سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

"قوانین جدید مالیاتی در راه است"

پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 273253
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: با تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس، تبادل اطلاعات بخش‌های مختلف اقتصادی با سازمان برقرار می‌شود و دیگر وارد چانه‌زنی‌های غیرمرسوم در رسیدگی‌های مالیاتی نخواهیم شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس علی عسکری در مورد تسریع تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، اظهار داشت: چنانچه اطلاعات اقتصادی در یک اقتصاد مبادله شود و فرآیندها به نحوی شکل بگیرد که نظام مالیاتی به این اطلاعات به دسترسی پیدا کند، بسیاری از مسائلی که هم اکنون در نظام مالیاتی درگیر آن هستیم، کمتر خواهد شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در مورد رویکرد لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم افزود: در این لایحه پیشنهادی فرصت‌هایی برای تولید و سرمایه گذاری ایجاد شده است و به عبارت دیگر بحث استهلاک، ارزیابی، سرمایه گذاری و افزایش سرمایه دیده شده است به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران تا میزان استهلاک افزایش سرمایه از سود می‌توانند از پرداخت مالیات معاف شوند.

وی اضافه کرد: افرادی که نوسازی و بازسازی خطوط تولید را انجام می‌دهند و معادل سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند، می‌توانند تا استهلاک سرمایه‌ای که برای بازسازی صرف کرده‌اند از سود و مالیات متعلقه آن معاف شوند. عسکری افزود: این امر مختص بخش مناطق محروم نیست و برای همه مناطق ایران و همه بخش‌های تولیدی است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه این فرصت برای بخش تولید در لایحه مذکور فراهم است و سرمایه‌گذاران می‌توانند از آورده سهامداران یا خود به عنوان آورده سرمایه در گردش استفاده کنند، تصریح کرد: این کار بدون مراجعه به بانک قابل انجام است و معادل سود تسهیلات بانک، سازمان مالیاتی جزو هزینه‌های قابل قبول، هزینه‌های آن را از سرمایه‌گذاران قبول می‌کند.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر سرمایه‌ای را که می آورند و سود تسهیلاتی را که باید از بانک بگیرند، معادل آن را برای سرمایه‌ای که می‌آورند، به عنوان هزینه قابل قبول از آنها قبول می‌کنیم و این فرصت در قانون فراهم است.

عسکری عنوان کرد: برخی ضمانت‌های اجرایی قانون که هم اکنون وجود دارد در لایحه جدید تقویت شده است و چارچوب لایحه یک چارچوب توسعه یافته نسبت به قانون فعلی است و شاید یکی از الزامات اجرای طرح جامع مالیاتی است و دلیل تاکید ما بر اینکه زودتر به نتیجه برسد، باز شدن دستمان در اجرای طرح جامع مالیاتی است.

وی با بیان اینکه البته خلأ قانونی در بخش مالیاتی نداریم، اضافه کرد: براساس قانون مالیات‌های مستقیم تکالیف سازمان پیگیری می‌شود، اما به سمت یک نظام مالیاتی الکترونیکی در حرکت هستیم که نظام‌مندی و فرآیندهای کارهای مالیاتی از طریق الکترونیکی برای مردم به صورت ساده قابل انجام باشد و ارتباط سازمان با مردم تسهیل شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اگر لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس تصویب شود ابزارهای قانونی در اختیار سازمان و مردم قرار می گیرد و نکته دیگر اینکه تبادل اطلاعات بخش‌های اقتصادی با سازمان مالیاتی برقرار می‌شود تا سازمان بتواند در تشخیص مالیات سرعت عمل بیشتری داشته باشد و وارد چانه زنی‌های غیرمرسوم در رسیدگی‌های مالیاتی نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *