پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

خودکفایی درتولید ضبط‌اطلاعات‌پرواز+عکس

پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 273213
دستگاه «ضبط کننده دیجیتال اطلاعات پرواز و مکالمات کابین هواپیما» با تلاش محققان صنعت هواپیمایی کشور طراحی و ساخته شد.
به گزارش جهان، مهندس صادقی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: سیستم ضبط اطلاعات در هواپیما شامل اجزای مختلفی از قبیل سیستم ضبط کننده و رایانه مبدل اطلاعات است. دو نوع سیستم ضبط کننده در هواپیماها وجود دارد؛ نوع اول، سیستم محافظ شده که جعبه آن در برابر شرایط بسیار سخت مقاوم است تا اطلاعات آن پس از بروز سانحه و سقوط هواپیما نیز سالم بماند و معمولا به موازات این نوع سیستم‌های ضبط کننده که به جعبه سیاه (FDR) موسوم‌اند سیستم ضبط کننده دیگری هم وجود دارد که عملکردی مشابه جعبه سیاه دارد؛ با این تفاوت که فاقد پوشش محافظ بوده و در برابر سوانح آسیب پذیر است.


وی خاطرنشان کرد: برخلاف جعبه سیاه که بازیابی و استخراج اطلاعات آن بسیار سخت و زمان‌بر است، اطلاعات این نوع ضبط کننده‌های استند‌بای که بهmini QAR (رکوردر دسترسی سریع کوچک) موسومند به سادگی قابل بازیابی است.

صادقی هدف از نصب موازی این نوع ضبط کننده‌های مکالمات و اطلاعات پرواز را فراهم کردن امکان بررسی عملکرد خلبان و کادر پروازی در هر پرواز عنوان و تصریح کرد: اطلاعات سیستم ضبط مکالمات دیجیتال (DCVR) و سیستم ضبط اطلاعات پرواز دیجیتال (DFDR) پس از هر پرواز بررسی و آنالیز شده و اشتباهات احتمالی خلبان مشخص و گزارش شده و توصیه‌های مقتضی به وی داده می‌شود تا از بروز هر گونه سانحه هوایی پیشگیری شود.

وی با اشاره به این که سیستم‌های ضبط کننده مکالمات کابین و اطلاعات پرواز که در شرکت خدمات هواپیمایی پارس ساخته شده‌اند از نوع دیجیتال می‌باشند اظهار داشت: نسل‌های قدیمی‌تر این رکوردرها از جنس نوارهای پلاستیکی و سپس فلزی بودند که مشکلات زیادی داشتند که در ساخت این دستگاه‌ها در کشور از پیشرفته‌ترین نمونه که مدل دیجیتالی بوده وا طلاعات روی کارت حافظه ضبط می‌شود استفاده کرده ایم که سرعت بازخوانی اطلاعات در آن فوق‌العاده بالاتر است؛ به طوری که قادر است در مدت سه، چهار دقیقه اطلاعات ۵۰ ساعت پرواز را بازخوانی کند در جایی هک بازیابی اطلاعات ۲۵ ساعت پرواز در سیستم‌های قدیمی حدود چهار ساعت زمان می‌برد.

دستگاه ضبط کننده دیجیتال اطلاعات پرواز

صادقی با اشاره به این که سیستم های ضبط کننده دیجتال مکالمات پرواز و اطلاعات پرواز ایرانی در انواع هواپیماهای بدون سرنشین ترابری و مسافربری از جمله فوکر ۱۰۰ با موفقیت استفاده شده است، تصریح کرد: حجم و وزن کم این دستگاه‌ها باعث شده که ضریب ضربه‌پذیری و آسیب دیدگی آن به مراتب کاهش یافته و مقاومت زیادی در مقابل آسیب‌های ناشی از سوانح داشته باشد. در این سیستم، ضبط اطلاعات به صورت ممتد انجام می‌شود و در صورت پر شدن کارت حافظه، اطلاعات جدید بر روی اطلاعات قدیم ضبط می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *