سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

‫چگونگی ساخت تنهافیلم‌زندگی پیامبر+عکس‬

جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب: 265689
عقاد آمده بود «پیام» را بسازد و برود.فیلمی که در سال 1977 با کارشکنی واضح هالیوود ساخته شد. مجید مجیدی طلسم ساخت فیلم ماندگار دیگری در مورد پیامبر(ص) را خواهد شکست؟ فیلمی که مثل پیام جهانی شود

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مصطفی عقاد کارگردانی است که فقط برای ساخت "پیام" آمده بود.فیلمی که ما آن را با نام "محمد رسول الله" می‌شناسیم. این کارگردان سوری فقط سه فیلم در کارنامه کاری‌اش دارد: الرساله، پیام و شیر صحرا! "الرساله" که یک سال قبل از "پیام" ساخته شده در واقع ورژن عربی فیلم فاخر "محمد رسول الله" است. "شیر صحرا" هم که همان فیلم مشهور عمر مختار است.

پس پربیراه نیست اگر بگوییم که عقاد آمده بود "پیام" را بسازد و برود. فیلمی که در سال 1977 با کارشکنی واضح هالیوود ساخته شد. وقتی حامیان مالی فیلم کل تیم ساخت را دو هفته در مراکش گرم تنها گذاشتند، تیم فیلمسازی فقط می توانستند حوله های خیس را روی صورتشان بیندازند تا از گرما بکاهند. در آن زمان معمر قذافی رهبر رژیم سابق لیبی قول ساختن "شیر صحرا"در لیبی  را از عقاد گرفت و از فیلم"پیام" کمی حمایت مالی کرد. شاید اگر عقاد در چنان موقعیتی اسیر نمی شد هیچ وقت "شیر صحرا" را نمی ساخت و آن وقت در کارنامه ی کارگردانی اش فقط نام یک فیلم بود: "محمد رسول الله".

اتفاقات جالب در زمان تولید فیلم زندگی رسول الله کم نیفتاد. «محمد علی کلی» بوکسور سرشناس و مسلمان آمریکایی و بهترین بوکسور قرن از نظر بسیاری از مردم از عقاد خواست تا در نقش بلال حبشی ظاهر شود، اما عقاد دوست نداشت فیلمش درگیر مسائل تبلیغاتی شود و این حضور را رد کرد. عقاد در همان زمان ساخت فیلم در مصاحبه‌ای انگیزه‌اش برای ساخت این فیلم را این چنین عنوان کرد: یک فاصله ای بین مسلمانان و غربی ها به وجود آمده و من خواستم با زدن پلی این فاصله را از بین ببرم و "پیام" این پل است.

 


مصطفی عقاد و آنتونی کوئین در پشت‌صحنه فیلم محمد رسول الله

 

اما چه اتفای افتاد فیلمی که از بازیگر برنده دو جایزه ی اسکار ،آنتونی کویین در نقش اصلی‌اش استفاده می‌کرد، آن چنان که باید دیده نشد؟ از رقم فروش فیلم عددی احتمالی هم وجود ندارد. جالب است بدانید بودجه ی این فیلم در سال 1977 معادل 10 میلیون دلار بر آورد شده است. یک مقایسه بین بودجه ی این فیلم با بودجه  بهترین فیلم‌های آن سال‌ها از دید آکادمی اسکار نشان می‌دهد که عقاد چه سرمایه گذاری عظیمی روی این فیلم کرده است. فیلم "جنگ ستارگان" که برنده اسکار بهترین فیلم سال شد بودجه اش فقط یک میلیون بیش از "پیام" بوده و با 11 میلیون دلاری که برایش خرج شده فروشی بیش از 775 میلیون دلار داشت و برنده ی 6 جایزه ی اسکار هم شد."جولیا"ی فرد زینمان که برنده ی سه جایزه ی اسکار شد اصلا در هالیوود تولید نشد! فیلم "نقطه ی بازگشت" هم اطلاعات مالی اش در دست نیست ولی منتقدان بیش از 10 امتیاز اختلاف بین این فیلم و "پیام" قائل شدند. اما در عین حال "پیام"  فقط  نامزد یک جایزه ی اسکار شد و فیلم ضعیف تر نامزد 11 جایزه! در آن سال و در بین فیلم های اصلی اسکار فقط "آنی هال" وودی آلن است که با بودجه ی 4 میلیون دلاری اش و فروش 38 میلیونی از نظر بودجه زیر "پیام" قرار داشت. اما چطور می شود که فیلم مصطفی عقاد دیده نمی شود؟

 

 

چون این فیلم نتوانست پلی بین اسلام و غرب باشد و  مخاطبان غربی اصلا از آن استقبال نکردند. شاید درست‌تر این باشد که بگوییم نگذاشتند که این فیلم نقش خودش را آن طور که باید بازی کند. علاوه بر تحویل نگرفتن فیلم در رسانه‌های غربی و واکنش نه چندان مناسب  محافل سینمایی غربی به این فیلم بعد از اکران آن بسیاری از کشورهای خاورمیانه آن را تحریم کردند، چون معتقد بودند اصلا فیلم زندگی پیامبر نباید ساخته شود.در همان حال از نهم مارچ تا یازدهم مارچ 1977 گروهی از حنفی های تندروی ساکن آمریکا به سرکردگی حماس عبدالخالص در اعتراض به ساخت و نمایش این فیلم تعداد زیادی از ساختمان های واشنگتن را اشغال کردند و149 نفر را گروگان گرفتند و یک پلیس و یک خبرنگار را هم کشتند. اتفاقی که به شدت روی دیده نشدن فیلم تاثیر گذشات 
این فیلم در نهایت فقط نامزد یک جایزه ی اسکار برای بهترین موسیقی متن شد که آن هم به موریس ژار نرسید و نصیب جان ویلیامز برای جنگ ستارگان شد.

با گذشت بیش از 30 سال از تولید فیلم این تنها فیلم مهمی است که درباره زندگی حضرت محمد(ص) برای جمعیت بیش از یک میلیاردی مسلمانان جهان ساخته شده است. طلسم را مجید مجیدی سینماگر ایرانی خواهد شکست؟
این روزها مجید مجیدی در حال طی مراحل نهایی ساخت فیلمی با زندگی حضرت محمد(ص) است و انتظار می‌رود این فیلم به زودی به نمایش عمومی در جهان دربیاید. فیلمی که با بودجه‌ای عظیم و با بهره‌گیری از آخرین امکانات فنی روز در حال ساخت زندگانی حضرت رسول است.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *