پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

"هنرمندان از رئیس خوششان نمی‌آید"

پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 265485
جمشید مشایخی با بیان اینکه هنرمندان از رئیس خوششان نمی‌آید، گفت: کسی که عهده‌دار مسئولیتی است باید راه را برای هنرمند باز کند تا هنرمند بتواند به راحتی اثرش را به نمایش درآورد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران گفت: متاسفانه ممیزی‌‌ها روز به روز بیشتر می‌شود که این لطمه زیادی به یک اثر هنری وارد می‌کند؛ تا آن‌جا که این آثار دیگر اعتبار لازم را ندارند و وظیفه هنرمند است تا با ساختن آثار اثرگذار باشند.

وی در ادامه افزود: وقتی در این عرصه کار می‌کنیم باید احساس مسئولیت داشته باشیم و رابطه بازی را در سینمای ایران از بین ببریم و از هنرمندانی در سینما استفاده کنیم که سال‌ها در این عرصه فعالیت داشتند و تجربه کسب کرده‌اند.

بازیگر سریال «قصه های مولوی» با بیان اینکه باید به اصل و ریشه‌ها بپردازیم گفت: جشنواره باید به بهترین شکل ممکن برگزار شود، اما باید دید وظیفه هنرمندان در این راستا چیست.

وی با بیان اینکه هنرمندان از رئیس خوششان نمی آید، خاطر نشان کرد: کسی که عهده‌دار مسئولیتی است باید راه را برای هنرمند باز کند تا بتواند به راحتی اثرش را به نمایش درآورد. این‌ها مشکلاتی است که باید در ابتدا به آن پرداخته شود تا بتوانیم جشنواره‌ای در حد بین‌المللی برگزار کنیم.

مشایخی ادامه داد: کسی که مسئولیت یک جشنواره را برعهده می‌گیرد باید خدمتگزار هنرمندان باشد و در اتاقش همواره به روی هنرمندان باز باشد زیرا این مقام و مسئولیت و این میزها به کسی وفا نکرده اما هنرمند همیشه ماندگار است. بنابراین باید به نظر هنرمندان احترام بگذارند و برای آنها ارزش قائل باشند.

بازیگر فیلم «کمال الملک» با بیان اینکه این جشنواره به خوبی توانسته سینمای ایران را به کشورهای دیگر معرفی کند، توضیح داد: فیلم‌هایی از کارگردانان مطرح کشورمان به جشنواره‌های بزرگی راه پیدا کرده‌اند و موفق به کسب جایزه شده‌اند. این افتخاری است که نصیب سینمای ایران شده است و من در تمامی مصاحبه‌های قبلی‌ام هم گفته‌ام که انگار این جایزه را به من داده‌اند‌.

به گزارش ستاد خبری سی‌ و‌ یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، وی ادامه داد: فیلم‌های زیادی از کارگردانان مطرح و جوان کشور داشته‌ایم که در همه جای دنیا دیده شده است اما این کافی نیست؛ به عنوان مثال اگر آثار ادبی کلیه جهان را با ایران مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد در هیچ جای دنیا به اندازه ایران به اخلاق و ادب پرداخته نشده است، یعنی آثاری که در ایران خلق شده را با هیچ کشوری نمی‌توان مقایسه کرد. به همین دلیل ما باید در جهان اول باشیم و برای این کار راه باید برای هنرمند باز باشد تا بتواند آثارش را خلق کند و به جهانیان نشان دهد اما وقتی سانسورها شدید باشد لطمات زیادی به هنرمندان وارد می‌شود.

وی برگزاری همزمان جشنواره در تهران و سایر استان‌ها را کاری بسیار پسندیده دانست و گفت: ما تنها یک ایران داریم و همه جای ایران سرای من است. اگر غیر از این باشد استثناء قائل شده‌ایم و به نوعی گفته‌ایم تنها کسانی که در تهران زندگی می‌کنند می‌توانند این فیلم‌ها را ببینند و این امکان را از هموطنان شهرستانی سلب می‌کنیم و این امر توهین به آنها و عدم رعایت عدالت است.

این بازیگر همچنین در مورد داوری های جشنواره نیز گفت: من معتقدم اگر هیئت انتخاب داوری عوض شود سرنوشت فیلم‌ها هم تغییر می‌کند، چون سلیقه‌ها متفاوت است. باید همواره توجه داشته باشیم تا نگاه سلیقه‌ای را کنار بگذاریم و رای‌ها عادلانه و به حق باشد.

وی در پایان افزود: در زمان داوری باید چشم‌ها بسته شود و بدون حب و بغض و بدون در نظر گرفتن دوست و دشمن رای دهند اما این موضوع نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر هم کمتر اتفاق افتاده است.

* افشار: نگاه‌های سیاسی بین فیلم‌ساز و منتقد فاصله می‌اندازد


«علی افشار» روزنامه‌نگار سینمایی نیز عنوان کرد: مشکل اصلی نشست‌های جشنواره در این سال‌ها، ترکیب شدن نقد و اطلاع‌رسانی با یکدیگر است.

وی افزود: به نظرم نشست‌های جشنواره فیلم فجر باید به دو بخش تقسیم شوند. ابتدا نشست‌های خبری فیلم‌ها در مدت زمانی کوتاه و پس از اکران هر فیلم در جشنواره برگزار شود که این نشست‌‌ها جنبه معرفی فیلم و عوامل آن را دارد و خبرنگاران می‌توانند مخاطبان رسانه‌ها را در جریان چگونگی تولید فیلم از زبان عوامل آن فیلم قرار دهند، اما نشست‌های نقد و بررسی فیلم می‌تواند با حضور منتقدان و کارشناسان از طیف‌های مختلف و مثلا با اداره انجمن منتقدان، در محلی دیگر یا در یک سانس آخر شب مقابل تهیه‌کننده و کارگردان فیلم‌ها انجام شوند.

افشار در ادامه افزود: این تقسیم‌بندی دو حسن خواهد داشت؛ یکی این که نشست‌های فیلم‌ها به تنش کشیده نمی‌شود و معرفی فیلم به خوبی انجام خواهد شد، و دیگر این که از منزلت و جایگاه نقد نیز محافظت خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فیلم‌سازان از منتقدان فاصله می‌گیرند، اظهار داشت: این فاصله گرفتن، از دو منظر قابل بررسی است. اول این که بسیاری از منتقدان سینمایی بدون در نظر گرفتن شرایط تولید اثر، سازنده اثر را با نگاهی خشمگین یا صرفا سیاسی و ایدئولوژیک محکوم می‌کنند و دیگر آن که سینماگران، نقدپذیر نیستند و از منتقدان، کارکرد تبلیغات برای اثرشان را انتظار دارند. برای کم شدن این فاصله، باید هر دو گروه نگاه خود را اصلاح کنند و به‌جای منافع شخصی یا گروهی، به منافع مفهوم سینمای ایران بیاندیشند و به خاطر سینما نقد کنند.

این کارشناس و منتقد سینما، رونق و رشد جلسات پرسش و پاسخ جشنواره را به لحاظ شدن همین تقسیم‌بندی مربوط دانست و گفت: بهتر است خبرنگاران جلسات خبری پرسش و پاسخ جشنواره را پوشش دهند و منتقدان و تحلیل‌گران در کنفرانس‌های تحلیلی نقد فیلم‌ها -که می‌تواند در سالن دیگری در برج میلاد، طی یک جلسه نقد برای همه فیلم‌های اکران شده در یک روز جشنواره، اواخر شب‌های جشنواره برگزار شود- حاضر شوند. این جا به‌ جایی را چند سال پیش به دست‌اندرکاران جشنواره پیشنهاد داده بودم و به نظرم بر رونق و کارایی جلسات خواهد افزود.

* هدایت: بازار فیلم با حضور خریداران معنا پیدا می‌کند

بر اساس این گزارش، حسن هدایت کارگردان سینما با بیان اینکه بازار فیلم زمانی معنا پیدا می‌کند که در آن خریداران حضور داشته باشند، گفت: باید در بازار فیلم جشنواره فجر امسال داد و ستد جدی انجام شود.

وی در ادامه گفت: باور من بر این است که باید برای این جشنواره بین‌المللی اولویت‌هایی را در نظر گرفت و این اولویت‌ها را همه ساله اجرا کرد.

کارگردان «ناسپاس» هم‌زمانی جشنواره در تهران و شهرستان‌ها را دارای نقاط قوت و ضعف دانست و گفت: نقطه منفی‌اش این است که جشنواره باید یک مرکزیتی داشته باشد و به این شکل این مرکزیت از هم گسسته می‌شود.

وی افزود: این نمایش دادن به شکل عادلانه شکل نمی‌گیرد و تنها در چند استان فیلم‌ها به نمایش در می‌آید. با توجه به پیشرفت دیجیتال می‌توان منتخبی از فیلم‌های جشنواره را در همه مراکز استان نمایش داد و عدالت برقرار شود و شور و هیجان جشنواره در همه جای کشور تسری پیدا خواهد کرد.

هدایت در مورد رونق بازار فیلم جشنواره گفت: متاسفانه در طول این سال‌ها مدعوین خوبی نداشتیم. باید کسانی در این بازار شرکت کنند که در صنعت سینما تاثیرگذار باشند، ضمن اینکه در این بازار باید داد و ستد جدی صورت پذیرد اما متاسفانه حداقل در این چند ساله چنین اتفاقی نیفتاده و کاربردی نداشته است.

وی گفت: بازار فیلم زمانی معنا پیدا می‌کند که در آن خریداران حضور داشته باشند. بیشتر کسانی که در طول این سال‌ها در این بخش شرکت کرده‌اند، برای خرید حضور نداشتند یا در نقش مدعو بوده‌اند و یا فیلمی برای این بخش از جشنواره داشته‌اند.

کارگردان «آتش در زمستان» همچنین در مورد اکران دیجیتال فیلم‌ها نیز گفت: امروزه تمام دنیا به این تکنولوژی مجهز شده است، حتی در جشنواره کن که مهم‌ترین و معتبرترین رویداد سینمایی جهان است، تفاوتی بین پخش ۳۵ میلی متری و دیجیتال ندارد، چون به هر حال آینده برای صنعت دیجیتال است و ۳۵ میلی متری دوام نمی‌آورد، ضمن اینکه برای آنها مهم شیوه نمایش نیست، مهم این است که چه چیزی را نمایش می‌دهیم.

وی در ادامه افزود: به قول نویسنده معروفی که می‌گفت مهم نیست چه می‌گوییم مهم این است که چگونه می‌گوییم. دیجیتال سیستم سریع الوصولی است و می‌تواند خیلی درخشان کار کند چون دستگاه‌های دیجیتال چه پخش و چه فیلم‌برداری آن فوق‌العاده غنی و پیشرفته شده و کیفیت فیلم‌ها بالاتر رفته است.

کارگردان «بازی خطرناک» در مورد انتخاب محمدرضا عباسیان به عنوان دبیر جشنواره نیز گفت: معتقدم دبیر جشنواره باید برای سالیان دراز انتخاب شود تا تجربیات خود را در طول سال‌های متمادی نشان دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *