يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
راهکارهای مناسب ارائه می شود

آیا ایران میزبان جام ملت‌های آسیا می شود

جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۲۷
کد مطلب: 264182
مسئله حضور بانوان در ورزشگاه‌هاي فوتبال در دهه گذشته بارها و بارها مطرح شده اما هربار به بن بست رسيده است. در دهه‌هاي هفتاد و هشتاد فشار کنفدراسیونهای ورزشی آسیایی و جهانی برای پایان دادن به این ممنوعیت ابعاد تازه تری به موضوع بخشيد. کنفدراسیون فوتبال آسیا معتقد است ممنوعیت تماشای بازی در ورزشگاه‌ها برای زنان تبعیض جنسی محسوب مي‌شود و به همين دليل آن را به عنوان يكي از شروط اصلي سپردن ميزباني مسابقات مهم به كشورهاي مختلف مطرح نموده است.
به گزارش جهان به نقل از تابناک، این روزها بحث میزبانی ایران در جام ملت‌های آسیا حسابی داغ شده است ، قرار است فدراسيون فوتبال کشورمان شانس‌ خود را براي ميزباني جام ملت‌ها امتحان كند كه در دوره‌هاي گذشته هم بحث نامزدي ايران مطرح بود اما در آخرين روزها اين مسئله منتفي مي‌شد تا ميزباني جام ملت‌ها در سال ۲۰۱۱ به قطر و ۲۰۱۵ به استراليا برسد.

چندی پیش رییس فدراسیون فوتبال کشور در همدان گفت: «شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها در صورت کسب میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ فراهم می‌شود، كفاشيان اضافه كرد: کشورمان در میزبانی‌های آسیایی انجام شده در چند سال اخیر ورود بانوان خارجی به ورزشگاه‌ها را آزاد کرد و توانستیم شرایط مناسبی را فراهم کنیم که تابع مقررات هم بود. هم‌اکنون نیز ضمن رعایت استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا برای میزبانی جام ملت‌ها، راهکارهای لازم برای ورود بانوان ایرانی در ورزشگاه را نیز تا آغاز مسابقات خواهیم داشت.

در حالي اهالي فدراسيون فوتبال و اتحاديه نسبت به ميزباني ايران در جام ملت‌هاي ۲۰۱۹ اميدواري زيادي دارند كه به نظر مي‌رسد مشكلات جدي در اين راه وجود دارد كه موجب مي‌شود تحقق سومين ميزباني ايران در جام ملت‌ها را به يك مأموريت غير ممكن براي فدراسيون فوتبال تبديل مي‌شود. داشتن امكانات سخت افزاري مانند ورزشگاه‌هاي مناسب در كنار اماكن اقامتي مطابق با معيارهاي كنفدراسيون فوتبال آسيا و از همه مهم‌تر ورود بانوان به استاديوم‌ها از جمله مهم‌ترين فاكتورهاي AFC در اعطاي ميزباني رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا است.

هر چند ايران مي‌تواند تا سال ۲۰۱۹ امكانات ورزشگاه‌هاي ميزبان را به حد استانداردهاي كنفدراسيون فوتبال آسيا برساند اما در دو مورد ديگر مشكل جدي وجود دارد. طبق معيارهاي كنفدراسيون فوتبال آسيا هتل‌هاي ميزبان بايد داري درجه پنج ستاره بين‌المللي باشند، درجه‌اي كه منوط به داشتن برخي امكانات است كه با توجه به قوانين جمهوري اسلامي هتل‌هاي ايراني قادر به ارائه سرويس دهي در اين موارد نمي‌باشند. همچنين جدي‌ترين مشكل ايران در راه ميزباني جام ملت‌ها ممنوعيت ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها است.

البته ايران پیش از این هم براي كسب ميزباني جام ملت‌ها در سال ۲۰۱۱ خيز برداشته بود كه رقابت ميزباني را با اختلاف زيادي به رقبا باخت. اين بار اما رئيس فدراسيون به اهالي فوتبال اميدواري مي‌دهد: کشورمان امکانات لازم برای میزبانی این مسابقات را دارد و امیدواریم با این میزبانی موافقت شود. در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا که امسال در کشورمان برگزار شد نیز توانستیم نظر مساعد AFC را جلب کنیم.

در سال‌هاي اخير و در بازي‌هاي ملي انجام شده در تهران، براي تيم‌هاي ميهمان اجازه ورود زنان به ورزشگاه صادر شده اما زنان ايراني همچنان پشت خط قوانين داخلي مانده‌اند. حتي در رقابت‌هاي واليبال كه زنان تماشاگر حضور چشمگيري داشتند اخيرا ورود زنان به سالن ممنوع شده است. با اين حال فدراسيون فوتبال وعده تغيير قوانين را داده و براي پي بردن به صحت و سقم اين وعده‌ها بايد بيشتر منتظر ماند. نكته جالب اين‌جاست كه كفاشيان وعده‌هايش در اين زمينه را با اين جمله به پايان مي‌برد: البته شاید تا مسابقات ۲۰۱۹ جام ملت‌های آسیا من در فدراسیون نباشم، با این وجود امیدوارم شرایطی فراهم شود تا بانوان نیز برای تماشای مسابقات به ورزشگاه‌ها بروند.

مسئله حضور بانوان در ورزشگاه‌هاي فوتبال در دهه گذشته بارها و بارها مطرح شده اما هربار به بن بست رسيده است. در دهه‌هاي هفتاد و هشتاد فشار کنفدراسیونهای ورزشی آسیایی و جهانی برای پایان دادن به این ممنوعیت ابعاد تازه تری به موضوع بخشيد. کنفدراسیون فوتبال آسیا معتقد است ممنوعیت تماشای بازی در ورزشگاه‌ها برای زنان تبعیض جنسی محسوب مي‌شود و به همين دليل آن را به عنوان يكي از شروط اصلي سپردن ميزباني مسابقات مهم به كشورهاي مختلف مطرح نموده است.

در سال ۱۳۸۵ محمود احمدی‌نژاد با ارسال نامه‌ای به رئیس وقت سازمان تربیت بدنی خواستار فراهم کردن امکانات حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد. این نامه با اظهارنظرهای متفاوتی در میان مسئولان کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگزاری‌های خارجی همراه شد و مخالفت‌هاي داخلي پرشماري را در پی داشت.

چندی پیش فدراسيون فوتبال ايران توانست مسابقات نوجوانان آسيا را در تهران برگزار كند. در اين مسابقات حضور بانوان در ورزشگاه‌ها آزاد بود اما با اين حال استقبال چنداني از سوي بانوان صورت نگرفت و بيشتر، خانواده‌هاي خود بازيكنان براي تماشاي مسابقات در ورزشگاه دستگردي تهران حضور پيدا كردند. مطمئنا در صورت آزاد شدن حضور بانوان در ورزشگاه‌هاي محل برگزاري مسابقات تيم‌هاي مطرح و بزرگسال، استقبال بانوان افزايش پيدا مي‌كند و نمي‌توان اين استقبال را با مسابقات قهرماني نوجوانان آسيا مقایسه كرد.

البته در سالهای گذشته ایران میزبان مسابقات جهانی و آسیایی زیادی در رشته های کشتی، والیبال ، فوتسال و چندین رشته دیگر بود که به خوبی از ورزشکاران خارجی استقبال کرد و رقابتها بدون مشکل خاصی انجام شد ، به هر حال امیدواریم که راهکارهای مناسبی پیدا شود که مسابقات جام ملت‌های آسیای آسیا در ایران برگزار شود تا بعد از سه دهه با توکل به خدای بزرگ شاهد قهرمانی تیم ملی کشور عزیزمان باشیم .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *