يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰

عوامل گرایش نوجوانان به کشیدن سیگار

چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 263957
الگوهای رفتاری غلط خانواده و دوستان که سبب گرایش نوجوانان به کشیدن سیگار در اماکن مختلف عمومی و حتی در منزل و مقابل پدران و مادران گردیده امروزه به یکی از معضلات اساسی اجتماعی جامعه تبدیل شده است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، تحقیقات مختلف حاکی از آن است که عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی بیشترین تاثیر را در مصرف سیگار نوجوانان دارند.

آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد، هم اکنون ۱۴ درصد از جمعیت کشور یعنی بیش از ۱۰ میلیون نفر سیگاری هستند که نیمی از آن را نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۳۰ سال تشکیل می‌ دهند. سن مصرف‌ سیگار نیز از ۱۵ به ۱۳ سال کاهش یافته است.

بررسی های دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می دهد، اماکن عمومی مانند پارک ها و خیابان ها اصلی ترین محل برای کشیدن سیگار نوجوانان است.

کارشناسان بر این باورند، کنجکاوی، احساس شخصیت، تاثیر محیط، احساس خوشی و نشاط، سخت گیریهای والدین و کمبود محبت در خانواده از عوامل اصلی گرایش نوجوانان به سیگار کشیدن است.

هم اکنون سن شیوع مصرف سیگار در گروه سنی ۱۳ سال به بالاست که این امر می تواند دروازه ورود به مصرف مواد مخدر در آینده نیز باشد.

یک روانپزشک، الگوهای رفتاری غلط خانواده و دوستان را مهمترین عامل گرایش نوجوانان به کشیدن سیگار دانست و افزود: حدود ۹۵ درصد از نوجوانانی که سیگار می‌کشند، مصرف دخانیات را برای اولین بار در راه خانه و مدرسه امتحان می‌کنند که در این میان نقش فروشگاه هایی که سیگار را بصورت نخی می‌فروشند، محسوس است.

ˈمجید ابهریˈبا بیان آنکه سیگار کشیدن دروازه ورود به اعتیاد است، اظهار داشت: ۹۰ درصد از معتادان به مواد مخدر، اعتیاد خود را با سیگار آغاز کرده‌اند و این در شرایطی است که متاسفانه دسترسی به سیگار در جامعه ما به سهولت امکانپذیر است و به راحتی می‌توان سیگار کشید.

وی، ضعف کنترل والدین در امور تربیتی فرزندان را از جمله دلایل سیگاری شدن نوجوانان ذکر کرد و ادامه داد: تحقیقات نشان داده نوجوانان در سنین بلوغ علاقه زیادی به همسان سازی خود با گروه دوستانشان دارند و دیده شده که بسیاری از نوجوانان سیگار را از ترس مسخره شدن می‌پذیرند و علاقه ذاتی به مصرف ندارند.

مدیرکل مرکز سلامت،خانواده و جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از افزایش مصرف دخانیات بین نوجوانان و جوانان هم در خارج از مدرسه و هم در مدرسه، خبر داد.

ˈمحمداسماعیل مطلقˈافزود: در سال ۸۳ سه درصد نوجوانان و جوانان از یک ماده دخانی استفاده می کردند که این آمار هم اکنون به ۱۰ درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: این مساله نشان می دهد خانواده ها و رسانه ها باید بیش از پیش در زمینه اصول پیشگیری از مصرف سیگار در میان کودکان و نوجوانان کار کنند.

وی با بیان اینکه والدین نقش کلیدی در پیشگیری از مصرف سیگار در بین نوجوانان دارند، ادامه داد: براساس تحقیقات مهم ترین دلیل تجربه سیگار در سنین نوجوانی، کنجکاوی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *