شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

تغییر کاربری دو سالن سینما "آزادی"

يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب: 263434
رضا سعیدی‌پور پس از جلسه بی‌نتیجه‌ی، کانون پخش‌کنندگان سینما درباره نحوه تعامل با پردیس «آزادی» گفت: در حال امضای قرارداد‌هایی برای اجرای تئاتر و موسیقی فاخر در دو سالن‌مان هستیم که در چند روز آینده، درخواست خود را برای دریافت مجوز‌های لازم این‌کار به سازمان سینمایی ارسال خواهیم کرد.
 جلسه‌ی 10 دی ماه کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران که شنیده می‌شد یکی از موضوعات اصلی آن، بحث درباره ادامه تحریم سینما «آزادی» یا تعامل با آن‌ پردیس بود، بدون هیچ‌گونه خروجی به پایان رسید بنابراین در این شرایط باید موضع پخش‌کنندگان را همان موضع «تحریم سینما آزادی» که در گذشته بود، دانست.
 
به گزارش جهان، در همین راستا،‌ مدیر سینما «آزادی» در جدیدترین اظهارنظرش در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: با توجه به اینکه کانون پخش‌کنندگان، گویا پس از جلسه اخیرش بر تحریم سینما «آزادی» پافشاری می‌کنند، مجبور هستیم علی‌رغم میل باطنی از ظرفیت سایر هنر‌ها استفاده کرده و برای مجتمع 10 طبقه «آزادی» درآمدزایی داشته باشیم.
 
وی توضیح داد: ما فکر می‌کردیم پس از دستور مشخص وزیر ارشاد برای پایان تحریم اکران سینما «آزادی» و همچنین اعلام نظر شورای صنفی نمایش، کانون پخش‌کنندگان در جهت حل مشکل گام برداشته و راهکارهایی را در جلسه‌ی اخیرش ارائه می‌دهد اما متاسفانه گویا اراده‌ای بر حل این مشکل وجود ندارد و ما دیگر راهی نداریم و سرانجام طرحی که مدت‌ها قبل در هیات مدیره‌مان مطرح شده بود را اجرا خواهیم کرد.
 
مدیر سینما «آزادی» خاطرنشان کرد: ما اکنون تفاهم‌نامه‌ای را با یکی از بنیادهای فرهنگی هنری امضا کرده‌ایم و می‌خواهیم تا برون‌رفت از کشمکش‌های فعلی، دو سالن‌مان را از چرخه اکران خارج کرده و موسیقی و تئاتر فاخر در آن سالن‌ها اجرا کنیم. سه سالن دیگر سینما «آزادی» هم فعلا به اکران همان فیلم‌های قدیمی خود ادامه می‌دهد.
 
سعیدی‌پور در پاسخ به این پرسش که «آیا خروج دو سالن از چرخه اکران و اختصاص آن به اجرای موسیقی و تئاتر نیاز به مجوز وزارت ارشاد و شورای صنفی نمایش ندارد؟»، گفت: تا هنگامی که سینما «آزادی» سرگروه بود، ما برای انجام چنین کاری با مشکل آیین‌نامه‌ای مواجه بودیم اما حالا که سرگروه نیستیم قانونا می‌توانیم بعد از اخذ مجوزهای لازم این کار انجام دهیم. اکنون در صددیم نامه‌ای را برای دریافت مجوزهای لازم تنظیم و به سرپرست اداره‌کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تحویل دهیم، ضمن آنکه رایزنی‌های لازم با معاونت هنری وزارت ارشاد در حال انجام است.
 
مدیر سینما «آزادی» در پایان این گفت‌وگو درباره سرنوشت اکران فیلم‌ها در این سینما تاکید کرد: سینما «آزادی» آمادگی دارد با هر یک از صاحبان فیلم‌ها که دوست دارند فیلم‌شان در این سینما به نمایش دربیاید وارد مذاکره و برای نمایش آن‌ها در یکی از سه سالنش قرارداد ببندد.
 
صبح امروز حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش ضمن تایید دستور مستقیم وزیر ارشاد برای حل مشکل سینما «آزادی»، از پایان تحریم و صدور حواله‌های اکران برای این سینما خبر داده اما در عین حال تاکید کرده بود که برخی صنوف (جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، انجمن سینماداران و کانون پخش‌کنندگان) با سینما «آزادی» مشکلاتی دارند که در حال حل آن هستند.
 
در پی این سخنان، سعیدی‌پور گفت: «تا آنجا که ما می‌دانیم، شورای صنفی نمایش، مجموعه‌ای از نمایندگان صنوف مختلف است که در میان آن‌ها نماینده‌ی جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، انجمن سینماداران و کانون پخش‌کنندگان که آقای کاوش به آن‌ها اشاره کرده بود، حضور دارند... انتظار می‌رود تصمیمات شورای متشکل از صنوف، توسط همه اعضاء عمل شد. اما اینکه گفته می‌شود شورای صنفی به عنوان مجموعه اصناف اکران در «آزادی» را قبول کرده اما تک‌تک صنف‌ها نمی‌پذیرند مصداق ضرب‌المثل یک بام و دو هواست».
 
وی البته درباره صدور حواله اکران برای «آزادی» هم بیان کرد: «هیچ حواله‌ای به دست‌مان نرسیده است... یکی از پخش‌کنندگان، روز قبل برای ثبت قراردادش با سینما «آزادی» به اتحادیه تهیه‌کنندگان مراجعه کرده‌ بود اما مسئول ثبت قراردادهای شورای صنفی نمایش به ایشان گفته که به من دستور داده‌اند برای سینما «آزادی» حواله‌ای صادر نکنم».
 
سعیدی‌پور در پایان سخنانش وضعیت فعلی را به یک «بازی» تشبیه کرد و گفت:‌ «دوستان از یک طرف می‌خواهند دستور وزیر را اجرا کنند و از یک طرف همچنان بر موضع قبلی‌شان باقی بمانند».
 
*****
 
سیدهادی منبتی گفت: اگر وضعیت سینما «آزادی» با همین روند ادامه پیدا کند برای حفظ منافع خودمان در این سینما، تصمیمات جدی‌ را خواهیم گرفت.
 
رییس موسسه تصویر شهر اظهار کرد: بحث صدور حواله اکران، مساله پیش پا افتاده‌ای است و متاسفانه آن قدر حساسیت ایجاد کرده که شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همه گرفتاری‌هایش مجبور شده، جلساتی را برگزار کند و صراحتا دستور صدور حواله برای سینما «آزادی» را بدهد.
 
وی ادامه داد: اما بعد از گذشت یک هفته شورای صنفی مانع شده و الان هم می‌گویند حواله آماده است اما بعضی صنوف با سینما آزادی مشکل دارند و تا حل نشود نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.
 
منبتی با طرح این پرسش که معنی شورای صنفی نمایش چیست؟ خاطرنشان کرد: یعنی عقول نمایندگان اصناف و برترین‌های صنوف که در این شورا انتخاب شده‌اند تا از حقوق آن‌ها دفاع کنند و وقتی هم تصمیمی گرفته می‌شود، لازم‌الاجرا است.
 
رییس موسسه تصویر شهر ادامه داد: نمی‌شود تصمیمی گرفته شود و بعد آن‌ها بگویند قبول نداریم. در واقع اگر صنوف تمکین نمی‌کنند پس باید شورا عوض شود و افراد دیگری انتخاب شوند.
 
وی افزود: وزارت ارشاد هم باید به لحاظ حفظ سرمایه‌های ملی و هزینه‌هایی که توسط تهیه‌کنندگان شده است وارد کار شود و اگر موضوع حل نمی‌شود همان طور که خانه سینما را منحل کرد، دستور انحلال شورای صنفی را نیز صادر کند تا در نهایت شورایی تشکیل شود که حرف آن را صنوف تمکین کنند.
 
منبتی درباره سخنان مدیر سینما آزادی مبنی بر اختصاص سینما آزادی به برپایی کنسرت و اجرای تئاتر گفت: این موضوع از سال گذشته در برنامه‌مان بود تا دو سالن را به تئاتر و کنسرت تبدیل کنیم و توافقنامه‌ای هم با تالار وحدت منعقد کردیم اما علاقه‌مان این است که سینما «آزادی» همچنان سینما بماند.
 
وی ادامه داد: اما اگر قرار باشد آنجا بسته باشد و بازدهی برای ما نداشته باشد ممکن است تصمیم دیگری بگیریم و بهره‌برداری‌های فرهنگی دیگری بکنیم.
 
منبتی همچنین با اشاره به دو پردیس ملت و تماشا نیز اظهار کرد: با وزارت ارشاد مکاتبه کرده‌ایم و آن‌ها هم موافقت کرده‌اند در این پردیس‌ها هم در کنار نمایش فیلم برنامه‌های فرهنگی دیگری داشته باشیم.
 
رییس موسسه تصویر شهر در پایان با اظهار امیدواری از اینکه مشکلات به وجود آمده برای سینما آزادی حل شود، گفت: انشاء‌الله عقلانیت به جامعه صنفی برگردد و منافع درازمدت این افراد در منافع کوتاه‌مدت‌شان ارجحیت پیدا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *