دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
سفیر مصر در لبنان در مصاحبه با «دیلی استار»:

مصر به دنبال ایجاد رابطه با حزب‌الله لبنان

يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۵۵
کد مطلب: 263249
سفیر مصر در لبنان طی مصاحبه‌ای گفت حزب‌الله دارای قدرت واقعی در لبنان بوده و مصر به دنبال ایجاد رابطه با آن است.
به گزارش جهان به نقل از فارس،‌ «اشرف حمدی» سفیر مصر در لبنان در مصاحبه با روزنامه «دیلی استار» گفت مصر به دنبال ایجاد روابط با حزب‌الله به عنوان یک «نیروی نظامی و سیاسی واقعی» در عرصه لبنان است.

وی تنها یک روز پس از رای آوردن قانون اساسی مصر در همه پرسی این کشور صحبت می‌کرد و سخنانش نشان از تغییر رویکرد مصر جدید در قبال حزب‌الله لبنان دارد.

وی در یک مصاحبه صریح در دفتر کارش در بیروت گفت در دوران مبارک به عنوان سفیر مصر در سوریه فعالیت می‌کرد اما از سال ۲۰۱۰ به لبنان منتقل شده است.

وی در این مصاحبه گفت یک معیار غربی از دموکراسی ممکن است که برای سوریه کنونی مناسب نباشد.

اشرف حمدی تاکید کرد مصر از راه حل سیاسی برای اوضاع کنونی سوریه حمایت می‌کند اما «بشار اسد» رئیس جمهور کنونی سوریه نباید بخشی از دولت انتقالی در این کشور باشد.

وی با اشاره به گسترش روابط مصر با تمامی کشورها، گفت: ما دستان خود را به شیوه‌ای متعادل به سوی تمامی قدرت‌های منطقه‌ای دراز می‌کنیم اما البته، ما همچنان به توسعه سیاست خارجی خود بر اساس منافعمان ادامه می‌دهیم.

سفیر مصر در لبنان گفت: شما بدون داشتن رابطه با حزب‌الله نمی‌توانید درباره سیاست صحبت کنید. حزب‌الله دارای قدرت واقعی در این عرصه بود و نفوذ سیاسی و نظامی بزرگی در لبنان دارد.

رابطه مصر با حزب‌الله لبنان به دلیل توافقنامه صلح مصر با اسرائیل، روابط خوبی نبوده اما در سال ۲۰۰۸ و در جریان حمله اسرائیل به نوار غزه، پس از آنکه «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان از ارتش مصر خواست تا از فلسطین حمایت کند بیشتر رو به تیرگی نهاد. مصر نیز مدتی بعد حزب‌الله را به ایجاد گروه‌های تروریستی در این کشور متهم کرد.

اشرف حمدی در این مصاحبه گزارش‌ها در این باره که نمایندگان حزب‌الله از مصر دیدن کرده‌اند را رد کرد اما گفت که وی با اعضای دفتر سیاسی حزب‌الله دیدار کرده تا هر دو طرف درک بهتری از هم داشته باشند.

سفیر مصر در لبنان ادامه داد: در این مذاکرات ما از حزب‌الله خواستیم تا به عنوان یک قدرت سیاسی که در راستای منافع لبنانی‌ها و نه دیگران فعالیت می‌کند، باقی بماند.

وی افزود: مقاومت با حس دفاع کردن از قلمروی لبنان نقش نخست آنها است. ما معتقدیم که به عنوان یک جنبش مقاومتی،‌ آنها اقدام خوبی در دفاع از قلمروی لبنان داشته و تلاش کردند که اراضی اشغالی توسط اسرائیل را باز پس بگیرند.

اما حمدی درباره گسترش این نقش برای اقدام کردن بر اساس دستورالعمل دیگران هشدار داد.

وی گفت: مختلط کردن این اهداف مشروع با دیگر اهداف برای مسلط شدن بر عرصه [سیاسی] لبنان و به عنوان تنها قدرتی که در عرصه سیاسی لبنان تصمیم‌گیری می‌کند، توسط دیگر طرف‌ها در منطقه یا مصر استقبال نمی‌شود.

اشرف حمدی درباره حمایت حزب‌الله لبنان از نظام سوریه گفت: ما خواستار آن هستیم که تمامی گروه‌ها در لبنان و نه فقط حزب‌الله،‌ از رویدادها در سوریه به دور باشند.

سفیر مصر در لبنان به روابط مصر با ایران نیز اشاره کرد و گفت در حالی که این روابط هنوز از سر گرفته نشده است اما موضوع سوریه مسیرهایی را برای ایجاد روابط حسنه ایجاد کرده است.

وی گفت: ما درباره نقش بسیار مهمی که ایران می‌تواند در بحران سوریه ایفا می‌کند تاکید می‌کنیم. ما نمی‌توانیم به راحتی از این روابط استراتژیک [ایران] با سوریه عبور کنیم.

وی درباره پیشنهاد مصر درباره کمیته چهارجانبه درباره بحران سوریه گفت عربستان به ایجاد موانع در مسیر این کمیته کرده است.

حمدی ادامه داد که مهمترین نقطه اختلاف با ایران درباره نقش اسد در هرگونه دولت انتقالی است.

رئیس جمهور مصر و دیگر کشورهای غربی خواستار کناره‌گیری اسد هستند.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم که راه‌حل نظامی برای سوریه یا تمام منطقه مناسب نیست.

سفیر مصر در لبنان ادامه داد: تفاوت موضع ما با موضع ایرانیان درباره چگونگی ادغام اسد در راه‌حل نهایی است که شامل ایفای نقشی در دولت انتقالی از همان ابتدا، یا موافقت با خروج وی در مرحله‌ای خاص یا اجازه پایان یافتن مدت زمان ریاست جمهوری وی در سال ۲۰۱۴ است.

حمدی اضافه کرد: بهترین سناریو برای سوریه دوره انتقالی نرم و خروح اسد از قدرت در حالی که کشور همچنان یکپارچگی خود را حفظ کند است اما باید اطمینان‌هایی به علوی‌ها که وابسته به اسد هستند، داده شود.

وی افزود: بدترین سناریو آن است که سوریه «سومالی جدید» شود.

سفیر مصر در سوریه گفت: من معتقدم مردم زیادی، حتی کشورهایی که پیشتر به راه حل نظامی در سوری معتقد بودند، هم اکنون به این درک رسیده‌اند که باید سوریه تحت نیروی مرکزی متحد نگه داشته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *