جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰
رحیم‌پور ازغدی مطرح کرد

محاکمه علمی حوزه و دانشگاه تا 10 سال دیگر!

تیری‌میسان: اروپا قربانی تحریم‌های ضدایرانی آمریکا
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب: 259710
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز بازخوانی 16 آذر سال 1332 مشکلی را حل نمی‌کند و باید به فکر 16 آذر 1391 باشیم تا دهه آینده دهه استارت زدن تمدن‌سازی جهان اسلام باشد.
به گزارش جهان، حسن رحیم‌پور ازغدی در مراسمی با عنوان «فرجام غرب، طلیعه انقلاب اسلامی ایران، دانشجویان تاریخ‌ساز» که به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در تالار چمران دانشکده فنی این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه "تجربه دانشگاه ما در نوع مواجه با بیداری اسلامی در داخل کشور منحصر به فرد نبوده و در کل کشورهای عربی و اسلامی روندی شبیه ایران وجود داشته است"، به دو تفسیر در مورد بیداری اسلامی اشاره و افزود: در تفسیری که غرب از بیداری اسلامی ارائه می‌دهد جهان اسلام با پیشرفت دموکراسی مشکل دارد و در واقع نوعی عقده عقب‌ماندگی دارند.


 
رحیم پور ازغدی اضافه کرد: در تفسیر غرب از بیداری اسلامی، ضعف تئوریک، عقب‌ماندگی علمی و عقده‌های متراکم شده باعث می‌شود تقصیرها را گردن دیگران بیاندازد چون ظرفیت دموکراسی و توسعه را ندارد که این موضوع را در سخنان رسمی بوش زمانی که عراق و افغانستان را اشغال کرد شنیدیم اما امروز آنها نگران شدند که بیداری اسلامی تبدیل به قوی‌ترین جریان سیاسی - فرهنگی شده است.
 


این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: بازخوانی تجربه مشترک دانشگاهیان ایران و جهان اسلام، نقش دانشگاه در بازسازی تمدن اسلامی معاصر و بازگشت به ارزشهای اسلامی و انقلابی، البته به معنای بازگشت به گذشته،‌ اهمیت دارد. امروز دانشگاهیان جهان اسلام و بطور خاص ایران که اولین جنبش بیداری اسلامی در جهان اسلام است و به پیروزی رسیده است، باید بداند ملت و دانشگاه‌های ما پیشگام و پیشوا هستند و بقیه از آن الگوبرداری می‌کنند پس اگر دانشگاهیان ما در طراحی مردم‌سالاری اسلامی پیشرفت و عدالت اجتماعی با الگوی اسلامی و به طور کلی رعایت ارزش‌های اخلاقی موفق باشند در دو دهه آینده کل دانشگاهیان جهان اسلام جا پای ما خواهند گذاشت اما اگر شکست بخوریم آنها مایوس می‌شوند.
 
رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه "مشکل جهان اسلام با غرب جغرافیایی، ملتهای غربی، نژاد، رنگ پوست، چشم و زبان و قومیت خاص نیست، توضیح داد: مساله ما با غرب، دو سوال است؛ اول اینکه چرا در 150 سال گذشته به جهان اسلام اهانت و ستم کردید و آنها را ادامه می‌دهید و دوم اینکه چرا در باب مفاهیم فرهنگی و ارزشی کم به گفت‌وگوی برابر منطقی و استدلالی نمی‌دهید و تحقیر می‌کنید؟
 
وی با بیان اینکه "جزو اهداف بیداری اسلامی، نابود کردن یا محو غرب و شرق نیست"، گفت: از اهداف بیداری اسلامی جنگ با هرکس که غیرمسلمان است، نخواهد بود بلکه ما خواهان رهایی ملت‌های مسلمان از غارت، ستم و تحمیل و همچنین گفت‌وگوی برابر، آزاد و منطقی با همه بشریت هستیم.
 


این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه "جهان غرب سعی دارد دو مدل از بیداری اسلامی را تقویت کند تا مدل اصلی را به حاشیه براند و دنیا را از نهضت بیداری اسلامی بترساند"، تصریح کرد: غرب در این راستا به دنبال ارائه چهره سلفی‌، تروریستی و افراطی از اسلام است که نه فقط با غرب بلکه با همه غیرمسلمانان و مسلمانان مشکل دارد و دوم، به دنبال ارائه اسلامی سکولاریسم شده و لیبرالیسم شده است.
 
ازغدی ادامه داد: دردی که بیداری اسلامی ایجاد کرده این است که در صد سال اخیر تا زمان انقلاب اسلامی هیچ کشور اسلامی باقی نمانده و تمام امت اسلام تجزیه شده است و غرب برای رسیدن به اهداف خود در جهان اسلام به دنبال تسلط اقتصادی و سلطه بر افکار فرهنگی و سیاسی جهان اسلام بوده است که به طور مثال در این راستا شاهد آموزش انحصاری زبان انگلیسی در کشورهای اسلامی هستیم تا از این طریق باعث شوند قدرت مقاومت مردم در مقابل آنها کم شود و بتوانند نفوذ خود را علنی کنند و در واقع به دنبال الگوسازی تحت عنوان پیشرفت و تحمیل هستند که در برخی از کشورها مسلمان نیز موفق بوده‌اند و توانسته‌اند خط وزبانشان را عوض کنند.
 


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه "غرب می‌گوید پیشرفت، حقوق بشر و مردم‌سالاری وجود ندارد"، خاطرنشان کرد: جهان اسلام پرچم جدیدی را بالا برده است و زیر پرچم توحید می‌گویند از پیشرفت و حقوق بشری حمایت می‌کنیم که منهای سکولاریسم است. دانشگاهیان جهان اسلام بدانند مشکل نظری بیداری اسلامی با غرب این است که نه سکولاریسم علمی و فلسفی، نه سکولاریسم اخلاقی و نه سکولاریسم سیاسی و اجتماعی را می‌پذیریم و منطق آنها از اینجا روشن می‌شود که در جریان غزه و فلسطین حاضر نشدند کنار مردم با اسرائیل بجگنند اما در سوریه حضور دارند و دیدید که در جنگ هشت روزه با اسرائیل شکست خوردند اعلام کردند که با کمک ایران بوده است و البته مقام معظم رهبری نیز پاسخ دادند که ما همه جا هستیم و امام (ره) نیز فرموده‌اند که هر جا ظلم هست، مبارزه هست و هر جا مبارزه هست ما هستیم.
 


وی ادامه داد: بیداری اسلامی یعنی مرزهای قانونی محترم است اما گذشت آن زمانی که بگویند بخاطر رعایت مرز قراردادی، برایتان مهم نباشد سر برادران مسلمانتان چه می‌گذرد. مخاطب بیداری اسلامی، بشریت است و در واقع این یک بیداری اسلامی انترناسیونالیستی است.
 
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه "بیداری اسلامی به یک معنا، رنسانس اسلامی همچون تکان، تغییر و انقلاب فرهنگی،‌ سیاسی و اجتماعی و سبک زندگی اجتماعی، محدود به زمان و مکان نیست"، اظهار کرد: پس بیداری اسلامی یعنی از مالزی تا قلب اروپا باید تجدید حیثیت کند و جنبش دانشگاهی اسلامی باید قدرت تئوری‌پردازی در تمام عرصه‌ها داشته باشد چون در غیر این صورت قافله را خواهیم باخت.
 


رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه "جنبش بیداری اسلامی به لحاظ دانشگاهی وظیفه دارد دوباره تمدن‌سازی کند"، گفت: امروز بازخوانی 16 آذر سال 1332 مشکلی را حل نمی‌کند و باید به فکر 16 آذر 1391 باشیم تا دهه آینده دهه استارت زدن تمدن‌سازی جهان اسلام باشد. حوزه‌ها و دانشگاه‌های علوم انسانی در این زمینه مسئولند و اگر قدرت تمدن‌سازی و اتحاد نداشته باشند باید جواب خون صدها هزار شهید اسلام را بدهند.
 
وی با بیان اینکه "امروز به جای گلوله، پایان‌نامه و تحقیقات جدید مطرح هستند"، گفت: اگر حوزه و دانشگاه در 16 آذر 10 سال دیگر نتوانسته‌ باشند از مهمترین موانع عبور کنند و باعث شوند جهان اسلام سرش را بالا بگیرد، باید محاکمه علمی شوند.
 
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: دانشگاهیان و برادران جهان اسلام بدانند که نه مسلمانان ترکیه و نه مسلمانان سلفی را نهی نمی‌کنیم و به هر دو گروه از برادرانمان می‌گوییم تا مدت زمان زیادی نمی‌شود دودوزه بازی کرد چون لحظه‌های حساسی رسیده است که باید بین اسلام و غیره اسلام،‌ عقل و جهل، عدل و ظلم و حق و باطل انتخاب کنیم.

تیری‌میسان: اروپا قربانی تحریم‌های ضدایرانی آمریکا

تیری‌میسان تحلیل‌گر فرانسوی ضد آمریکایی عصر امروز در نشست استکبارستیزی و دانشجو در دانشکده فنی دانشگاه تهران، گفت: آمریکا و جهان غرب تحریم‌هایی را علیه ایران انجام دادند که ایران را برای کارهایی که ضد سکولاریسم انجام داده تنبیه کند و تلاش می‌کنند تا ایران را از مسیر پیشرفت دور کنند و به تصور خود می‌خواهند با تبعیت از آمریکا به پیشرفت برسند. ولی شما می‌بینید که کشورتان ایران در مقایسه با آنها پیشرفت کرده است.
 
به گفته وی تحت تحریم بودن اما در عین حال آزاد بودن بهتر از این است که تحت تحریم نبوده ولی برده باشیم.
 
تیری‌میسان اظهار داشت: در فرانسه به علت تحریم‌های علیه ایران برخی کارخانه‌ها تعطیل شدند و با توجه به اینکه تجارت بین دو کشور ایران و فرانسه ممنوع شده است عده بسیاری از مردم فرانسه بیکار شده‌اند. بنابراین شما تنها قربانیان تحریم نیستید و مردم اروپا نیز به علت تحریم‌های علیه ایران قربانی آمریکا هستند و من به این جهت کمپین اعتراض دانشجویان ایران به تحریم‌ها را امضا می‌کنم.
 
این تحلیلگر فرانسوی ضد آمریکایی گفت: وقتی از پایان غرب و فروپاشی آن صحبت می‌کنیم تنها مربوط به بخش اقتصادی نیست و بخش‌های دیگر را هم در برمی‌گیرد و من در حالی که یک فرد غربی هستم بخشی از دلایل فرجام فروپاشی غرب را می‌گویم.
 
تیری‌میسان با بیان اینکه اروپا اگر چه در راه پیشرفت قدم‌های بزرگی برداشته ولی اکنون در حال ریزش و فروپاشی است، خاطرنشان کرد: صحبت از غرب صحبت از دو مکتب سیاسی با عنوان یونان و فرانسه و دیگری انگلیس و مجموعه همفکرانش است که این دو مکتب از دو زاویه مختلف حرکت کردند و هر دو دچار بحران هستند.
 
وی افزود:‌ در انقلاب فرانسه تلاش کردیم خود را از شرایط آن زمان آزاد کنیم و تصور ما این بود که برای ساختن جهان برتر باید بر خود متکی باشیم و حقوقی با مبنای آزادی ایجاد کردیم. ما ابتدا به ارزش‌های اخلاقی احترام می‌گذاشتیم و بر این الگو متکی بودیم که مبتنی بر خردمندان و نخبگان باشیم و با تکیه بر آنان همه چیز را به نحو احسن پیش ببریم و بر همین اساس دانشگاه را تأسیس کردیم و دومین وجه تلاش ما جمهوری خواهی بود.
 
این تحلیلگر فرانسوی ضد آمریکایی عنوان کرد: ما این تفکر را داشتیم که خود را برای یک هدف جمعی قربانی کنیم اما طراحی اولیه انقلاب فرانسه تغییر کرد و اینها را کنار گذاشتیم و امروز هدف تحصیل و آموزش در فرانسه و غرب این نیست که در علوم پیشرفت کنیم و به سمت جامعه متعالی حرکت کنیم.
 
وی گفت: ایده‌ای که ما خود را برای هدف مقدسی قربانی کنیم در جامعه غرب مضحک است و ممکن است خود را برای منافع شخصی قربانی کنیم.
 
تیری‌میسان اظهار داشت: در اهداف ملی ما جمله‌ای است که نمی‌توان آن را درک کرد و این است که خونی که پاک نیست بهتر است صرف تغذیه زمین و خاک شود.
 
وی در رابطه با تعبیر این اصطلاح گفت: این اصطلاح به این مفهوم است که ما آمادگی داریم برای کشور کشته شویم و خون دشمن نمی‌تواند سرزمین ما را تغذیه کند بلکه خون خودمان باید سرزمین‌مان را تغذیه کند.
 
تیری‌میسان گفت:‌ امروز از فداکاری در جامعه ما تنها این وجه باقی مانده است که به طبقه‌های اجتماعی فقیر خدمت کنیم اما این معنای متعالی هدف اولیه انقلاب نیست. ما اگر بخواهیم آزاد باشیم باید دوشادوش یکدیگر مبارزه کنیم.

 

وی مشکل دیگر را لائیسیته دانست و گفت: مبنای اصلی مطرح شدن لائیسیته با چیزی که در حال حاضر وجود دارد، در تعارض است. ما یک جنگ خشونت آمیز وحشتناک بین کاتولیک و پروتستان داشتیم و قبل از انقلاب فرانسه در شرایط سخت کشمکش‌ها به این فکر کردیم که در کنار هم با صلح زندگی کنیم و دولت تشویق شد که از هر دو دین حمایت کند ولی مسئله تغییر کرد و خود دولت ضد دین یا کاتولیک یا پروتستان شد و سیستم ایجاد شد که ایمان در جامعه از بین رفت.
 
تیری‌میسان گفت: نگاه انگلیسی‌ها این طور است که به خاطر اینکه آزادی وجود داشته باشد دولت نباید از هیچ نوع ایدئولوژی در جامعه دفاع کند و فردی که برای منافع جمعی گام بردارد به درد جامعه نمی‌خورد. آنها آزادی را محدود به انتقاد از دولت می‌دانند.
 
وی اضافه کرد: امروز در رویای آمریکایی چه می‌بینید اینکه من آزاد هستم و دولت نمی‌تواند در برابر من کاری انجام دهد.
 
این تحلیلگر فرانسوی ضد آمریکایی گفت: ‌امروز تمام سرمایه و ثروت انگلیس در اختیار افراد محدودی است و کل شهر لندن جزو املاک 4 نفر است و افراد می‌توانند منزلی را برای 99 سال اجاره کنند.
 
وی گفت: به نتایج و محصولات امروز غرب نگاه کنید آنها در اقتصاد بحران دارند در حال سقوط هستند و مردم به رسانه و مؤسسات اعتمادی ندارند.
 
تیری‌میسان گفت: در یک نظرسنجی 97 درصد مردم آمریکا اعلام کردند که رسانه‌ها از منافع مردم دفاع نمی‌کنند.
منبع: فارس و ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *