شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

‫آخرین گفتگوی خلیل عمرانی+صوت‬

سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 259643
آخرین گفت‌وگوی مرحوم خلیل عمرانی با خبرگزاری فارس، درباره دیدار امسال شاعران با مقام معظم رهبری بود. او بیانات ایشان را فصل جدیدی در ادبیات انقلاب اسلامی می‌دانست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آخرین گفت‌وگوی مرحوم خلیل عمرانی به گفت‌گوی وی درباره دیدار امسال شاعران با مقام معظم رهبری اختصاص دارد. او در این گفت‌وگو که در تاریخ 16 مرداد انجام شده است به تحلیل سخنان مقام معظم رهبری پرداخته و آن را فصل جدیدی در ادبیات انقلاب اسلامی دانسته است. این خبر که با عنوان «رهبر انقلاب تکلیف جریان‌های غیرخودی شعر را مشخص کردند» منتشر شده است به شرح زیر است:
 
خلیل عمرانی شاعر توانمند کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، درباره دیدار شاعران با مقام معظم رهبری گفت: روال دیدار مثل هر سال بود. آثار و اشعار خوانده شد و ایشان با عنایتی که به اشعار داشتند با نگاه تخصصی نقد و نظر و تشویق خود را نسبت به اشعار اظهار داشتند.
 
وی درباره سخنان مقام معظم رهبری در جمع شعرا گفت: سخنان امسال ایشان نسبت به سال‌های قبل خیلی متفاوت بود و فصل جدیدی را در فضای شعر و شاعری و ارتباط آن با تعهد اجتماعی گشودند.
 
خلیلی گفت: سالهای گذشته سخنان ایشان سخنانی خودمانی و بین خودی‌هایی بود که برای انقلاب شعر گفته‌اند و در فضای انقلاب نفس کشیدند. اما امسال ایشان نگاه دیگری داشتند به جریانات غیرخودی و تکلیف کسانی را روشن کردند که در ابتدای انقلاب با ادعای روشنفکری در حلقه شعر کشور حضور داشتند ولی نسبت به مهم‌ترین مسائل کشور بی‌تفاوت ماندند.
 
این شاعر اظهار داشت: رهبر انقلاب اشاره کردند در شرایطی که ملت ایران انقلابی را به ثمر رسانده و وابسته به قدرتهای استکباری نبود جنگ 8 ساله نیز بر ما تحمیل شد خیلی از شاعران که دل در گرو انقلاب داشتند با حضورشان در عرصه شعر و ادب از ارزشهای کشور و انقلاب دفاع کردند اما مدعیان روشنفکری و وطن‌دوستی حتی در حد یک بیت و شعر و ارد این عرصه نشدند تا از مملکت دفاع کنند.

صوت

فصلی تازه در شعر و ادب معاصر
 
وی افزود: آقا خطاب به این افراد فرمودند شما با جمهوری اسلامی مشکل داشتید اما مملکت‌تان تحت تجاوز بیگانه بود چرا از کشورتان دفاع نکردید در مقابل تاریخ چه جوابی خواهید داشت که این نگاه مقام معظم رهبری عمیق و تازه بود.
 
عمرانی گفت: ما مدتها منتظر بودیم تا در چنین سخنانی تکلیف‌ها مشخص شود و فرق بین آنهایی که واقعا دلسوز وطن هستند با مدعیان دلسوزی وطن معلوم و آشکار شود حتی سخنان ایشان پاسخی بود به تعدادی از شاعران خودمان که نگاه دیگری به این جریانها دارند و داشتند و گمان می کنم که این مدعیان روشنفکری دل در گروه این مملکت دارند و این چیزی بود که ما به آن یقین داشتیم. کسانی که این انقلاب باعظمت که بر مدار لاشرقی لاغربی امام راحل درک نکردند چطور می‌توانند فضای روشن عشق ایثار و شهادت را در جبهه‌ها درک کنند و همپای رزمندگان در دفاع از میهن‌شان شعر بسرایند.
 
این شاعر در پایان اظهار داشت: سخنان ایشان فصل تازه‌ای را در شعر و ادب معاصر باز کرد و نکته مهم دیگر این بود که فرمودند شعر وظیفه دارد در فضای تعهد دینی و اجتماعی و آرمانی حرکت کند و سمت و سوی هدایت مردمی را با زبان شعر در دست بگیرد و من خدا را به خاطر این سخنان روشنگرانه شکر می‌کنم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *