يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

تمدید چندباره معافیت خریداران نفت ایران

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب: 257790
نمایندگان سنای آمریکا به اتفاق آراء با تمدید معافیت کشورهای آسیایی خریدار نفت ایران از تحریم‌های مالی واشنگتن موافقت کردند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، پیشتر خریداران اصلی نفت ایران در آسیا اعلام کردند که احتمالا موافقت آمریکا را برای تداوم واردات نفت از ایران بدون اینکه مشمول تحریم‌های مالی واشنگتن قرار بگیرند، به دست خواهند آورد.

مقامات دولتی در هند و کره جنوبی گفتند که انتظار دارند معافیت آنها از تحریم‌های مالی آمریکا علیه خریداران نفت ایران که در اواسط امسال حاصل شد، برای شش ماه دیگر تمدید شود. همچنین یک خریدار بزرگ نفت ایران در چین و بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران اعلام کرد که انتظار دارد معافیت آمریکا برای این شرکت نیز تمدید شود.

آمریکا قرار است که تا هفتم دسامبر(۱۷ آذر) درباره‌ی تمدید این معافیت‌ها که به شرط کاهش واردات نفت مشتریان اصلی نفت ایران هستند، تصمیم بگیرد.

تمدید این معافیت به معنی این است که بانک‌های سه کشور هند، کره جنوبی و چین از تهدید واشنگتن مبنی بر قطع ارتباط با نظام مالی آمریکا معاف خواهند شد.

یک منبع آگاه در وزارت اقتصاد کره جنوبی به خبرگزاری رویترز گفت: ما انتظار داریم که نتایج بسیار مثبتی حاصل شود، زیرا واردات نفت ما از ایران در نیمه دوم امسال بسیار کم بوده است.

این منبع افزود: بیانیه درباره معافیت در تاریخ هفتم دسامبر در وب‌سایت وزارت امور خارجه آمریکا اعلام خواهد شد. تاریخ شروع تمدید معافیت‌ها هشتم دسامبر است. ما در حال حاضر گفت‌وگو‌ها با آمریکا را به پایان رسانده‌ایم.

همچنین یک منبع دولت هند نیز که از گفت‌وگوها با آمریکا آگاه است، گفت: ما مطمئنا از تمدید معافیت برخوردار خواهیم شد. ما واردات نفت از ایران را در شش ماه اخیر کاهش داده‌ایم و من مشکلی در زمینه دریافت معافیت نمی‌بینم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تصمیمات درباره تمدید معافیت‌ها اوایل دسامبر اعلام خواهد شد.

کره جنوبی و هند اولین بار در ۱۱ ژوئن و پس از آنها چین در تاریخ ۲۸ ژوئن از معافیت تحریم‌های مالی علیه خریداران نفت ایران برخودار شدند. معافیت این سه کشور قرار است در ماه دسامبر تمدید شود. همچنین معافیت ژاپن دیگر خریدار نفت ایران در ماه سپتامبر تمدید شد.

همچنین فعالان نفتی آگاه به سیاست‌های دولت چین گفتند که انتظار دارند معافیت‌ آنها نیز تمدید شود زیرا آنها حجم واردات نفت خود را از ایران کاهش داده‌اند.

بسته جدید تحریم‌ها که براساس آن معافیت کشور‌های خریدار نفت ایران از تحریم‌های مالی آمریکا به دلیل کاهش واردات نفت حفظ خواهد شد، سومین دور تحریم‌های آمریکا علیه ایران ظرف یکسال اخیر است. بر اساس رای سناتورهای آمریکایی شرکت‌های بیمه از تجارت با ایران در بخش‌های انرژی، کشتیرانی و کشتی‌سازی محروم خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *