سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

دو زلزله در خوزستان

شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 256540
بامداد امروز دو زمین لرزه شهرهای ماهشهر و حسینه در استان خوزستان را لرزاند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اولین زمین لرزه در ساعت دو و 19 دقیقه بامداد امروز شنبه در شهرستان بندرامام شهر به وقوع پیوست که خوشبختانه خسارتی در پی نداشت. این زمین لرزه ۳.۶ ریشتر بود که وقوع آن در شهرستان ماهشهر بی سابقه بوده است.
شهرستان ماهشهر یکی از شهرستانهای استان خوزستان در جنوب ایران است. مرکز این شهرستان، شهر ماهشهر است. بندر امام خمینی و سربندر از دیگر شهرهای آن هستند. شهر ماهشهر از دو قسمت ماهشهر قدیم و ناحیه صنعتی تشکیل شده‌است. این شهر یکی از قطبهای بزرگ اقتصادی کشور به شمار می‌رود. از یک طرف منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و از طرف دیگر اداره بنادر و کشتیرانی جایگاه ویژه‌ای را به این شهر اختصاص داده‌است.
 
دومین زمین لزره امروز شهر حسینه در شهرستان اندیمشک را لرزاند که خوشبختانه تلفات جانی و خسارتی در پی نداشت. این زمین لرزه ساعت شش و 58 دقیقه بامداد امروز به وقوع پیوست و شدت آن 2.1 ریشتر گزارش شده است.
 
حسینیه شهری است در استان خوزستان. این شهر در بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک قرار گرفته و در سال ۱۳۸۵، تعداد یک هزار و 935 نفر جمعیت داشته است
 
قسمت شمالی خوزستان بر روی ضلع جنوبی گسل صفحه ایران قرار گرفته است که این گسل از شهرستان ایذه تا مسجد سلیمان امتداد دارد و پر خطر ترین و بحرانی نقطه استان و حتی ایران را از نظر زلزله تشکیل می دهد . شهرهای اهواز، شوشتر، رامهرمز نیز بر روی گسلهای فرعی صفحه مجاور ایران قرار گرفته اند که این گسلهای فرعی در زمانی کمتر از صد هزار سال قبل در محدوده اهواز، یک دوره شدید فعالیت را پشت سر گذاشته اند که نتیجه آن یک شکست و جدا شدگی در گسل واقع در امانیه بوده است و گسل دیگر واقع در شهر اهواز که از مسیر سپیدار تا پل هفتم امتداد دارد نیز در سالهای قبل تکانهای به شهر وارد کرده ولی انرژی لازم برای بروز یک زلزله مخرب توسط این گسلها فعلا وجود نداشته و ممکن است تا ده ها و صدها سال آینده نیز وجود نداشته باشد.
 
همچنین شهرهای غربی و جنوبی مانند دشت آزادگان، خرمشهر، آبادان ، شادگان را نیز خطر زلزله تهدید نمی کند. بر این اساس باید مسئولین امر ضمن توجه اساسی به بحث خطرات ناشی از زلزله در شهرهایی مانند ایذه، هفتگل، باغملک ، مسجد سلیمان و لالی برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی ضمن تشکیل ستادهای بحران، توجه خاصی به مقاوم سازی و اقدام پیشگیرانه و بررسی شرایط پس از زلزله اقدامات خاصی به عمل آورند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *