کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در حاشیه حاشیه‌های اخیر شبکه سه؛

آقای پورمحمدی! اندکی آرام‌تر!

29 مهر 1391 ساعت 21:34

تغییر مدیر شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران بازتاب و حاشیه های زیادی در داخل و خارج از کشور داشت.


سرویس فرهنگی جهان نیوز - سخنان تند و تیز "علی اصغر پورمحمدی" مدیر قدیمی شبکه سه در مراسم تجلیل از خود با استقبال معنادار اپوزیسیون داخل و خارج کشور روبرو شد.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد از این سخنان با عنوان "جرقه اختلافات مديريتي در صدا و سيما" یاد کرد. این روزنامه مشروح سخنان پورمحمدی را در صفحه نخست خود بازتاب داد.


بی بی سی فارسی نیز در این باره با ذوق زدگی نوشت: "علی اصغر پورمحمدی، مدیر سابق شبکه سوم سیما در جلسه تودیع خود با هنرمندان از عملکرد عزت الله ضرغامی، رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی (تلویزیون دولتی) به شدت انتقاد کرده است".


رسانه دولتی انگلیس این سخن پورمحمدی مبنی بر "عزت الله ضرغامی تلویزیون ایران را رها کرده است" را به عنوان تیتر، برای خبر خود برگزید.



تقریبا همه رسانه های ضدانقلاب مراسم تجلیل از مدیر سابق شبکه سه را پوشش دادند.

و اما در این باره چند نکته گفتنی است:

1.آقای پورمحمدی به عنوان یکی از دلسوزان نظام زحمات زیادی در رسانه ملی و شبکه سوم کشیده اند. تقریبا همه اذعان دارند که ایشان مدیری کوشا و خلاق هستند و نیز در دلبستگی ایشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی کمترین تردیدی نیست هر چند انتقادات زیادی طی سالهای گذشته به برخی یا بسیاری برنامه های شبکه تحت مدیریت ایشان وارد بود.

2.تغییر مدیران در هر سازمان امری بدیهی و طبیعی است. کسی از تغییر مدیری که 10 سال در یک مجموعه سکاندار بوده تعجب نمی کند اما جای تعجب آنجاست که مدیری پس از یک دهه فعالیت و به هنگام تعویض، حاشیه سازی کند، اقدامی که از پورمحمدی انتظار نمی رفت. آیا آن ادبیات درخور مدیر نظام جمهوری اسلامی بود؟

3.اینکه یک مدیر در پایان دوره خدمتش مورد تجلیل دلسوزان نظام و هنرمندان متعهد قرار گیرد خیلی خوب و نشانه مقبولیت اوست اما داشتن سبد مشترک با خاطیان فتنه 88 پسندیده نیست. تعریف و تمجید برخی عناصر خاص که در سالیان گذشته مورد نقد دلسوزان بوده اند افتخار نیست. هودار داشتن خوب است اما یارگیری از افرادی که هنوز هم سنگ فتنه را به سینه می زنند و فلان بازیگر را به جرم! بازی در "قلاده های طلا" نکوهش و طرد می کنند محل سئوال است.

4.انتقادات کوچک و بزرگ آقای پورمحمدی از مقامات مافوق خود -البته پس از برکناری- نیز محل تامل است نه از این بابت که انتقاد کرده اند بلکه به این خاطر که از تریبونی رسمی خوراک رسانه های بیگانه و ضدانقلاب را فراهم کرده اند. ایشان در همان جلسه تجلیل از خود می گویند "از آقاي ضرغامي گلايه‌هايي دارم و با ايشان شب قبل از توديع حدود يك ساعتي حرف زده‌ام" اما در همان حال همان گلایه ها را در تریبون های رسمی بیان می کنند تا به نوشته رسانه دوم خردادی جرقه اختلافات مدیریتی در صداوسیما زده شود. براستی چه کسی از این اختلافات و "فاش گویی ها" سود می برد؟ وقتی ایشان حرف خود را به رییس سازمان زده اند چه نیازی به تکرار آن در رسانه ها؟

5.آقای پورمحمدی در مراسم "تجلیل از خود" سخنان تازه ای می گویند و صحبت از سپردن مسئولیت به افراد غیرمتخصص و ... می کنند. سخنان ایشان حکایت از صدارت افرادی کوچک و احتمالا "بی عقل" است. آیا بهتر نیست که ایشان دقیق تر حرف خود را بگویند و واقعا اگر خیانتی دیده اند، شجاعانه جلوی آن بایستند یا آن را به مراکز ذی ربط گزارش دهند. چرا ایشان برای اثبات سخن خود سندی نیاورده اند و تنها به کلی گویی بسنده کرده اند؟ آیا بخاطر اختلاف با مقام مافوق خود می توانیم هر حرفی به زبان بیاوریم؟ چه شده تا دیروز که مدیر بودید از این حرفها نبود و امروز که ....

6. شبکه سوم سیما متعلق به یک شخص نیست بلکه متعلق به همه ملت ایران است و باید در خدمت آرمان های انقلاب اسلامی قرار گیرد. چه می شد اگر جناب پورمحمدی متواضعانه کنار می رفت و تجربیات خویش را در خدمت نفر بعدی قرار می داد تا با هم افزایی شاهد "شبکه سه پربیننده اما انقلابی" باشیم. اگر فردی دیگر اینگونه رفتار و برخورد می کرد جای تعجب نداشت اما از پورمحمدی که خود را خودی می داند -که چنین هم هست- انتظار نمی رفت.


جای تعجب از مواضع برخی دوستان متعهد در روزهای اخیر نیز است که برای ابقای یکی و کوبیدن دیگری با افرادی ائتلاف کرده اند که تا دیروز تکفیرشان می کردند. دوستان نباید فراموش کنند که منشا بسیاری از انتقادات ایشان در سالیان گذشته درست به آن جایی بوده است که این روزها سنگش را به سینه می زنند پس بهتر این است که دلسوزان با دیگران همصدا نشوند. آنها که همواره بخاطر طرح سخن یک شخص در رسانه های بیگانه اعتراض می کردند چرا این بار روزه سکوت گرفته اند و حتی خود خبر مشترک منتشر می کنند.

و اما سخنی با معاون سیما

گرچه انتظار نمی رفت که تغییر مدیر یک شبکه تا این حد حاشیه داشته باشد اما بهتر نبود که معاون محترم سیما پس از رویت حاشیه ها به میدان می آمد و از اقدام خود دفاع می کرد؟ اگر ایشان این جابجایی را کاری درست می داند آیا نباید دلایل و ادله منطقی و علمی خود را برای افکار عمومی بازگو کند واگر این انتصاب غیر از این بوده آیا نباید از مردم عذرخواهی کرده یا آن را اصلاح کند؟ اکنون این شائبه در برخی رسانه ها مطرح شده که پورمحمدی بخاطر اختلاف با مقام مافوق خود برکنار شده و زیر بار "تصمیمات غیرکارشناسی" نمی رفته است. آیا بهتر نیست شفاف با مردم صحبت کنیم؟ آنگونه که آقای پور محمدی ادعا کرده مانع برگزاری مراسم تودیع در نمازخانه شبکه سه شده اند. چه توجیهی برای این تصمیم نسنجیده وجود دارد؟

در خبرها آمده بود که به مدیر سابق شبکه سه، سفر حج تمتع هدیه (خانوادگی) داده شده است. از آنجا که بسیاری از مردم در صف حج هستند، از آنجا که دیگر برای حج حتی ثبت نام هم نمی کنند، از آنجا که برخی ثبت نام کرده ها 17 سال دیگر نوبت شان می شود (که معلوم نیست تا آن زمان زنده باشند یا نباشند)، از آنجا که حج خارج از نوبت قاعده خاص خود را دارد، از آنجا که به قول آقای پورمحمدی باید "رضاي خداوند را در نظر بگيريم"، از آنجا که بسیاری دیگر از هموطنان آرزوی سفر دارند و جمع پرشماری نیز طی چند دهه اخیر به ایران اسلامی خدمات زیادی (حتی بیشتر و خیلی بیشتر از برخی دیگر) کرده اند، از آنجا که راه های بهتر و عادلانه تری برای قدردانی از یک مدیر زحمتکش وجود دارد، از آنجا که.... این اقدام چه توجیهی دارد؟


کد مطلب: 250517

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/250517/آقای-پورمحمدی-اندکی-آرام-تر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com