دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

گرم کردن غذا به این همه خطر می‌ارزد؟

جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 250466
بر اساس برخی مطالعات، ارتعاشات شدید ماکروویو موجب پاره شدن دیواره سلول‌های غذاها و به هم ریختن ساختمان ظریف برخی مواد غذایی از جمله ویتامین‌ها شده و آنها را به سرعت از بین می‌برد.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، امروزه سرعت، یکی از مهمترین المان‌های زندگی است و همه به دنبال آن هستند تا به سرعت به هدفشان برسند و این اصل در غذا خوردن نیز بسیار مهم است.

فست فودها از جمله گزینه‌های افرادی است که عجله بسیار زیادی دارند و می‌خواهند سریع‌تر به کارشان بپردازند؛ اما فست فودها مضرات بسیار زیادی دارند و این روزها استقبال از آنها بسیار کم شده است؛ بسیاری از افراد غذاهای سالم می‌خورند اما آن را با ماکروویو گرم می‌کنند.

ماکروویو شاید به غذا خوردن و صرفه جویی در وقت کمک بسزایی کند اما مضرات آن باعث می‌شود تا حتی سالمترین غذاها نیز آلوده شوند و خوردن آنها باعث بروز بیماری‌های در بدن ما شود؛ از جمله مضراتی که می‌توان برای ماکروویو بیان کرد:

پخت غذا در ماکروویو باعث کاهش 60 تا 90 درصدی انرژی حیاتی غذا و ایجاد عوامل سرطان زا در شیر و غلات، تغییر در عناصر غذایی، اختلال در هضم غذا و ایجاد رادیکال‌های آزاد در سبزی‌ها می‌شود؛ این بدین معنی است که عملاً شما با پخت و یا گرم کردن مواد در ماکروویو هیچ چیز مفیدی در آنها باقی نمی‌گذارید.

امواج مایکروویو علاوه بر ضایعات مواد غذایی، ممکن است به افراد نیز برخورد کرده و سبب آسیب‌هایی در بدن آنها شود؛ برخی از محققان معتقدند شرط احتیاط آن است که از این روش پخت به طور دائم و همیشگی استفاده نشود.

بر اساس برخی مطالعات، ارتعاشات شدید ماکروویو موجب پاره شدن دیواره سلول‌های غذاها و به هم ریختن ساختمان ظریف برخی مواد غذایی از جمله ویتامین‌ها شده و آنها را به سرعت از بین می‌برد.

نمی‌توان از هر نوع ظرفی در اجاق‌های ماکروویو استفاده کرد؛ زیرا برخورد امواج با سطح فلزات، ممکن است موجب ایجاد شعله و آتش سوزی و حتی انفجار دستگاه شود؛ اکنون ظروف فلزی مخصوصی جهت استفاده در ماکروویوها ساخته شده است.

امروزه ظروف فراوانی با برچسب "قابل استفاده در ماکروویو" در معرض فروش هستند، ولی اینکه برای کنترل کیفیت و سلامت آنها از کدام استاندارد استفاده شده و یا باید استفاده شود به طور دقیق مشخص نیست.

امواج این دستگاه علاوه بر ضایعات مواد غذایی، ممکن است به افراد نیز برخورد کرده و موجب ضایعاتی در بدن آنها شود؛ طبق مطالعات علمی، حتی استفاده طولانی مدت از ماکروویو، به دلیل وجود امواج با طول کوتاه موجب ایجاد ضایعات و سرطانی کردن بافت‌های بدن فرد استفاده کننده می‌شود.

در سال 1992 سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که هیچ مدرک علمی مستند بر عدم وجود عوامل خطر در غذاهای مایکروویو شده وجود ندارد؛ بهترین توصیه در رابطه با گرم کردن و پختن غذا استفاده از حرارت‌های معمولی است و هیچ تضمینی برای ایمنی و سلامتی کامل غذاهای ماکروویو شده وجود ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *