پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

‫بزرگترین آزادراه کشور کجای کار است؟‬

يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 249614
معاون وزیر راه از افتتاح ۱۵۰ کیلومتر از ۱۰۰۰ کیلومتر آزادراه حرم تا حرم تا پایان دولت دهم خبر داد.
به گزارش جهان، سید احمد صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آزادراه حرم تا حرم به طول ۱۰۰۰ کیلومتر از استان قم شروع می‌شود و در ادامه از تهران، سمنان و خراسان رضوی عبور می‌کند.

وی درباره آخرین وضعیت ساخت این آزادراه گفت: قطعه ۱۵۰ کیلومتری حدفاصل قم ‌ گرمسار در اولویت برای ساخت قرار دارد زیرا هم مسیر را کوتاه می‌کند و هم در حال حاضر ترافیک بیشتری دارد.

به گفته رییس شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور این قطعه ۱۵۰ کیلومتری پیش از پایان دولت دهم به بهره برداری خواهد رسید. زیرسازی و پل سازی در این قطعه پایان یافته و آسفالت آن آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: ساخت ۸۵۰ کیلومتر دیگر این آزادراه هنوز شروع نشده است.

وی درباره هزینه‌های انجام شده در ۱۵۰ کیلومتر از آزادراه حرم تا حرم تصریح کرد: تا کنون ۵۰ میلیارد تومان در این ۱۵۰ کیلومتر هزینه شده و ۲۵۰ میلیارد دیگر نیز باید هزینه شود.

صادقی خاطر نشان کرد: این آزادراه به صورت پروژه مشارکت با بخش خصوصی ساخته می‌شود. ۵۰ درصد از این آزادراه توسط دولت و ۵۰ درصد دیگر توسط قرارگاه خاتم هزینه خواهد شد.

پیش از این علیرضا خلخالی، معاون سیاسی - امنیتی استاندار سمنان درباره زمان بهره برداری از آزادراه حرم تا حرم گفته بود: دولت تعهد کرده است تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۲ عملیات پروژه‌های مهر ماندگار به اتمام برسد و آزاد راه حرم تا حرم نیز جزو پروژه‌های مهر ماندگار است.

به گزارش ایسنا، بزرگترین آزادراه کشور (قم تهران مشهد) ۱۷ مهرماه ۸۹ با حضور رییس جمهوری، وزیر راه و ترابری، استاندار تهران و تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران کلنگ زنی شد.

عملیات اجرایی آزادراه حرم تا حرم به طول هزار کیلومتر که استان های قم، تهران، سمنان و خراسان رضوی را در برمی گیرد ۱۲۸ پل بزرگ و ۲۸ تقاطع دارد و با مشارکت ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی و ۵۰ درصدی بانک ملی و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) احداث می‌شود.

به گفته مسوولان، با افتتاح این پروژه علاوه بر گسترش شبکه آزادراهی کشور، تلفات ناشی از حوادث رانندگی این محور نیز کاهش می یابد. همچنین این آزاد راه باعث کاهش میزان مصرف سوخت و افزایش ظرفیت ترانزیت کالا و مسافر، کاهش زمان سفر و ایجاد بستر مناسب توسعه منابع و جلوگیری از مهاجرت ساکنان حاشیه کویر خواهد شد.

اکنون از آماده شدن ۱۵۰ کیلومتر از این آزادراه برای انتهای سال جاری پس از گذشت نزدیک به دوسال از آغاز کار خبر داده می‌شود.

آزادراه حرم تا حرم یکی از ۴۲ طرح مهر ماندگار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است که از محل اعتبارات طرح مهر ماندگار اجرا می‌شوند، اعتبار مصوب برای این طرح‌ها تاکنون ۵۴ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال بوده که پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *