دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

۵۷ سال زندان براي آدم‌ربايان مسلح درمشهد

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 249385
سيدخليل سجادپور -شعبه ششم دادگاه تجديدنظر استان خراسان رضوي احکام قطعي آدم ربايان مسلحي که دکتر داروساز را در مشهد ربوده بودند، صادر کرد.
به گزارش جهان به نقل از خراسان، حدود ساعت ۲۳بيستم اسفندماه سال ۸۴ بود که دکترداروساز معروف مشهد با خودرو مقابل منزلش توقف کرد. در اين هنگام يکي از سرنشينان يک دستگاه پژو که او را تحت نظر داشتند نزد دکتر رفت و گفت: آقاي دکتر دنبال دارويي براي فرزند بيمارم مي گردم اما گيرم نمي آيد. دکتر از روي انسان دوستي و دلسوزي از او خواست نسخه دارو را به او نشان بدهد شايد بتواند به فرزند بيمار آن جوان کمکي بکند وقتي او به بهانه پيدا کردن نسخه دست در جيب هايش کرده بود ناگهان در تاريکي شب لوله اسلحه نقابداران مسلح روي سر دکتر قرار گرفت. «تکان نخور و گرنه کشته مي شوي!»اين جملات وحشت دکتر را افزون کرد.

او که نمي دانست بايد چه کار کند با سرعت به طرف زنگ منزلش دويد و آن را فشار داد اما نقابداران مسلح، به طرفش هجوم بردند. دکتر به طرف شمشادهاي مقابل خانه اش دويد اما پايش به شاخه هاي درختان گير کرد و به زمين خورد و عينک او به گوشه اي پرت شد اما آدم ربايان او را به زور در صندلي عقب پژو انداختند و با سرعت متواري شدند. همسر دکتر که با صداي زنگ و فرياد همسرش بيرون دويده بود فقط در تاريکي شب چراغ هاي خطر خودرو سواري را ديد که از مقابل چشمانش ناپديد شدند. وقتي عينک همسرش را ديد متوجه ماجرا شد. لحظات به کندي سپري مي شد، نگراني و اضطراب، همه وجود اعضاي خانواده دکتر را فرا گرفته بود، آن ها با پليس تماس گرفتند و ماجرا را اطلاع دادند.

از سوي ديگر آدم ربايان خشن با زدن ضربات مهلکي بر سر دکتر سر او را لاي دو صندلي فشار مي دادند. مرد ۵۸ ساله حتي جرات نفس کشيدن نداشت. آدم ربايان پس از عبور از چند خيابان فرعي به شهرک لادن مشهد رفتند و دکتر را داخل يک واحد آپارتمان بردند. گروگان به آن ها التماس مي کرد من قلبم را عمل کرده ام بايد دارو بخورم! شما چرا مرا ربوده ايد؟ اما کسي به سوالات او پاسخ نمي داد.

پاسخ اصرار دکتر فقط ضربه هايي بود که بر نقاط مختلف بدنش وارد مي آمد. ۲شب از اين ماجرا گذشت و دکتر با چشماني بسته در آپارتمان زنداني شده بود تا اين که نيمه هاي شب آن ها ليواني را که داخل آن مايع آبي رنگي بود به دکتر دادند تا بنوشد. وقتي دکتر از نوشيدن مايع امتناع کرد يکي از آن ها دوباره لوله اسلحه را به سمتش گرفت و گفت: مي خوري يا خلاصت کنم! ترس و وحشت بر وجودش غلبه کرده بود چاره اي جز خوردن مايع آبي رنگ نداشت وقتي آن مايع را نوشيد ديگر چيزي نفهميد.

آدم ربايان او را دوباره سوار خودرو کردند. دکتر نمي دانست چند ساعت بيهوش بوده اما وقتي چشم باز کرد خود را در بيابان هاي مرز ايران و افغانستان يافت. آن ها او را به داخل اتاقکي که فقط يک چراغ در آن روشن بود، بردند. دکتر که تازه به هوش آمده بود، گفت: اين جا کجاست؟ بالاخره شما چه مي خواهيد؟ يکي از آن ها فرياد زد فقط دلار!!

آدم رباي ديگر تلفن همراه ماهواره اي را روشن کرد شماره منزل دکتر را گرفت و گفت: فقط به خانواده ات بگو دلار آماده کنند!وقتي دکتر با خانواده اش صحبت کرد پول ها با هر زحمتي بود فراهم شد و رابطان آدم ربايان پول ها را گرفتند اما آن ها پول بيشتري مي خواستند به همين دليل دوباره دکتر را سوار خودرو کردند و به مرز پاکستان بردند تا بقيه پول ها را بگيرند. پس از گذشت بيش از ۲ماه از ماجراي آدم ربايي، گروگانگيران نقابدار بالاخره گروگان خود را ارديبهشت ماه سال ۸۵ در مرز ميرجاوه و در حالي که لباس افغاني به وي پوشانده بودند، زخمي و خون آلود رها کردند. با رهايي دکتر از چنگ گروگانگيران عمليات کارآگاهان پليس آگاهي براي رديابي نقابداران مسلح آغاز شد و آنان توانستند در يک عمليات غافلگير کننده يکي از متهمان اصلي اين پرونده را دستگير و به مراجع قضايي معرفي کنند.

«م. ص» متهم دستگير شده در شعبه ۱۱۴ دادگاه عمومي و جزايي مشهد محاکمه و به تحمل ۱۵سال زندان به خاطر شرکت در آدم ربايي، ۳سال زندان به دليل نگهداري اسلحه شکاري و به جرم ورود و خروج غيرقانوني از مرز به تحمل يک سال زندان و به دليل تهديد به ۷۴ضربه شلاق محکوم شد که پس از تاييد اين راي در شعبه ششم دادگاه تجديد نظر استان خراسان رضوي، وي براي تحمل کيفر روانه زندان شد. اين گزارش حاکي است، در همين حال تلاش پليس با دستورات قضايي براي دستگيري ۲ متهم ديگر اين پرونده ادامه داشت تا اين که چندي قبل ديگر متهمان پرونده گروگانگيري مسلحانه نيز دستگير و در شعبه ۱۱۴دادگاه عمومي و جزايي مشهد محکوم شدند.

در اين پرونده متهم (ح. ش) معروف به ميراحمد و (الف. هـ) معروف به نوراحمد به خاطر شرکت در آدم ربايي به ۱۰سال زندان، نگهداري اسلحه به ۳سال زندان و عبور و مرور غيرمجاز از مرز ايران به يک سال زندان محکوم شدند. اين در حالي بود که ميراحمد به خاطر فحاشي نيز به پرداخت يک ميليون ريال جزاي نقدي محکوم شد. بنابر اين گزارش، ۲ متهم اين پرونده که در زندان بودند پس از ابلاغ راي دادگاه به راي صادره اعتراض کردند اما اعتراض آنان در حالي بود که شاکي پرونده و مدعي العموم نيز به راي صادره از دادگاه معترض بودند بنابراين پرونده مذکور براي رسيدگي دقيق به شعبه ششم دادگاه تجديدنظر استان خراسان رضوي ارسال شد و تحت رسيدگي قرار گرفت.

در جلسه دادگاه که به رياست قاضي محمد شمس گيلاني (رئيس) و قاضي رسول ربيع زاده (مستشار دادگاه) تشکيل شد، قضات باتجربه به بررسي دقيق محتويات پرونده و اقارير متهمان پرداختند. آنان پس از برگزاري چندين جلسه دادگاه تشخيص دادند که راي صادره درباره متهمان بايد افزايش يابد و اعتراض متهمان را وارد ندانستند.

در راي صادره از سوي قضات شعبه ششم دادگاه تجديدنظر استان خراسان رضوي آمده است: تجديدنظرخواهي شاکي و ايراد معاون دادستان از راي مرحله نخستين درباره محکوميت ۲متهم مذکور به جرم مشارکت در آدم ربايي وارد به نظر مي رسد زيرا ارتکاب جرم آ ن ها در اين حادثه فجيع به نحوي بوده که هم آسيب جسمي و حيثيتي به شاکي وارد شده است که گواهي پزشکي قانوني و غيره مويد اين موضوع است و ديگر اين که آدم ربايي با وسيله نقليه صورت گرفته است بنابراين اعتراض شاکي و مدعي العموم به راي صادره منطقي است. لذا با استناد به تبصره ۳ ماده ۲۲ قانون و در مقام تشديد مجازات در اين شرايط، حبس هر دو متهم در مورد مشارکت در آدم ربايي از ۱۰سال به ۱۵سال افزايش مي يابد.

گزارش خراسان حاکي است، قاضي شمس گيلاني و مستشاران دادگاه همچنين مجازات متهمان درباره نگهداري اسلحه، فحاشي و عبور و مرور غيرمجاز از مرز را نيز تاييد کردند. در اين راي متهم رديف دوم به پرداخت ديه نيز محکوم شده است که اعتراض متهم در اين بخش از راي نيز وارد تشخيص داده نشد و راي صادره از دادگاه بدوي تاييد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *