دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۹
پیشنهادی برای کنترل تورم پایان سال؛

بانک مرکزی ضرب سکه طلا را از همین الان شروع کند

شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۳۴
کد مطلب: 248225
کنترل بازار سکه و کمک به کارمندان برای حفظ دارایی‌های خود از دیگر مزایای این سیاست است.
بانک مرکزی ضرب سکه طلا را از همین الان شروع کند
جهان نيوز - مهدی ساسانی:*
در سال‌های اخیربا فرارسیدن ماههای پایانی سال مسوولین دولتی در اظهارات خود از پرداخت عیدی کارمندان دولت به صورت سکه‌‌ی طلا خبر می‌دهند اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد تکرار روند گذشته و پرداخت نقدی عیدی در بهمن‌ماه بوده است.

هر چند پرداخت اختیاری سکه طلا برای نوروز 91 در هیات محترم وزیران مصوب شد اما آماده نبودن سازوکارهای اجرایی باعث شد عملا سکه‌ای به عنوان عیدی پرداخت نشود.

با توجه به اینکه تعداد کارکنان دولت شامل نیروهای کشوری و لشکری و مجموعه‌های وابسته، حداقل پنج میلیون نفر است و با این فرض که میزان عیدی پایان سال هر کارمند به طور میانگین نیم میلیون تومان است، حجم نقدی پرداختی به کارکنان دولت بابت عیدی، 2500 میلیارد تومان برآورد می‌شود که در صورت جایگزین شدن سکه‌ی طلا به‌جای توزیع نقدینگی می‌تواند عامل موثری جهت کنترل تورم عمومی باشد. همچنین کنترل بازار سکه و کمک به کارمندان برای حفظ دارایی‌های خود از دیگر مزایای این سیاست است.

تجربه‌ی پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی عاملی است که اجرای این سیاست را برای سال جاری تسهیل خواهد کرد. به همین علت ضروری است بانک مرکزی از هم اکنون تمهیدات لازم را برای ضرب و توزیع سکه‌ی طلا بیاندیشد.

همچنین در صورتی که دولت تمایل به افزایش یارانه‌ی پرداختی به صورت ماهانه را داشته باشد مي تواند این اقدام را با پرداخت طلا به صورت سکه‌های نیم یا یک گرمی دنبال کند.
*کارشناس شبکه‌ی تحلیل‌گران تکنولوژی ایران (ایتان)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Czech Republic
اگر دستگاه ...به وظیفه اش در قبال اخلال گران عمل کند، فضای اقتصادی آرام و امن و رو به پیشرفت است
بانک مرکزی اگر طلا داشت که همین حالا وارد بازار می کرد
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد بسیار خوبی است . هم قیمت طلا را تعدیل میکند و هم آثار تورمی بسیار کمی ایجاد میکند.
چه فایده!!! مردم میخواهند اون پولو به زخمشون بزنند و هزینه های عیدو که چند برابر میشه جبران کنند....
چقدر خوش خیالی
Iran, Islamic Republic of
بسیار کار اشتباهی است زیرا مردم رو تبدیل به دلال می کنه و ذخایر کشور رو خالی
... حالا به نظر شما این بازار بکر را تحویل کارمندانش بدهد صحیح است؟!
برادر.. تحلیل گر. اگر دولت خودش سکه را در بازار بفروشد سود بیشتری میبرد . یعنی اگر قرار است شب عید یک سکه را در ازای یک میلیون تومان عیدی به کارمندش تحویل دهد، سکه را یک میلیون و دویست میفروشد، دویست هزار تومان هم سود میکند. بااین شیوه بازار هم در کنترل خود دارد ! و بمرور قیمت سکه هم پایین میاید!
بسم الله الرحمن الرحیم
به حضور محترم ثامن الحجج علی ابن موسی ابن الرضا
با سلام و عرض ارادت،
شکواییه به درگاهتان دارم یا ولی الله ! در این آب و خاکی که وجود مبارک شما خاک این سرزمین را پاک و مطهر کرده است قیمت کالا های مورد مصرف روزانه اعم از خوراکی و پوشاکی و غیره و غیره را بدست دلالان .. که در بازارهای پنهان و روابطی قیمت دلار و سایر ارزها را بالا میبرند (حتی کالاهایی هم که هیچ ربطی به قیمت ارز ندارند فورانی بالا رفته)
دیگه نه زورمان میرسه شیر بخوریم و نه ... ونه ... ...
یا ولــی الله به فریادمان برس!!!!!!!!!!!