چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰
زیر پا گذاشتن قوانین جهانی یا ناآگاهی

چه عاملی موجب طرح استیضاح وزیر شد؟

سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۴۱
کد مطلب: 247603
همان‌گونه که انتظار می‌رفت، عزل و جابجایی برخی فدراسیون‌های ورزشی‌‌، با واکنش جدی جامعه ورزش روبه‌رو شد، به گونه‌ای که کار‌شناسان و صاحب‌نظران حوزه ورزش، بابت این رخدادهای غیرمنتظره، انتقاد‌های تندی کردند تا وزارت ورزش با چالش عجیب رو‌به‌رو شود. در حالی ‏که کمتر از دو ماه به آغاز بازی‏‌های المپیک تابستانی لندن باقی مانده بود، محمد عباسی، وزیر وزارت نوبنیاد ورزش و جوانان، ناگهان مدیران برخی از فدراسیون‏های ورزشی ایران را تغییر داد.
به گزارش جهان بهئ نقل از تابناک، وزيري که گمان مي‌کرد با موفقيت ورزشکاران در مسابقات المپيک و پارالمپيک حاشيه امني تا پايان دولت دهم خواهد داشت، چهارشنبه هفته گذشته ديد که متن استيضاح او به امضاي شضت نماينده رسيده است. 

حسن کامران، نماینده مردم اصفهان و از طراحان استیضاح وزیر ورزش و جوانان، با بیان اینکه استیضاح وزیر ورزش هم‌اکنون چهل امضا دارد، گفت: نام نمایندگانی که امضای خود را پس گرفته‌اند، به رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.

بنا بر این گزارش، وی بدون اشاره به شمار نمایندگانی که امضای خود را از استیضاح وزیر ورزش پس گرفته‌اند، تصریح کرد: طرح استیضاح وزیر ورزش، قطعا روز یکشنبه بررسی خواهد شد

اینها همه در حالی است که برخی تلاش سجادی را برای به دست گرفتن کرسی کمیته ملی المپیک می‌دانند و برخی با نگاه بدبینانه می‌گویند، سجادی در حالی که معاون وزیر ورزش است، با علی آبادی به توافقاتی رسیده که کرسی دبیر کلی کمیته ملی المپیک را چند صباح دیگر در دست بگیرد!

گفتنی است، ریاست کمیته ملی المپیک، تنها مکانی است که با تغییر ریاست جمهور هم کسی یا ارگانی نمی‌تواند بنا بر قانون درباره تغییرات آن اعلام نظر کند تا دوره چهار ساله‌اش به پایان برسد.

اما عزل و جابجایی برخی فدراسیون‌های ورزشی‌‌ همان گونه که انتظار می‌رفت، با واکنش جدی جامعه ورزش روبه‌رو شد، به گونه‌ای که کار‌شناسان و صاحب نظران حوزه ورزش، بابت این رخدادهای غیرمنتظره، انتقاد‌های تندی کردند تا وزارت ورزش با چالش عجیب رو‌به‌رو شود.

در این باره باید گفت، در حالی ‏که کم‌تر از دو ماه به آغاز بازی‏های المپیک تابستانی لندن مانده بود، محمد عباسی، وزیر وزارت نوبنیاد ورزش و جوانان، ناگهان مدیران برخی از فدراسیون‏های ورزشی ایران را تغییر داد؛ تغییراتی که به هیچ وجه دلیل منطقی برای آن‏‌ها نبود و گذشته از مغایرت این کار با قوانین فدراسیون‏های جهانی، در آستانه‏ حضور ورزشکاران ایران در المپیک لندن، تنها می‌‏توانست اثرات منفی روی کاروان ورزشی ایران در این بازی‏‌ها بگذارد.
البته اگر وزیر برود، با توجه به اینکه زمان زیادی تا پایان دولت نمانده، رئیس جمهور یک سرپرست برای وزارتخانه می‌گذارد و سرپرست هم به مجلس پاسخگو نیست. در این حالت، شاید مجلس با توجه به همه جهات، ترجیح دهد که با وزیر کنار بیاید! ولی به ‏هر حال، برنامه‌‏هایی که اجرا شده، هنوز آثاری دارد که ما داریم می‌‏بینیم و هدف هم تنها این است که در کمیته ملی المپیک صاحب کرسی بشوند و برای یک دوره ‏دیگر یک بخش از این ورزش را در دست داشته باشند و دستشان به طور کلی کوتاه نشود.

تاریخ همیشه در حال تکرار است و حرف‏هایی که زده می‌‏شود، همیشه در راستای منافع شخصی است؛ یعنی هنگامی که فوتبال ما در آستانه فروپاشی بود و ضربه‌‏های بسیار جبران‏ ناپذیری در راه جام جهانی، المپیک و همه‏ زمینه‏‌های جهانی خورد، تنها به دلیل پافشاری‏‌های آقای علی ‏آبادی بود که بدون این‏ که ‌شناختی داشته باشد و بدون این‏که بداند در ورزش بین‌المللی چه قوانینی وجود دارد، می‌‏گفت: من این را می‌‏گویم و باید همین باشد! و آدم‏هایی که ورزشی بودند یا نمی‌‏دانستند و یا شاید هم می‌‏دانستند و به خاطر پستی که گرفته بودند، شروع کردن به حمایت از ایشان و دقیقاً تاریخ را تکرار کردند.

اما وقتی همین برنامه از طرف نفر بعدی ادامه پیدا می‌‏کند، همین آدم‏‌ها بلافاصله شروع به انتقاد می‌‏کنند.

به هر حال پس از کش و قوس‌های فراوان و تذکرات پی در پی نمایندگان در خصوص دلایل عدم اعلام وصول استیضاح وزیر ورزش، هیأت رییسه مجلس، استیضاح محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان را اعلام وصول کرد.

این استیضاح برابر ماده ۲۱۹ و ۲۲۰ آیین نامه داخلی مجلس و در ۲۰ محور تهیه شده است که به شرح زیر است:

۱ ـ نحوه عزل و نصب‌ها و چگونگی انتقال افراد از دیگر دستگاه‌ها به این وزارتخانه،
۲ ـ چگونگی اختصاص یک درصد هزینه دستگاه‌ها به امر ورزش در استان‌ها،
۳ ـ انگیزه دخالت در امور فدراسیون‌ها و تغیرات غیراصولی از جمله در قایقرانی و شنا،
۴ ـ استفاده از مسئولان تربیت بدنی در باشگاه‌های وزرشی،
۵ ـ میزان کمک به باشگاه‌های حرفه‌ای برابر ماده ۱۳ برنامه پنجم توسعه،
۶ ـ نحوه اجرای احکام برنامه پنجم در امر ورزش و جوانان،
۷ ـ علت مسافرت‌های غیرضروری به خارج و داخل کشور و نجوه برگزاری همایش‌ها، سمینار‌ها و کنگره‌ها،
۸ ـ علت بی‌توجهی به وزرش جانبازان،
۹ ـ علت بی‌توجهی به مسائل نوجوانان و جوانان به گونه‌‌ای که مسائل ورزشی بر دیگر امور جوانان سایه انداخته است،
۱۰ ـ علت بی‌توجهی به مسائل فرهنگی وزرش،
۱۱ ـ علت بی‌مهری نسبت به پیشکسوتان و قهرمانان ورزش و عدم پرداخت هزینه اعزام به مسابقات بین‌المللی،
۱۲ ـ انگیزه حذف معاونت ورزش بانوان و استان‌ها و بی‌توجهی به امور ورزش بانوان،
۱۳ ـ علت بی‌توجهی به ورزش و امور جوانان روستایی ـ عشایری و مناطق محروم،
۱۴ ـ علت تعطیلی امور ورزش کارکنان وزارتخانه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های تابعه،
۱۵ ـ علت بی‌توجهی به ورزش زورخانه‌ای،
۱۶ ـ علت اجرا نشدن ماده ۴۴ برنامه پنجم درباره ایثارگران وزارتخانه‌ها،
۱۷ ـ علت بی‌توجهی به حل مشکل پرسنل قراردادی این وزارتخانه،
۱۸ ـ علت بی‌توجهی به اجرای مصوبات سفرهای استانی رییس جمهور،
۱۹ ـ علت تصرف املاک و زمین‌های کشاوزران بدون رضایت آن‌ها،
۲۰ ـ علت حمایت نکردن از بخش خصوصی و دخالت در انتخاب این فدراسیون‌ها به ویژه فدراسیون فوتبال و بی‌توجهی به ورزش‌های همگانی و زیرساخت‌های همگانی ورزش.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *