شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

اعتراف کنگره آمریکا به بی‌تاثیربودن تحریم‌ها

شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب: 245882
آمریکا با وضع تحریم‌های شدید اقتصادی قصد دارد حکومت ایران را وادار به عقب‌نشینی از مواضع خود کند، با این حال، فشار‌های اقتصادی بی‌تاثیر بوده و تهران در پی حقوق قانونی خود است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «مرکز تحقیقات کنگره» آمریکا در مقاله‌ای تحلیلی به قلم «کنت کتزمن» می‌نویسد: دولت اوباما همواره در تلاش بوده تا ایران را تهدیدی جهانی نشان دهد و از این طریق به اهداف خود دست یابد. از اواخر سال 2011 و در پی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، بحرانی جدی به وجود آمد، تا جایی که اسرائیل، آمریکا را به حمله یکجانبه به تاسیسات هسته‌ای ایران تهدید کرد.

گفتنی است، تلاویو همواره خواستار تضمین آمریکا برای حمله نظامی به ایران شده است (در صورت نیاز و به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای). علاوه بر خطر ایران هسته‌ای، تهران همواره منافع واشنگتن در خاورمیانه، عراق و افغانستان را تهدید می‌کند. گفتنی است، مقامات آمریکا، ایران را به حمایت از حکومت سوریه و سوء استفاده از اوضاع بحرین متهم می‌کنند. مقامات کاخ سفید بر این باورند که ایران به دمشق کمک می‌کند تا اوپوزاسیون را سرکوب کند. همچنین، تهران از اکثریت مردم بحرین که شیعیان هستند، در مقابل حاکمان سنی طرفدار آمریکا حمایت می‌کند.

* تحریم خرید نفت ایران

از یک سو، دولت اوباما برای مقابله با تهدید ایران، فشارهای بین‌المللی را از طریق وضع تحریم‌های اقتصادی افزایش داده است. از سوی دیگر، واشنگتن به ایران وعده داده که در صورتی که صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور برای جامعه جهانی مسجل شود، با تهران نهایت همکاری را خواهد کرد. در سال 2012، صادرات نفت ایران نیز، تحریم شد. به موجب این تحریم‌ها، خرید نفت ایران در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده است (این تحریم‌ها از اول ماه ژوئیه اجرایی شد).

* از سرگیری مذاکرات1+5 با ایران پس از وقفه‌ای یک ساله

در آوریل 2012، پس از وقفه‌ای حدودا یک ساله، مقامات ایران به پای میز مذاکره با 1+5 بازگشتند. اگرچه طرفین در گفتگوهای ماه‌های آوریل، می و ژوئن به توافقی جدی نرسیدند (در سه دور گفتگوهای جدید) اما در این مذاکرات شرایطی را بررسی کردند که در صورت توقف غنی‌سازی بیست درصد توسط ایران، تحریم‌های اعمال شده بر ضد این کشور کاهش یابد.

در 3 ژوئیه 2012، مذاکرات کارشناسی انجام شد. به دنبال این گفتگو‌ها، مقامات ایران و مذاکره کنندگان «ای یو» در ‌24‌ ماه ژوئیه و ‌2‌ ماه اوت، بار دیگر با هم گفتگو کردند. با این حال، تاکنون طرفین در زمینه آغاز دور جدید مذاکرات در سطحی بالا به توافق نرسیده‌اند. البته تاکنون فشار‌ها و تحریم‌ها بی تاثیر بوده و باعث تغییر در رفتار ایران نشده است. با این حال، شرایط و فرصت برای تغییر رفتار ایران همچنان باقی است و طرفین می‌توانند به پیروزی این سیاست‌ها کمک کنند.

* حمایت گنگره آمریکا از تحریم ایران

جلسه 122‌ کنگره با تصویب لایحه «اچ .آر.1905 (پی.ال.112-158) » از وضع تحریم‌های اقتصادی بیشتر بر ضد ایران حمایت کرد. به موجب این تصمیم کنگره، شرکت‌هایی که با ایران روابط اقتصادی و تبادل انرژی بر قرار کنند، تحریم خواهند شد. برخی از اعضای کنگره خواستار حمایت سیاسی بیشتر واشنگتن از جنبش‌های دموکراتیک ایران هستند. مقامات دولت اوباما مدعی هستند که در جهت این خواست کنگره گام برمی‌دارند و در این راستا مقامات ایران را تحریم کرده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تصویب تحریم ایران به گزارش RS20871 «سی آر اس» و گزارش R40094 که در مقاله «پل کی.کر» تحت عنوان «پذیرش خواست جامعه جهانی از سوی تهران»، مراجعه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *