سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

متن کامل 'عقب‌نشینی' آمریکا از تحریم‌ایران

يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۳۳
کد مطلب: 244979
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه امریکا روز 14 سپتامبر 2012 (24 شهریور 1391) با صدور بیانیه ای از قطعنامه آژانس علیه ایران استقبال کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای، متن کامل بیانیه وی در ادامه می آید:
 
ایالات متحده مصمم است مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود و برای نیل به این هدف سیاست دوگانه ای را دنبال کرده است. شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه دیروز خود، قطعنامه ای را با اکثریت قاطع به تصویب رساند که به وضوح بیانگر نگرانی های جامعه بین المللی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران است. ایران باید در جهت رفع این نگرانی ها گام های ملموسی بردارد. ایران باید در تمامی مسائل باقیمانده به طور کامل و بلافاصله با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند. ما از تصمیم جامعه بین المللی مبنی بر روشن کردن این که ملزم ایران است به تعهدات بین المللی خود عمل کند، تعهداتش را به آژانس بین المللی انرژی اتمی رعایت کند، و صلح آمیز بودن اهداف خود را به اثبات برساند، استقبال می کنیم.
 
جامعه بین المللی همچنین مصمم است درآمدهای نفتی ایران را به میزان قابل توجهی کاهش دهد چرا که این درآمدها نه تنها برای تأمین بودجه برنامه هسته ای این کشور، بلکه در جهت حمایت ایران از تروریسم و اقدامات بی ثبات کننده در منطقه و سراسر جهان نیز مصرف می شود. مایه خرسندی من است که اعلام می کنم کشورهای بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، هلند، لهستان، اسپانیا و بریتانیا با توجه به اینکه حجم خرید نفت خام خود را از ایران کاهش داده اند، مجدداً حائز شرایط لازم برای معافیت از تحریم های مندرج در بخش 1245 قانون اصلاحی اختیارات دفاع ملی سال مالی 2012 هستند.
 
اتحادیه اروپا از 1 ژوئیه با منع کامل واردات نفت خام و محصولات نفتی از ایران، تدابیر جامعی را که تا کنون در جهت پاسخگو قرار دادن ایران به خاطر کوتاهی این کشور در انجام تعهدات بین المللی خود اتخاذ کرده است تحکیم کرد. ژاپن نیز در جهت کاهش خرید نفت خام خود از ایران گام های قابل توجهی برداشته است که این اقدامات با توجه به مشکلات فوق العاده ای که در پی فاجعه فوکوشیما دامنگیر این کشور است، به ویژه قابل ذکر است. با توجه به این موارد، به کنگره گزارش خواهم داد که معافیت از تحریم های پیرو بخش 1245 قانون اختیارات دفاع ملی برای مدت قابل تجدید 180 روز شامل مؤسسه های مالی در این کشورها خواهد شد.
 
تجدید این معافیت ها نتیجه همکاری گسترده ما با جامعه بین المللی پس از تصویب قانون اختیارات دفاع ملی سال مالی 2012 است که موجب کاهش درآمدهای نفتی ایران و انزوای بانک مرکزی این کشور از نظام مالی بین المللی گردید. ما رژیم ایران را تحت فشار قابل توجهی قرار داده ایم و برای افزایش فشار بر ایران به منظور وادار کردن این کشور به انجام تعهدات بین المللی اش به همکاری با شرکایمان ادامه خواهیم داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *