کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تلاش هاشمی برای بازگرداندن اصلاح‌طلبان متهم به صحنه انتخابات؛

'انتخابات آزاد' با حضور سردمداران فتنه!

21 شهريور 1391 ساعت 12:29

به نظر می رسد آقای هاشمی خلاف تاکیدش بر سلامت انتخابات و "انتخابات آزاد و شفاف" در حال پیمودن مسیر اعتمادزدایی از انتخابات و امانتداری نظام است.


سرویس سیاسی جهان نیوز- هاشمی رفسنجانی،‌ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز دوشنبه در دیدار اعضای شورای انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران با تأکید مجدد بر مواضع چندی قبل خود گفت: برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و منطبق بر قانون اساسی می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل و علاوه بر افزایش اعتماد مردم و دوستداران نظام، دشمنان خارجی کشور را در بسیاری از زمینه‌ها خلع سلاح و مأیوس گرداند.
 
 آقای هاشمی روز 25 تیرماه هم در دیدار جمعی از اعضای انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز، همین مواضع را بیان و عنوان کرده بود: برگزاری قانونی، شفاف و آزادانه همه مراحل انتخابات آینده ریاست جمهوری، اعتماد و امید را بیش از پیش در عرصه عمومی، گروه‌ها و نیروهای وفادار به انقلاب و قانون اساسی جاری خواهد ساخت و از این طریق می‌توان امیدوار بود تا دشمنان نظام اسلامی در رسیدن به اهداف پلید خود ناکام گردند.
 
آقای هاشمی رفسنجانی روز ۲۶ مهرماه سال 90 هم در راستای همین خط سیاسی گفت: اگر مدبرانه عمل کنیم، می‌توانیم ظرف دو سال و با برگزاری انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها به‌ صورت آزاد و شفاف و همراه با نظارت و اجرای صحیح، مردم را همانند ابتدای انقلاب پشتیبان و همراه نظام و آرمان‌های آن نگه‌داریم.
 
شبهه آفرینی در روز انتخابات 
 
طرح این سخنان در شرایطی بود که هاشمی درست پس از انداختن رای به صندوق انتخابات مجلس نهم(14 اسفند 90) در سخنانی تامل برانگیز گفت: "انشاء‌الله نتیجه انتخابات همان رایی باشد که مردم به صندوق می‌اندازند." در واقع او بدون ارائه هیچ شاهد و قرینه ای آشکارا بار دیگر سلامت انتخابات و مراجع قانونی برگزار کننده آن را زیرسوال برد.
 
البته اصرار هاشمی بر این رویکرد عجیب به فضای مربوط به انتخابات انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها محدود نمی شود چرا که وی در زمینه شبهه افکنی درباره سلامت انتخابات ید طولایی دارد.
 
در واقع به نظر می رسد آقای هاشمی خلاف تاکیدش بر سلامت انتخابات و "انتخابات آزاد و شفاف" در حال پیمودن مسیر اعتمادزدایی از انتخابات و امانتداری نظام است.
 
زمینه سازی برای دروغ بزرگ
 
در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز آقای هاشمی از ماه ها پیش به میدان آمد و به صورت مکرر مشابه سخنان امروزش را درباره انتخابات مورد تاکید قرار می داد؛ رویه ای که بزودی زمینه ساز ظهور ادعای دروغ تلقب و فتنه بزرگ 88 شد.
 
او درست شش ماه و ده روز قبل از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ در حرکتی تامل برانگیز "تردید افکنی" در نتیجه انتخابات را آغاز کرد؛ آنجا که در همایش جنجالی ۳۰ سال قانونگذاری گفت: اگر مردم احساس کنند رأی‌شان در سرنوشت آنان بی‌اثر است و متولیانی پیدا شوند که رأی آنها را هر جوری که می‌خواهند، بخوانند آنگاه دلسرد می‌شود، چون مردم مسلمانند و هیچ وقت به کشور خیانت نمی‌کنند.
 
با وجود هشدارهای رهبر معظم انقلاب درباره "متزلزل و خدشه‌دار" نکردن انتخابات ریاست جمهوری دهم که در نخستین روز سال ۸۸ در اجتماع پرشکوه زائران امام رضا مطرح شد، اصرار رئیس مجمع تشخیص بر طرح این موضوع آن هم چندین ماه پیش از انتخابات، بویژه در خطبه های نماز جمعه ادامه یافت. تداوم این رویکرد خطر آفرین، رهبر انقلاب را بر آن داشت تا ۹ روز بعد البته این بار با لحنی صریح تر مانع از "تردید پراکنی" بین مردم شود.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در روز نهم اردیبهشت، در جمع پرستاران، معلمان و کارگران، مخاطب سخنانشان را «برخی دوستان بی‌انصاف» نام گذاشتند و فرمودند: متأسفانه برخی دوستان بی‌انصاف و کسانی که جزو ملت هستند و توقع دارند مردم به آنها توجه کنند با ناسپاسی علیه ملت حرف می‌زنند و با تکرار حرف دروغ دشمن سلامت انتخابات را زیر سؤال می‌برند.
 
با این حال، "تردید آفرینی" و "القای از دست رفتن اعتماد" مردم به نظام، همچنان ادامه یافت و پس از آغاز فتنه ۸۸ و در آخرین خطبه های نماز آقای هاشمی به اوج رسید.
 
اعتراض مردمی
 
در نتیجه این رویه و مواضع جنجال آفرین آقای هاشمی بود که وی از سوی افکار عمومی عمومی، فعالان دانشجویی و اصولگرا به مخدوش کردن اعتماد مردم، تردید افکنی میان آنان و حمایت از جریان فتنه متهم شد و در مناسبت های مختلف از جمله در حماسه ۹ دی ماه ۸۸ مورد اعتراض مردم قرار گرفت.
 
البته اعتراضات مردمی هم باعث اصلاح مواضع رئیس مجمع تشخیص مصلحت نشده و او هرگز هراسی از ماندن در کانون انتقادات به خود راه نداده است به گونه ای که وی در ماه های اخیر بار دیگر رویکرد سابق خود را پی گرفته است. شاید در همین راستاست که آقای هاشمی روز گذشته هم از آنچه "انتخابات آزاد" نامید سخن گفت.
 
مهمتر از ظاهر
 
اما نکته مهمتری که در دل رویکرد سیاسی این روزهای آقای هاشمی وجود دارد و هدف اصلی سخنان اوست، زمینه سازی برای برگرداندن بدون شرط دست کم بخشی از فعالان فتنه 88 – که ارتباط نزدیکی با وی دارند- به صحنه سیاسی کشور است؛ با این توجیه که انتخابات آزاد موجب جلب اعتماد عمومی و حمایت مردمی می شود و لازمه آن هم حضور همه گروه های سیاسی حتی سردمداران داخلی فتنه آمریکایی-صهیونیستی 88 است.
 
در همین راستاست که وی به مانور ویژه بر موضوع "انتخابات آزاد" مشغول است. معنی دیگر "انتخابات آزاد و شفاف"(پس از شبهه افکنی درباره سلامت انتخابات) تاکید بر حضور همه سیاسیون از جمله همه اصلاح طلبان در انتخابات است. 
به عنوان نمونه رفسنجانی روز ۲۳ ارديبهشت ماه امسال صریحا خواستار برگزاری انتخابات با حضور همه گروه‌های سیاسی شد.
 
آقای هاشمی در حالی این روزها بر "انتخابات آزاد" و "حضور همه گروه های سیاسی در انتخابات"، تاکید می کند که گویا فراموش کرده بخش اعظم فتنه و حمله سنگین 88 به انقلاب و نظام اسلامی بر دوش بخشی از سیاسیونی بود که او اکنون خواستار حضور آنان در صحنه سیاسی است.
 
در هر صورت روشن است که نباید از رویکرد این روزهای آقای هاشمی و دوستانش بسادگی گذشت زیرا اصرار رئیس مجمع تشخیص مصلحت بر پیش کشیدن موضوع "انتخابات آزاد" و زمینه سازی برای بازگشت آرام فعالان فتنه 88 از پروژه ای حساس حکایت دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان، فعالان سیاسی و دانشجویی و رسانه های در این باره است. 
 
خلاف ادعای آقای هاشمی، به نظر می رسد راهکار بهتر برای تقویت اعتماد مردم، عزم وی و دوستانش به اصلاح رفتار و رویکرد خود در چند سال اخیر است که اعلام برائت علنی از فتنه 88 از مهمترین آن هاست.   


کد مطلب: 244165

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/244165/انتخابات-آزاد-حضور-سردمداران-فتنه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com