يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

شاهکار معماری اسلامی+تصاویر

سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 238209
در ادامه بازدید از مساجد تاریخی ترکیه در ماه مبارک رمضان امسال سری هم به مسجد تاریخی "شاهزاده" در استانبول زده و از آثار تذهیب هنرمندان اصفهانی در این مسجد دیدن کرد.
شاهکار معماری اسلامی+تصاویر
به گزارش جهان به نقل از فارس در ترکیه، شهر تاریخی استانبول به عنوان یکی از مراکز تمدن اسلام امروزه با مساجد تاریخی و زییابی خود پذیرای میلیون ها توریست از اقصی نقاط جهان است. همه روزه توریست های بیشماری با گشت و گذار در نقاط مختلف استانبول به کمک راهنمایان خود و مسئولین مساجد تاریخی این شهر از گذشته پرشکوه اسلام در استانبول آگاه می شوند.



خبرگزاری فارس در ادامه بازدید از مساجد تاریخی ترکیه در ماه مبارک رمضان امسال سری هم به مسجد تاریخی "شاهزاده" که به دستور سلطان سلیمان امپراطور عثمانی و به یاد فرزند جوانمرگش شاهزاده محمد و توسط معمار سینان معمار معروف دوران عثمانی ساخته شده زده و از آثار تذهیب هنرمندان اصفهانی در این مسجد دیدن کرد.



معمار سینان در ساخت این مسجد برای اولین بار مسئله گنبد نیمکره را مطرح کرد و با بنا نهادن ساختاری مرکزی با چهار نیمکره به رویای معماران دوران رنسانس تحقق بخشید. این مسجد بر روی زمینی مربع شکل ساخته شده و با یک گنبد نیمکره در وسط که اطراف آن را چهار نیمکره دیگر احاطه کرده پوشانیده شده است. قطر گنبد اصلی 19 متر و ارتفاع آن از سطح کف مسجد 37 متر است. صحن بیرونی مسجد شاهزاده دارای شش در ورودی است.



مسجد شاهزاده در فاصله سال های 544 الی 1548 ساخته شد. معمار سینان در مورد این مسجد می گوید که ساخت این مسجد به دوران شاگردی وی در علم معماری باز می گردد.

 

این اثر تاریخی با این نام مانند دیگر آثار معمار سینان علاوه بر مسجد شامل مدرسه، دارلشفاء، طویله، کاروانسرای و آرامگاه بزرگان است.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *