شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

نظر وزیر سابق درباره نظام 3-3-6

دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب: 235424
وزیر سابق آموزش و پرورش معتقد است که اجرای نظام 3-3-6 انحراف از متن صریح سند تحول بنیادین است و براساس این سند، نظام آموزشی باید به چهار دوره سه ساله تغییر می کرد.
به گزارش جهان، محمود فرشیدی در گفتگو با مهر گفت: وزارت آموزش و پرورش برای تحول بنیادین باید آمادگی بیشتری داشته باشد و هم اکنون با اجرای نظام 3-3-6 نگرانیهای خاصی در میان دانش آموزان و والدین ایجاد شده است.
 
وی با بیان اینکه برای تحول بنیادین و اجرای سند تحول باید اولویتها را مشخص کرد، افزود: اجرایی کردن سند تحول بنیادین نیازمند تدوین سندهای پایین دستی است. سند تحول بنیادین یک سند بالادستی است که محتوای کلی را طراحی کرده و در مجموع قابل قبول است. حالا برای اینکه پیاده شود، به تعداد زیادی سند پایین دستی نیاز داریم که باید اینها را طراحی کنیم، بعد اجرا شود.
 
فرشیدی تصریح کرد: براساس منویات مقام معظم رهبری و ماموریتی که به آموزش و پرورش داده شد، قرار بود که ابتدا سند تحول براساس فلسفه اسلامی تدوین و سپس سندهای پایین دستی برای تحقق سند تحول بنیادین تدوین شود اما حالا شاهد هستیم که بدون ایجاد زیرساختها، اضافه کردن یک پایه و دو کتاب جدید را بخشی از تحول بنیادین می خوانند.
 
3-3-6 انحراف از متن تحول بنیادین است
 
دبیرکل کانون تربیت اسلامی با اشاره به اینکه ایجاد نظام 3-3-6 انحراف از متن صریح سند تحول بنیادین است، ادامه داد: در فصل سوم بیانیه، ماموریت داده شده است که نظام تحصیلی به چهار دوره سه ساله تبدیل شود اما به یکباره مشاهده می کنیم که نظام آموزشی به 3-3-6 تبدیل می شود و حتی بسیاری از کارشناسان نظام آموزشی در جریان این تغییر و تحول نبودند.
 
وی صحبتهایش را اینگونه توجیه کرد: واقعیت این است که دست‌اندرکاران هم اول تصمیم گرفتند 3ـ3ـ6 باشد بعد مصمم شدند تا محتوایی بر آن طراحی کنند. در حالی که معمولا ما قضیه را بر عکس عمل می‌کنیم یعنی یک محتوایی را طراحی می‌کنیم و می‌بینیم که این محتوا را در قالب چه ساختاری بگنجانیم. در این جریان ابتدا 3ـ3ـ6 عملیاتی شد بعد مشاهده می‌شود که به سرعت کتابهای ششم دبستان تدوین می‌شود.
 
وزیر سابق آموزش و پرورش تصریح کرد: سند تحول بنیادین با 12 میلیون دانش آموز که قرار است جامعه آینده را اداره کند، سرو کار دارد، بنابراین اگر قرار است اقدامی صورت گیرد باید با مطالعات گسترده و در شرایطی که همه دانش آموزان و والدین در جریان چنین اقداماتی باشند، کار انجام شود، نه آنکه با برداشتهای سطحی موجب نگرانی جامعه دانش آموزی شویم.
 
تعطیلی پنج شنبه ها توجیه ندارد
 
فرشیدی درباره ضرورت تعطیلی پنج شنبه های مدارس گفت: تحول بنیادین به معنای اجرای نظام 3-3-6 و یا تعطیلی پنج شنبه ها نیست. به گمان من تعطیلی پنج شنبه های دانش آموزان یک طرح ملی است. حال سئوال این است که آیا یک وزارتخانه می تواند برای یک طرح ملی تصمیم گیری کند؟!
 
وی افزود: در سند تحول بنیادین قرار بود که نظام آموزشی میانبر زده و عقب افتادگی ها را جبران کند اما به یکباره اعلام می شود که روزهای پنج شنبه به صورت فله ای تعطیل می شود و مباحث درسی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.
 
وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: از سوی دیگر اگر قرار است پنج شنبه دانش آموزان تعطیل شود، پس تعطیلی خانواده آنها چه می شود؟
 
به گفته وزیر سابق آموزش و پرورش اگر قرار است پنج شنبه های دانش آموزان تعطیل شود، نیاز است که این طرح به شکل قانون تدوین شود. در غیر این صورت ممکن است که وزیر آینده اعلام کند که پنج شنبه ها تعطیل نباشد و دوباره دانش آموزان به مدرسه روند.
 
تحول بنیادین نگاه جامع الاطراف به دانش آموز دارد
 
فرشیدی با اشاره به روح بلند سند تحول بنیادین گفت: در سند تحول بنیادین، قرار است مدرسه رویکرد جامع الاطرافی به دانش آموز داشته باشد و آنها را برای زندگی در جامعه آماده کند. در حقیقت الگویی است که مدرسه از حالت صرف تربیتی خارج و به مطالبات جامعه محور دانش آموز جواب بدهد.
 
وی افزود: چنین نگاه عظیمی، نیازمند معماری عظیم است و نمی توان به همین راحتی از کنار آن گذشت و با نگاه سطحی و تصمیمات عجولانه کار را به سمت جلو پیش برد، چه در تحول بنیادین درصدد تربیت انسانی مومن، موحد، اخلاق گرا هستیم و باید به مسائل اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی دانش آموز توجه شود.
 
دبیرکل کانون تربیت اسلامی اظهار داشت: هم اکنون تغییراتی در مباحث علمی صورت گرفته است اما سایر محورهای تربیت دانش آموز چه می شود؟ این در حالی است که مدرسه بهترین کانون برای فعالیتهای پرورشی و فرهنگی دانش آموز است.
 
مجلس نهم همانند مجلس هشتم سکوت نکند
 
وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه در مجلس هشتم اقدام خاصی برای جلوگیری از یکسری اقدامات آموزش و پرورش انجام نشده است، گفت: امیدوارم نمایندگان مجلس نهم با بررسی کامل اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش، بتوانند مانع گرفتن برخی تصمیمات عجولانه در وزارتخانه آموزش و پرورش شوند.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال این نمایندگان مجلس هستند که باید درباره تعطیلی پنج شنبه های دانش آموز تصمیم گیری کنند. قطعاً اگر این تعطیلی به شکل قانون درآید، دیگر نگران تغییر وزیر و تصمیمات وزیر جدید آموزش و پرورش نخواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *