جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

عاشقانه‌هايي كه سر از زندان درآورد

شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 234921
"كي داده كي گرفته؟!" اين جمله خيلي از مردان جوان جامعه ما را نگون‌بخت كرده است به طوري كه هم اكنون از پشت ميله‌هاي زندان گذران زندگي مي‌كنند!
به گزارش جهان به نقل از جوان‌آنلاين مهريه هم دادني‌ست هم گرفتني، هم شرعي‌ست هم قانوني، مرداني كه به اميد حرف‌هايي از اين دست تن به مهريه‌هاي سنگين داده‌اند اكنون سر از زندان درآورده و اكنون مخالفان سرسخت عشق و عاشقي شده‌اند! 
 
در حال حاضر حدود ۲۰ هزار دامادي كه در زندان‌ها به سر مي‌برند شايد بيشتر از هم سن و سالانشان به معناي نهفته جمله "كي داده كي گرفته؟!" آگاه شده باشند. 
 
شايد هيچ تازه‌دامادي در مخيله‌اش هم نگنجد كه روزي به پاي عشق چنين بسوزد و از زندان سر درآورد اما متاسفانه گاه و بيگاه نقش بزرگان فاميل را در تحميل كردن ميزان مهريه بر داماد به هر قيمتي مي‌بينيم كه مي‌گويند كي داده كي گرفته؟! در حالي كه همين گرفتن مهريه است كه اين ۲۰ هزار داماد را به جاي كانون گرم خانواده به اتاق حبس كشانده است. 
 
اسدالله جولایی رئیس ستاد دیه کشور به تازگي خبر از افزایش زندانیان مهریه، داده و گفته است: ‌در سال ۸۹ و ۹۰ بیش از ۲۰ هزار مرد با شکایت همسرانشان به دلیل عدم پرداخت مهریه راهی زندان شدند. 
 
وي با تاكيد بر اينكه خانواده‌ها در قضيه مهريه بايد هوشمندانه عمل كنند، اظهارداشت: اين آمار يك هشدار جدي براي افرادي است كه مي گويند مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته است كه باید تلاش کنیم ضرب المثل “مهریه را کی داده و کی گرفته” از زبان خانواده های ایرانی برچیده شود. 
 
رئیس ستاد دیه کشور با بیان اینکه ۱۱۰ سکه هم برای مهریه زیاد است، گفت: باید دفترخانه‌ها را مجبور کرد تا مهریه های بالای ۱۴ سکه را ثبت نکنند. 
 
كارشناسان معتقدند بالارفتن قيمت سكه نيز در افزايش زندانيان مهريه بي‌تاثير نبوده است چرا كه متاسفانه افزايش قيمت سكه ولعي را در ميان برخي خانواده‌هاي تربيت نشده دور از فرهنگ غني اسلامي و انساني به وجود آورده كه سبب شده است چنين فاجعه‌اي به وقوع بپيوندد. 
 
جولايي معتقد است كه بايد در زمينه مهريه فرهنگسازي به گونه‌اي باشد كه اين هوس باطل شيطاني از ذهن خانم‌ها بيرون برود و با گذاشتن اجراي مهريه زندگي را به كام همسر و فرزندان خود جهنم نكنند چرا كه گذري كوتاهي بر زندگي نسل‌هاي گذشته نشان مي دهد كه آنها عقيده داشتند عروس با لباس سفيد مي‌آيد و با لباس سفيد هم از خانه همسر مي‌رود و هيچ‌گاه نيز با هم چنين اختلاف‌هاي عميق پيدا نمي‌كردند. 
 
وي همچنين از برگزاري ۲۰۰ گلريزان در ماه مبارك رمضان در سراسر كشور خبرداد و افزود: اميدواريم با كمك خيرين بتوانيم تعدادي از زندانيان مهريه را از زندان آزاد كنيم البته كه جريمه پرداخت نكردن مهريه نبايد به هيچ عنوان زندان باشد. 
 
به نظر مي‌رسد پيشگيري آسانترين راه حلي‌ست كه ‌مي‌تواند سايه زندان را از سر مرد كم ‌كند چرا كه اگر مردان جوان به راحتي تقاضاي خانواده‌ها در مهريه‌هاي نجومي را قبول نكنند، خانواده دختر نيز در اين خصوص تصميم‌هاي منطقي‌تري را اتخاذ خواهند كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *