سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

افزایش زنگ ورزش دبستان‌ها به 5 ساعت

يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 233963
معاون تربیت‌بدنی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در پایه دوم ژیمناستیک، پایه سوم شنا، پایه چهارم طناب‌زنی، پایه پنجم پینگ‌پنگ و پایه ششم دو و میدانی پیش‌بینی شد، گفت: زنگ ورزش دبستان‌ها در حقیقت 5 ساعت شده است.
به گزارش جهان، کیومرث هاشمی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه امروز تحرک و فعالیت‌های بدنی به عنوان یک موضوع اصلی در دنیا طرفداران زیادی دارد، اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های توسعه کشورهای پیشرفته توجه به سلامت جسم و روح شهروندان آن کشور است.
 
وی با تأکید بر این نکته که از طریق فعالیت‌های ورزشی به سمتی حرکت می‌کنیم که سلامت دانش‌آموزان حفظ شود، ادامه داد: با این نگاه و رویکرد، برنامه‌هایمان را شروع کرده و طرح‌ها و سیاست‌های جدیدی را وارد عرصه کار ‌کردیم که هم جذابیت و هم قابلیت اجرا داشته باشد. 
 
* ابتدایی‌ها 30 سال معلم ورزش نداشتند
 
هاشمی به میزان اجرایی شدن طرح‌ها اشاره کرد و گفت: اینگونه نیست که تنها طرحی که 100 درصد اجرایی می‌شود را موفق بدانیم بلکه معتقدیم اگر طرحی 70 درصد اجرا شود، موفق است و بر این اساس طرح‌های تحولی خود را اجرا کردیم.
 
وی، نیروی انسانی را از بزرگترین چالش‌های بخش تربیت‌بدنی آموزش و پرورش در یک سال گذشته ذکر کرد و افزود: بر این اساس 15 هزار نفر در بخش تربیت‌بدنی استخدام شدند.
 
این مقام مسئول در آموزش و پرورش با بیان اینکه در مقطع ابتدایی اصلاً معلم ورزش نداشتیم، ادامه داد: دوره ابتدایی از نظر معلم ورزش، 30 سال رها شده بود و ما در این بخش به جذب معلم ورزش پرداختیم، هر چند کمبود هم داریم و اگر امکان جذب باشد، استقبال می‌کنیم اما همین تعداد نیز جای تقدیر و تشکر دارد.
 
وی با تأکید بر اینکه وقتی می‌گوییم دوره ابتدایی، 30 سال معلم ورزش نداشت یعنی فاجعه بود، بیان کرد: معلم ورزش در حد مقطع راهنمایی و دبیرستان تأمین شده بود؛ آن هم بیایند کارهای روزمره زنگ ورزش را دنبال کنند.
 
هاشمی اضافه کرد: 15 هزار نیروی متخصص تربیت‌بدنی جذب 6 سال دوره ابتدایی شده است و لذا به استاندارد خودمان رسیدیم.
 
* ایجاد معاونت تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش استان‌ها  
 
معاون تربیت‌‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش به ساخت و سازهای انجام شده در بخش ورزش مدارس اشاره کرد و اظهار داشت: در گذشته 1350 سالن داشتیم که اکنون احداث 4 هزار سالن را شروع کردیم.
 
وی با بیان اینکه در گذشته تنها 46 استخر داشتیم، افزود: چشم‌اندازمان 400 استخر است که احداث 280 استخر را شروع کردیم.
 
هاشمی با بیان اینکه در آغاز کار به دنبال فراهم کردن شرایط و پایه‌های اصلی کار بودیم، ادامه داد: در گذشته معاونت تربیت‌بدنی وجود داشت اما بازوی اصلی که در استان بود، هیچ نقشی نداشت که با ایجاد معاونت تربیت‌بدنی به عنوان معاونتی جداگانه در آموزش و پرورش، معاونت تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش استان‌ها نیز به وجود آمد.
 
* تحول در تحول در معاونت تربیت‌بدنی آموزش و پرورش
 
این مقام مسئول در آموزش و پرورش به تصویب سند تحول بنیادین این وزارتخانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس این سند تحول که پیش روی ماست، باید خودمان را تنظیم کنیم.
 
وی افزود: ما در راستای افزایش و توسعه سلامت در بین دانش‌آموزان از طریق فعالیت‌های بدنی یک کار تحولی را آغاز کرده‌ایم و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز نقشه راه است پس تربیت‌بدنی یک کار تحول در تحول را انجام می‌دهد.
 
هاشمی با بیان اینکه بخش‌هایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به سلامت جسم و روح دانش‌آموزان تکیه دارد، گفت: یکی از ساحت‌های هشتگانه تعلیم و تربیت، بحث سلامت جسمی دانش‌آموزان است که باید 12،5 میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار دهیم، البته در کنار این موضوع به دنبال یک برنامه راهبردی هستیم که حوزه‌های مختلف براساس این سند برنامه راهبردی خودشان را انجام دهند.
 
وی تأکید کرد: بر اساس این سند، کارمان را با قدرت‌ بیشتر انجام می‌دهیم و این سند به عنوان پشتوانه کار ماست. 
 
* نگاهمان در آموزش و پرورش "ورزش قهرمانی" نیست
 
هاشمی با بیان اینکه توجه به ورزش‌های پایه در آموزش و پرورش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ادامه داد: تمرکز ما در گام اول بر روی پایه‌های ابتدایی است زیرا اگر هر فعالیتی نه تنها ورزش را از پایه آغاز کنیم، مطمئناً اثرگذاری‌ بهتری خواهد داشت.
 
وی به برخی ناهنجاری‌ها در رشته‌های ورزشی نیز اشاره کرد و افزود: با آموزش صحیح و پایه‌گذاری رشته‌های ورزشی در دوره ابتدایی و توجه به ورزش تربیتی، خیلی از ناهنجاری‌ها که در بعضی از رشته‌های ورزشی شاهدیم، از بین می‌رود چرا که در دوره ابتدایی بر روی دانش‌آموز فرهنگ‌سازی می‌شود و یاد می‌گیرد که یک ورزشکار باید بتواند در کنار فعالیت‌ بدنی، مسائل اخلاقی و فرهنگی را رعایت کند.
 
 این مقام مسئول در بخش تربیت‌بدنی آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر بخواهیم قهرمانان خوبی داشته باشیم، اصل و اساسش در اینجاست؛ هر چند در آموزش و پرورش نگاه قهرمانی نداریم اما طوری سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کردیم که از دل فعالیت‌های ما خود به خود قهرمان و استعداد بیرون می‌آید.
 
وی به آموزش شنا اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی می‌گویم برای یک میلیون دانش‌آموز سوم ابتدایی طرح شنا را داریم، هدفمان این است که براساس آموزه‌های دینی و تأکیداتی که پیامبر(ص) داشته است، به عنوان مهارت، شنا را یاد بگیرد.
 
هاشمی ادامه داد: الان از دانش‌آموز پسر سؤال می‌کنیم «حالا که شنا را یاد گرفتی، با پدرت به شنا می‌روی؟» می‌گوید «نه، پدرم از شنا می‌ترسد»؛ یادمان باشد که این دختر و پسر امروز، مادران و پدران آینده جامعه می‌شوند و با ورزش کردن، این فرهنگ به کودکان آنها منتقل می‌شود.
 
وی اضافه کرد: اگر از یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز تنها یک میلیون با توجه به شرایط و دسترسی به استخر، شنا را یاد بگیرند، از بین آنها 5، هزار یا حداقل یک هزار استعداد پیدا می‌شود که جذب ورزش قهرمانی می‌شوند.
 
* 5 ساعت زنگ ورزش برای ابتدایی‌ها
 
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این نکته که هیچ‌وجه فعالیت حرفه‌ای مدنظر ما نیست، گفت: تمام هم و غم ما این است که زمینه ورزش کردن را در دوره ابتدایی فراهم کنیم و روی رشته ورزشی پایه دست گذاشته‌ایم. 
 
وی افزود: نگاه ما این است که وقتی علاوه بر دو ساعت زنگ ورزش، دانش‌آموز به فعالیت ورزشی می‌پردازد، در حقیقت زمان بیشتری به زنگ ورزش اضافه شده است؛ در حال حاضر فعالیت‌های ورزشی مانند شنا در ساعت غیر از زمان آموزشی است.
 
هاشمی ادامه داد: اگر دانش‌آموز سوم ابتدایی هفته‌ای دو جلسه برای آموزش شنا برود، در حقیقت دو ساعت زنگ ورزش خارج از ساعت آموزشی داشته است و اگر  ورزش صبحگاه را که هر روز 10 دقیقه است در هفته حساب کنیم، حدود یک ساعت می‌شود و با احتساب زنگ ورزش، دانش‌آموز ابتدایی 5 ساعت در هفته ورزش می‌کند.
 
وی گفت: در حوزه تربیت بدنی به دوستان و همکاران گفتم 50 درصد مشکلات ما خود به خود حل است چرا که 50 درصد کار علاقه دانش‌آموزان است و ما این را داریم زیرا دانش‌آموز علاقه به فعالیت تربیت بدنی دارد و دوست دارد بازی کند.
 
معاون تربیت‌بدنی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بر این اساس در گام اول رشته‌ای را شروع کردیم که جذاب است و تحرک دارد به همین دلیل شنا را انتخاب کردیم که دانش‌آموز وارد آب می‌شود، بازی می‌کند و آموزش را می‌بیند البته ایراد و نقص قطعاً داریم اما سال به سال رفع می‌کنیم.
 
* شیوه‌نامه پینگ‌پنگ به زودی ابلاغ می‌شود
 
هاشمی به انتخاب رشته طناب‌زنی برای دانش‌آموزان چهارم دبستان اشاره کرد و گفت: رشته طناب‌زنی، رشته‌ای کم هزینه است و در فضای کوچک خانه یا پارکینگ امکان انجام آن است.
 
وی به پیش‌بینی رشته پینگ‌پنگ برای دانش‌آموزان سال پنجم ابتدایی اشاره کرد و افزود: شیوه‌نامه‌اش در حال انجام است و اگر بتوانیم در سال اول، 60 تا 70 درصد دانش‌آموزان پوشش دهیم، طرح موفقی است.
 
معاون تربیت‌بدنی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بر اساس برآورد ما تقریباً در تمام مدارس میز پینگ‌پنگ وجود دارد و فراهم کردن راکت و توپ نیز مشکلی نیست ضمن اینکه رشته‌ای است که توسط معلم ورزش و آموزگاران قابل یادگیری است.
 
وی با بیان اینکه برای پایه ششم ابتدایی نیز رشته دو و میدانی را در نظر گرفتیم، ادامه داد: رشته دو و میدانی در کتاب راهنمای درست تربیت بدنی معلم ششم ابتدایی آمده است.
 
هاشمی افزود: ما نمی‌خواهیم دانش‌آموز را درگیر کار تئوریک کنیم که سر کلاس بنشیند پس برای دانش‌آموز کتابی نداریم و در راهنمای معلم به موارد لازم اشاره شده است.
 
وی اظهار داشت: برای پایه‌های دیگر ابتدایی نیز همزمان با تغییر کتب، در راهنمای معلم دروس، آموزش و برنامه رشته‌های ورزشی پیش‌بینی می‌شود.
 
* ژیمناستیک، پایه دوم؛ شنا، پایه سوم؛ طناب‌زنی، پایه چهارم؛ پینگ‌پنگ، پایه پنجم و دو و میدانی، پایه ششم 
 
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول به عنوان شاقول کار ماست، گفت: به معنا که هر مقام مسئول که بیاید قرار نیست براساس سلیقه، ذوق و نگاه خودش برنامه دهد بلکه باید بر اساس سند تحول کار کند و اگر یکروز بنده نباشم، این برنامه‌ها ادامه می‌یابد.
 
وی ادامه داد: بر اساس آنچه گفته شد امسال به صورت صد درصد در پایه دوم ابتدایی رشته ژیمناستیک، در پایه سوم رشته شنا، در پایه چهارم رشته طناب‌رنی، در پایه پنجم رشته پینگ‌پنگ و در پایه ششم رشته دو و میدانی اجرا می‌شود. 
 
هاشمی افزود: شاید 20 درصد دانش‌آموزان به هر دلیلی تحت پوشش قرار نگیرند به عنوان مثال در اجرای طرح شنا، برخی خانواده‌ها نگران بودند که فرزندشان سرما می‌خورد که ما اجازه دادیم که فرزندشان در طرح نباشد اما با گذشت زمان و موفقیت طرح و اینکه همکلاسی‌های این دانش‌آموزان از طرح راضی هستند، آنها نیز راضی می‌شوند که در طرح حضور یابند.
 
وی اضافه کرد: بر این اساس 7 میلیون دانش‌آموز دوره ابتدایی به راحتی تحت پوشش طرح‌های تحولی قرار می‌گیرند.
 
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه چرا در پایه اول ابتدایی، ورزشی پیش‌بینی نشده است، گفت: اول دبستان تازه از محیط خانه وارد محیط اجتماعی به نام مدرسه می‌شود و معمولاً فعالیت‌ها برای این گروه در قالب بازی است.
 
وی با بیان اینکه اگر برای کلاس اولی‌ها برنامه‌ای تعریف ‌کنیم، آنها را در اصل محدود کرده‌ایم، ادامه داد: در زنگ ورزش که نگاه می‌کنیم بیشترین تحرک را دانش‌آموزان ابتدایی دارند و در ابتدایی‌ها، بیشترین تحرک را دانش‌آموزان اول ابتدایی دارند
 
* فعالیت 1600 مدرسه تخصصی ورزش در سال‌ تحصیلی جدید
 
هاشمی به توجه به ورزش در دوره راهنمایی و متوسطه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در دوره‌های بالاتر بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، مدارس تخصصی ورزش ایجاد شده است که در سال اول 50 مدرسه، در سال دوم که امسال تمام شد 550 مدرسه و در سال تحصیلی جدید 1000 مدرسه تخصصی ورزش فعالیت می‌کند.
 
وی ادامه داد: در مدارس تخصصی ورزش دانش‌آموز علاقه‌مند، در کنار درس، 6 ساعت در هفته مهارت تخصصی یک رشته ورزشی را می‌آموزند و به صورت تئوری و عملی رشته ورزشی مورد نظرشان را فرا می‌گیرند. 
 
معاون تربیت‌بدنی وزیر آموزش و پرورش افزود: مدارس تخصصی ورزش در قالب مدارس هیئت امنایی فعالیت می‌کنند.
 
* هم اکنون فدراسیون‌ها از روش گلخانه‌ای برای قهرمان پروری استفاده می‌کنند
 
این مقام مسئول در بخش تربیت‌بدنی آموزش و پرورش افزود: بر اساس آنچه گفته شد وقتی 12،5 میلیون دانش‌‌آموز دوران تحصیل را طی کنند، 7 تا 8 رشته ورزشی را یاد می‌گیرند و و در توسعه ورزش کشور نیز تأثیرگذار خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون فدراسیون‌ها از روش گلخانه‌ای برای قهرمان پروری استفاده می‌کنند، گفت: اکنون فدراسیون‌ها روی 50 نا 100 نفر سرمایه‌گذاری می‌کنند و اگر با یک آسیب یا به هر دلیلی، یک قهرمان از دور خارج ‌شو، معلوم نیست آیا کسی هست جایش را بگیرد یا خیر؟؛ اما با توسعه ورزش دانش‌آموزی، قهرمان‌پروری از روش گلخانه‌ای خارج می‌شود و به جای 50 نفر، 5 هزار نفر آماده قهرمان شدن خواهند بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *