چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

اجازه ندادیم ایران بمب هسته ای بسازد!

جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 233542
رئیس سازمان جاسوسی انگلیس مدعی شد که تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای را تاکنون ناکام گذاشته است، ولی ایران موفق خواهد شد تا دو سال دیگر به این هدف برسد.

به گزارش جهان، تابناک به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نوشت: سر جان ساورز رئیس سازمان جاسوسی انگلیس گفته است که عملیات مخفی جاسوسان انگلیسی از تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ای تا سال 2008 جلوگیری کرده است.

ولی البته وی مدعی شده است که ایران در رسیدن به این هدف تا سال 2014 موفق خواهد شد و این امر، احتمال حمله آمریکا و اسرائیل به ایران را افزایش خواهد داد.

ساورز در ماه مارس گذشته، گزارشی سری درباره افزایش تهدید اقدام نظامی به کابینه انگلیس داده بود، ولی این اولین بار است که دیدگاه‌های وی در این مورد علنی می‌شود. افشای اقدامات MI6 از جانب رئیس آن، اقدامی بسیار نادر است. وی این اظهارات را هفته پیش در حضور حدود یکصد مقام انگلیسی ابراز داشته است که این سخنرانی، دومین سخنرانی عمومی وی از زمان انتصاب وی به ریاست MI6 در سال 2009 بوده است.


وی ادعا کرده است که ایران تا دستیابی به بمب هسته‌ای تنها دو سال فاصله دارد و زمانی که این اتفاق بیفتد، آمریکا و اسرائیل باید در مورد انجام یا عدم انجان اقدام نظامی علیه ایران تصمیم بگیرند. " ایرانی‌ها با جدیت در حال طی کردن مسیر تسلط بر ساخت بمب هسته‌ای و تکنولوژی‌های مورد نیاز برای این کار هستند و این نیز روشن است که اگر ایران به بمب دست یابد، آمریکا و اسرائیل با خطری عظیم مواجه خواهند بود."

این مقام انگلیسی مدعی شده است که اگر تلاشهای سازمان متبوعش نبود ایران به جای سال 2014، تا سال 2008 بمب هسته‌ای خود را ساخته بود؛ این وظیفه MI6 بود که آن لحظه وحشتناک را به تاخیر بیندازد تا سیاسیون زمان کافی برای تصمیم‌گیری داشته باشند.

از دید وی، برای هر نخست‌وزیری در اسرائیل یا هر رئیس‌جمهوری در آمریکا بسیار سخت خواهد بود که ایران مسلح به سلاح هسته‌ای را بپذیرد.

پیش از این مقامات ایرانی، انگلیس، آمریکا و اسرائیل را به تلاش‌های مخفیانه برای اختلال در برنامه هسته‌ای ایران متهم کرده‌اند. در این مسیر چندین دانشمند ایرانی به شهادت رسانده شده‌اند و تاسیسات هسته‌ای ایران مورد حمله کرم اینترنتی استاکس‌نت قرار گرفت. هر چند که آمریکا و انگلیس اتهام دخالت در این موارد را تکذیب کرده بودند اما اسرائیلی‌ها در مقابل این اتهامات سیاست سکوت رسمی را در پیش گرفته‌اند.

مقام انگلیسی به حضار در جلسه گفته است که سازمان تحت امر تلاشهایی را برای اطمینان از اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران انجان داده است و از این که در ده سال گذشته در سمت‌های مختلف با یک نگرانی بین‌المللی! مبارزه کرده است، ابراز رضایت کرده است.

اظهارات ساورز در جلسه‌ای علنی صورت گرفته است. این در حالی است که وی قبلا در جلسه‌ای مخفیانه به کابینه انگلیس در این مورد گزارش داده بود. شدت محرمانگی آن جلسه تا حدی بود که حتی به وزرای دولت انگلیس اجازه داده نشد گوشی‌های موبایلشان را با خود به درون جلسه ببرند.


ظاهرا محتوای آن جلسه در مورد توانایی اقدام اسرائیل علیه تاسیسات اتمی کشورمان، بین وزرای انگلیسی تردید جدی ایجاد کرده است. در این جلسه به مقامات انگیسی انگلیس در مورد احتمال آسیب زدن جدی مسابقه تسلیخاتی در خاورمیانه به منافع انگلیس هشدار داده شده است.

پیش از این ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس مدعی شده بود که جنگ سرد ناشی از مسلح شدن ایران به بمب هسته‌ای بسیار وخیم‌تر از جنگ سرد بین امریکا و شوروی خواهد بود.
اظهارات این مقام غربی در حالی است که بارها قصد ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای تکذیب شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *