يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۸

شهریه دوره دکتری شبانه چقدر است؟

سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۴:۳۹
کد مطلب: 232956
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شهریه دانشجویان دوره دکترای شبانه 45 تا 55 میلیون تومان است و اگر دانشگاهی رقمی بیش از این از دانشجویان دریافت کند تخلف کرده است.
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر، کامران دانشجو در حاشیه دیدار با هیئت عراقی با رد افزایش چند برابری شهریه های دوره شبانه افزود: اگر دانشگاهی در زمینه دریافت شهریه تخلفی دارد دانشجویان می توانند گزارش کنند تا بررسی شود.

وزیر علوم افزود: هزینه سرانه هر دانشجو در دوره کارشناسی برای وزارت علوم ده تا 12 میلیون تومان است و از آنجایی که در دوره های شبانه مازاد بر ظرفیت دانشجو پذیرش می شود تا افراد متقاضی وارد دانشگاه شوند، هزینه های دریافتی برای دوره های دکتری برای دانشجویان خارج از ظرفیت است.

دانشجو تصریح کرد: از دانشجویان داخل ظرفیت، به هیچ عنوان شهریه ای دریافت نمی شود  اما افرادی که متقاضی ورود به دانشگاه خارج از ظرفیت هستند باید شهریه بپردازند تا هزینه هایی از جمله حقوق استاد، تجهیزات و مکان تحصیل تامین شود.

وی افزود: اگر فردی بخواهد در کشورهایی از نظر کیفی همطراز با ایران تحصیل کند برای دوره دکتری باید 250 تا300 میلیون تومان هزینه کند براین اساس با توجه به کیفیت دانشگاههای داخلی و در نظر گرفتن این موضوع که این دانشجویان خارج از ظرفیت در دانشگاهها پذیرش می شوند دریافت این مقدار هزینه مناسب است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وزارت علوم در شيوه و تعداد پذيرش دانشجو با برنامه عمل كند. ظرفيت هاي محدود موجود به هيچ وجه پاسخگوي اين همه دكتر فارغ التحصيل در آينده نزديك نيست. مشكلات ناشي از عدم برنامه ريزي مسئولين در اداره كشور به اندازه 1000 سال اين مملكت كفايت مي كند. لطفاً مشكلات ديگري بر آن اضافه نكنيد. با اين روند ما در آينده دكتر كارگر، راننده تاكسي و بيكار سرسام آوري خواهيم داشت.
مثلا کدوم کشورها مد نظر آقای دکتر بودند؟
اگه منظور اروپاست که اونجا حقوق مردم به یوروست و اصلا نمیشه با اینجا مقایسه کرد.
اگر هم آمریکاست که دیگه بدتر.
ولی اگه منظور آسیاست،بیان دقیقا اسم دانشگاه و رتبه شو و شهریه ش رو اعلام کنند تا بشه یه مقایسه کرد.
اینجور صحبت ها از یه مسئول مملکتی بعیده.
این افزایش قیمت عادلانه نیست
و باید جلوش گرفته بشه.
Saudi Arabia
آقای دکتر لطفا یکی از این کشورهایی که هزینه دکتری در آنجا 250 تا 300 میلیون تومان است را نام ببرید. فکر می کنم دکتر با دلار بالای 3000 تومان حساب کرده است.
Iran, Islamic Republic of
من از يك دانشگاهي در هندوستان بازديد كردم كه مطمئا امكانات ازمايشگاهي و علمي ان از بهترين دانشگاه ما تهران وتربيت مدرس بالاتر بود وشهريه كامل با اقامت براي دانشجويان خارجي سالانه 3500 دلار بود . اگر مستقيم پذيرش مي گرفتي و اگر با وزارت مكاتبه كرده وپذيرش مي گرفتي به2000 دلار كه بادلار ازاد مي شود 4.000.000 تومان براي يكسال يا دوترم ،حال شهريه شبانه وبين الملل در دانشگاههاي دور افتاده ايران 5.5 تا 6 ميليون تومان براي يك ترم است خودتان قضاوت كنيد.
Saudi Arabia
در بعضی از دانشگاههای مهم به دانشجویان مقطع دکتری حتی حقوق هم می دهند. دکتر جان معلومه با شما خیلی گران حساب کرده اند.
به عنوان یک ایرانی از مجلس درخواست دارم که ایشان را به خاطر این تصمیم و استدلال خنده آور، مورد سوال قرار دهند و ایشان پاسخگو باشند. آن همه ایراد که از دانشگاه آزاد می گرفتند تنها برای این بود که منابع مالی را در اختیار بگیرند؟ امروز دانشگاه آزاد به مثابه بنگاهی اقتصادی و سیاسی الگوی وزارت علوم شده و آنها تنها به دنبال پول بیشتر هستند. در مالزی با هزینه دانشگاهی سالی شش میلیون تومان با کیفیتی بالاتر می توانید دکترا بگیرید.
Iran, Islamic Republic of
وقتي دانشجويي در آزمون سراسري دكتري قبول مي شود ولي به دلايل شغلي مجبور است دوره شبانه را انتخاب كند چرا از او شهريه مي گيريد؟واقعا" خنده دار است. او كه بدون كنكور وارد نشده است.
در بیشتر کشورهای خارجی دانشجوی دکترا بودن یک شغل محسوب می شود تا با فراغ بال به تحقیق و پژوهش بپردازد نه اینکه به دلیل شهریه های بالا بیشترین وقتش بابت خرج و مخارج خود و خانواده اش سپری شود!!