سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

اگر تعطیلات نباشد نماینده کی برود مسافرت؟

يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 231387
علی مطهری گفت: انتقاداتی که آقای رسائی مطرح کرد و گفت تعطیلات تابستانه مورد انتقاد رسانه ها قرار گرفته است باید بگویم من غیر از خود ایشان و هفته نامه 9 دی که رسانه ایشان است ندیده ام کس دیگری به تعطیلات تابستانه مجلس انتقاد کرده باشد. اگر تعطیلات تابستانه نباشد، خانواده نمایندگان چه زمانی به مسافرت بروند
بحث لغو تعطیلات تابستانه مجلس که با تذکرات زیادی در صحن پارلمان همراه بود در نهایت با مخالفت نمایندگان روبرو شد و نمایندگان حاضر نشدند خود را از تعطیلات تابستانه محروم کنند.
 
به گزارش جهان به نقل از مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح اصلاح ماده(84) آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که با امضای 25 نماینده تقدیم مجلس شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

حمید رسائی نماینده تهران و عضو جبهه پایداری به عنوان یکی از طراحان اصلی در دفاع از ارائه این طرح با غیر یک فوریت گفت: مقام معظم رهبری در اولین دیدار نمایندگان مجلس نهم مطالبی را مطرح و بر چشم پوشی از برخی حلال ها تاکید کردند.
 
وی ادامه داد: آئین نامه داخلی مجلس به نمایندگان اجازه می دهد هر سال در تابستان یک ماه به تعطیلات تابستانه بروند و صریحا ذکر شده است که مجلس یکماه تعطیل می شود.
 
رسائی گفت: درخواست طراحان این طرح این است که تعطیلات تابستانه مجلس حذف شود و مدت یکماهه به زمان رسیدگی به وظایف و سرکشی به حوزه های انتخابیه اختصاص یابد.
 
نماینده تهران خطاب به نمایندگان مجلس نهم گفت: این ماده قانونی را شما تصویب نکردید این تعطیلی مجلس قبل از انقلاب هم بوده است و در قوانین پس از انقلاب هم آمده است این در حالی است که ماده(85) آئین نامه داخلی مجلس می گوید ما علاوه بر این یک ماه مرخصی سالانه هم داریم بنابراین ماده(84) ترویج نوعی راحت طلبی است و هر ساله باعث می شود انتقادات زیادی متوجه مجلس شود.
 
عضو جبهه پایداری به مخالفت مجلس هشتم با افزایش تعطیلات عید فطر اشاره کرد و گفت: در همان زمان بلافاصله پس از مخالفت مجلس با افزایش تعطیلات عید فطر مجلس دو هفته به تعطیلات تابستانی رفت و باعث انتقادات زیادی شد.
 
رسائی از نمایندگان خواست تا با رای به فوریت این طرح قبل از رفتن به تعطیلات تابستانه این پیام را به ملت بدهند که مجلس خود را از برخی شبهاتی که درباره اش مطرح است، دور می کند.
 
وی تهیه طرح مذکور را به نوعی پاسخ مثبت به درخواست رهبری عنوان و خاطر نشان کرد: اگر در جزئیات طرح مشکلی باشد، در کمیسیون آئین نامه مطرح خواهد شد.
 
نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مخالفت با یک فوریت این طرح خطاب به رسائی گفت: حضرتعالی در ماه مبارک رمضان یکماه در آلمان تشریف داشتید در حالی که ما 700 روستا داریم و در تعطیلات هم به حوزه انتخابیه سر می کشیم حتی رفتن نمایندگان به مرخصی هم فقط اسمش مرخصی است در حالی که ماموریت محسوب می شود. ما نمایندگان شهرستان در تعطیلات هم باید در شهرستان باشیم.
 
وی خطاب به نمایندگان گفت: این طرح یک طرح تبلیغاتی برای تعداد اندکی از نمایندگان است.
 
قاضی پور از نمایندگان خواست تا با رأی مخالف به این فوریت اجازه دهند نمایندگان وقت بیشتری را در حوزه انتخابیه بگذرانند. اکثر نمایندگان پس از اظهارات قاضی پور با گفتن احسنت سخنان وی را تایید کردند.
 
به گزارش مهر، در هنگام سخنان قاضی پور حمید رسائی دو بار به جایگاه هیئت رئیسه رفت و با علی لاریجانی رئیس مجلس صحبت هایی داشت. زمانی که نوبت به صحبت موافق طرح رسید، نام قسیم عثمانی به عنوان موافق قرائت شد اما لاریجانی از وقت وی استفاده کرد و از فوریت طرح مذکور دفاع کرد.
 
لاریجانی در واکنش انتقاد قاضی پور و احسنت نمایندگان به سخنان وی گفت: در این یکماه که اسمش تعطیلات تابستانه است، واقعیت این است که نمایندگان برای سرکشی به حوزه های انتخابیه می روند. در چهار سال گذشته هم مشاهده کردند که چنین بودند و نمایندگان برای سامان دادن به امور به حوزه های انتخابیه سرکشی می کنند حال که چنین است چرا عنوان «تعطیلات تابستانه» را یدک بکشیم.
 
وی افزود: این طرح نمی گوید که این مدت زمان از بین برود. بلکه جزو زمان هایی می شود که دوستان به حوزه های انتخابیه می روند و این یک حسن است یک ماه تعطیلات حذف می شود اما به نمایندگان اجازه داده می شود زمان حضورشان در حوزه های انتخابیه افزایش یابد.
 
رئیس مجلس تاکید کرد: روح این طرح مثبت است و دغدغه دوستان که سرکشی به حوزه های انتخابیه است بی مورد است. پیشنهاد می کنم به اصل طرح توجه کنید در صورتی که یک فوریت این طرح تصویب شود، در صورت تصویب در کمیسیون، در صحن مجلس به دو سوم آرا نیازمند است.
 
لاریجانی گفت: انتقادات بلاوجهی درباره تعطیلات مجلس، به مجلس بار می کنند که درست نیست چرا این عنوان را داشته باشد که بلاوجه مجلس را متهم کنند؟
 
به دنبال سخنان موافق و مخالف تعدادی از نمایندگان نسبت به این طرح تذکراتی دادند که از جمله آن جلال یحیی زاده نماینده تفت و میبد بود.
 
وی با استناد به بند 11 ماده(23) آئین نامه داخلی مجلس مبنی بر رعایت شأن و جایگاه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من با این طرح موافق هستم اما این طرح می تواند کاملا تبلیغاتی باشد.
 
وی افزود: تعطیلات تابستانه مجلس دوهفته دیگر شروع می شود در حالی که این طرح یک فوریتی است و تا زمان فرارسیدن تعطیلات تابستانه به تصویب نمی رسد. در حالی که شنونده ما انتظار اقدام فوری از مجلس دارد.
 
نماینده تفت و میبد خاطر نشان کرد: این طرح نه تنها هجمه به مجلس را کم نمی کند، بلکه از بیرون مجلس تلقی می شود که چنین چیزی اجرایی نمی شود.
 
لاریجانی تذکر یحیی زاده را وارد ندانست.
 
در ادامه حمید رسائی در واکنش به سخنان قاضی پور که از سفر یکماهه وی به آلمان خبر داده بود، گفت: آقای قاضی پور یا به خطا یا از روی تعمد مطلبی را گفتند که واقعیت ندارد اینکه آلمان بودم دروغ است.
 
وی افزود: بنده شب های قدر را که مجلس جلسه نداشته یا اگر جلسه داشته، مرخصی گرفته ام. ده سال قبل از نمایندگی هم براساس شرایطی که داشته ام برخی موارد برای تبلیغ اعزام شده ام. بحث من این است دوستانی که دغدغه سرکشی به حوزه انتخابیه را دارند چرا باید فحش تعطیلات تابستانه را بخورند!
 
سیدحسین نقوی نماینده ورامین نیز با استناد به بند 11 ماده(23) آئین نامه داخلی مجلس گفت: مقدمه این طرح طوری نوشته شده است که گویی گرایش نمایندگان به سمت راحت طلبی است در حالی که اصل مساله این است که نمایندگان تعطیلی به معنای واقعی ندارند.
 
وی گفت: البته شاید مردم تهران دسترسی به نمایندگانش ندارند که باید برای آن هم فکری کرد. مردم عزیز بدانند گرایش ما راحت طلبی نیست و نمایندگان تعطیلی ندارند.
 
علی مطهری نماینده تهران نیز در تذکری خطاب به لاریجانی گفت: شما در دفاعی که داشتید تاکید کردید که متن ماده(84) با طرح موجود تفاوتی ندارد در حالی که چنین نیست.
 
وی افزود: در ماده(84) آمده است که تعطیلات تابستانه هر سال 30 روز است در حالی که در تبصره یک طرح مذکور می گوید حداکثر زمان برای سرکشی به حوزه های انتخابیه بیش از 4 ماه نمی تواند باشد.
 
علی مطهری گفت: انتقاداتی که آقای رسائی مطرح کرد و گفت تعطیلات تابستانه مورد انتقاد رسانه ها قرار گرفته است باید بگویم من غیر از خود ایشان و هفته نامه 9 دی که رسانه ایشان است ندیده ام کس دیگری به تعطیلات تابستانه مجلس انتقاد کرده باشد. اگر تعطیلات تابستانه نباشد، خانواده نمایندگان چه زمانی به مسافرت بروند.
 
لاریجانی در پاسخ به مطهری گفت: این مدت زمان از باب اینکه برای سرکشی به حوزه های انتخابیه است، از بین نمی رود به طور طبیعی در حال حاضر نمایندگان هر یکماه یک هفته به حوزه انتخابیه می روند که روی هم می شود سه ماه و با افزایش یکماه تعطیلات تابستانه به این مدت، زمان سرکشی به حوزه انتخابیه می شود 4 ماه.
 
مهدی سنایی نماینده نهاوند نیز با استناد به همین ماده(23) آئین نامه داخلی مجلس نسبت به استفاده از تاکیدات مقام معظم رهبری به مجلس در تهیه طرح ها انتقاد کرد.
 
وی گفت: اگر بحث این است که هجمه ای به مجلس وارد می شود یا نه، اعتقادم این است که بزرگترین هجمه به مجلس از داخل مجلس است.
 
سنایی افزود: اینکه آقایان طرحی می آورند و از رهبر معظم هزینه می کنند، درست نیست. نکته دوم این است که کار مجلس بارها از طریق همین طرح های نسنجیده به سر و صدا کشیده است.
 
نماینده نهاوند گفت: این حق نمایندگان است که طرح ارائه کنند، اما تنقیح قوانین باید رعایت شود. در صورتی که این مورد رعایت شود از ارائه طرح های نسنجیده جلوگیری می شود.
 
لاریجانی در پاسخ به سنایی گفت: تذکر شما وارد نیست این مساله حق نمایندگان است و در این طرح مشکلی از نظر تنقیح قوانین وجود ندارد اما در این باره که گفتید از مقام معظم رهبری مطلبی گفته نشود، درست است.
 
لاریجانی گفت: اما آقایان نسبت به این طرح کار کرده اند و با دوستان حقوق دان هم صحبت هایی داشته‌اند.
 
در پایان این بحث ها مهدی کوچک زاده نماینده تهران نیز طی سخنانی نسبت به اظهارات قاضی پور نماینده ارومیه انتقاد کرد و گفت: نمایندگان در تعطیلات تابستانه هم به دنبال خدمت گزاری شش دانگ به ملت هستند مگر بیمار هستیم که اسم آن را تعطیلات بگذاریم!
 
به گزارش مهر، در نهایت مجلس پس از استماع سخنان موافق و مخالف و تذکرات طولانی نمایندگان با 84 رای موافق، 139 رای مخالف و 11 رای ممتنع از 252 نماینده حاضر با یک فوریت این طرح مخالفت کرد بنابراین طرح مذکور به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *