شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

توافق غرب بر سر ابقای بشار اسد

جمعه ۹ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب: 230994
روزنامه ایندیپندنت در مطلبی عنوان کرده که مقامات غربی و روسیه به دلیل نگرانی از بابت امنیت خطوط انتقال نفت و گاز از مسیر سوریه به اروپا، به توافقی دست یافته اند که بر اساس آن بشار اسد برای حداقل دوسال دیگر به عنوان رهبر سوریه حکومت کند .

 به گزارش جهان به نقل از تابناک، ایندیپندنت با نقل این مطلب از قول یک منبع که در جریان مذاکرات انتقال قدرت احتمالی از حزب بعث در سوریه قرار دارد نوشته است: با این توافق قرار بر آن میشود که روسیه به حضور نظامی اش در پایگاه طرطوس ادامه دهد. به نوشته این روزنامه موضع گیری اخیر روسیه در این خصوص که آینده ساختار قدرت در سوریه لزوما شامل حضور اسد نیست، بخشی از تفاهمی است که غرب بر اساس آن ممکن است ریاست جمهوری بشار اسد را برای جلوگیری از گسترش جنگ داخلی بپذیرد.
 
بر اساس این ادعا، روسیه همچنین با هر دولت جدیدی که در دمشق با حمایت ایران یا عربستان برسرکار آید، ارتباط خواهد داشت. این روزنامه در این خصوص نوشته است که: مذاکرات روسیه و آمریکا که بر زمینه متهم سازی های متقابل اخیر هیلاری کلینتون و همتایش لاوروف جریان دارد، نشان از آگاهی دو ابر قدرات از نفوذ ایران در عراق و لبنان، دارد و همزمان بر این اساس عربستان سعودی و قطر برای حمایت از حقوق مسلمانان سنی در عراق و لبنان حمایت خواهند شد.
 
این منبع همچنین ذکر کرده است که: موضوع اصلی مذاکرات بین قدرت های بزرگ، بر سر تعیین امنیت انتقال نفت و به خصوص گاز از کشورهای حوزه خلیج فارس به مقصد اروپا است. به گفته این منبع، مذاکرات بر سر دو مسیر حیاتی است که انرژی را به غرب میرساند: یکی از عربستان و قطر که با گذر از اردن و سوریه به دریای مدیترانه میرسد و دیگری از ایران که با گذر از جنوب عراق و سوریه در نهایت به مدیترانه و اروپا میرسد.
 
این منبع ادامه میدهد: این چیزی است که اهمیت دارد، و به این دلیل است که قدرت ها حاضرند در صورت لزوم به اسد اجازه دهند تا دوسال دیگر نیز حکومت کند. بر این اساس روسیه در سوریه جدید جای پایی خواهد داشت و از این وضعیت همه رضایت خواهند داشت.
 
به نوشته رونامه ایندیپندنت، در خصوص این طرح مشکلاتی نیز وجود دارد از جمله آنکه حکومت اسد طی ماههای اخیر به بهانه نقض حقوق بشر محکوم شده است. اما ادامه میدهد که: دیپلماتهای غربی حاضرند که این موضوع را به نفع "طرح بزرگ"، که معنای آن ذخایر گاز و نفت است، نادیده انگارند.
 
گفتنی است که ایندیپندنت نام این منبع را ذکر نکرده است، هرچند گزارشگر این موضوع رابرت فیسک است و چند رسانه دیگر نیز این مطلب را عنوان کرده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *