پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۱

ارزیابی اطلاعاتی اسرائیل ازمذاکرات مسکو در 5 محور

چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 230706
یک ارزیابی اطلاعاتی که از جانب سرویس اطلاعات نظامی اسراییل (امان) انجام شده، حکایت از آن دارد که اسراییل معتقد است غرب در مسکو در موضع ضعف بوده است.
به گزارش جهان خلاصه این ارزیابی به نقل از یک منبع دیپلماتیک   چنین است:

۱- امریکا از همه ابزارهای یک جانبه خود در خاورمیانه استفاده کرده و به این نتیجه رسیده است که بدون دخالت مستقیم مسکو و پکن، قادر به پیشرفت در مسئله هسته ای ایران نیست. این موضع ایران خصوصا از عدم توافق امریکا و روسیه درباره مسئله سوریه سرچشمه می گیرد.

۲- مذاکرات نشان داد یک جبهه جهانی علیه ایران وجود ندارد. این جبهه دست کم از ۳ جبهه روسیه و چین، امریکا و اروپا تشکیل شده است. هر کدام از آنها در قبال ایران سیاست متفاوتی نسبت به امریکا دارند. مصلحت ایران در این است که تا جایی که می تواند به این مذاکرات ادامه بدهد چرا که این کار موضع امریکا را تضعیف می کند.

۳- از دید ایران مذاکرات تنها به موضوع هسته ای خلاصه نمی شود. اگر تنها مسئله هسته ای مطرح بود ایران می توانست آن را با آژانس حل کند. از دید ایران این مذاکرات وسیله خوبی برای دست یابی آن به موقعیت ابرقدرتی در منطقه و به رسمیت شناخته شدن آن است. تهران حس می کند روسیه، چین و اروپا این موضوع را پذیرفته اند و امریکا هم از هر زمان دیگری به پذیرش آن نزدیک تر است.

۴- در تهران می دانند واشینگتن در پی تشدید تحریم هاست. از نظر تهران این منطقی نیست چرا که هر چه تحریم ها بیشتر شود، ما به ازایی که ایران در مذاکرات هسته ای از غرب می خواهد سنگین تر خواهد شد. ضمنا در این صورت ایران توجیه بیشتری برای گسترده کردن کار فنی خود در حوزه هسته ای پیدا می کند.

۵- غرب می داند ایران در مذاکرات با ۱+۵، از هیچ دستاورد فنی که تا حالا به دست آمده صرف نظر نمی کند و صرفا درباره آینده مذاکره خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Finland
غرب خیلی چیزها را می داند اما تا جایی که بتونن نمی ذارن ایران به ایده آلی برای کشورهای اسلامی تبدیل بشه. دردشون اینه!