يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

انگشت رباتی با حس لامسه + تصاویر

يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب: 230146
دادن توانایی درک احساسات انسانی به ربات هنوز هم یک رویای دور از دسترس است، اما اخیرا محققان موفق شدند توانایی حس هرآنچه را که ربات در دست می گیرد را برای آن فراهم کنند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، تاکنون فناوریهای مختلفی تلاش کرده که حواس انسانی را برای رباتها ایجاد کند که در میان آنها می توان به حس گرما و ایجاد پوست مصنوعی که از سیمهای نانو نیمه رسانا ساخته شده بود، اشاره کرد.

اما تاکنون هیچ کدام آنها تأثیرگذار تر از حسگر لامسه که از سوی محققان دانشکده مهندسی دانشگاه کالیفرنیا ابداع شده نبوده است.

انگشت رباتی بیوتک با قابلیت 95 درصد صحت و دقت در لمس سطوح مختلف



این انگشت رباتی پرشده با مایع بیوتک قادر است که بافتهای مختلف سطحی را با 95 درصد صحت حتی بهتر از انسانها شناسایی کنند.

نخستین ابزاری که چنین صحت و دقتی را برای این انگشت فراهم می کند اثرانگشت آن است که درست شبیه اثرانگشتان منحصر به فرد انسان ساخته شده است دارای شیار در قسمت نوک آن است و زمانی که انگشت را روی یک سطح می کشد لرزش ظرفی دارد.

این انگشت توانایی بررسی سطوح مختلف را با اتکا  به اثرانگشت که به صورت شیارهایی روی آن تعبیه شده دارد

بنابراین بسته به اصطکاک بافت سطح اثر انگشت شیار دار بیوتک می لرزد. این لرزش توسط یک میکروفن زیرآبی (هیدروفن) که در سطح هسته آبی این انگشت مکانیکی قرار دارد و به بیوتک کمک می کند به دقت سطح را بررسی کند.



وقتی با یک چشم بند یک سطح را لمس می کنید، معمولاً شی را بلند کرده و اندازه ، وزن و شکل آن را بررسی می کنید، از این رو محققان تا جایی پیش رفتند که بتوانند الگوریتم خود را برای بیوتک فراهم کنند تا بتواند به بررسی اشیا بپردازد.

براساس گزارش دانشگاه کالیفرنیا جنوبی، براساس این فرمول، ربات می تواند تصمیم بگیرد که چه حرکت اکتشافی براساس تجارب پیشین خود انجام دهد. این الگوریتم امکان شناسایی یک ماده را با 5 حرکت توسط ربات فراهم می کند.

محققان امیدوارند که بتوانند کاربرد این اختراع به ایجاد اندام مصنوعی کاربردی توسعه دهند


کاربردهای متفاوتی برای حس لامسه رباتی وجود دارد اما کاربردی که این گروه تحقیقاتی امیدوار است به آن برسد فراهم کردن اندام مصنوعی کاربردی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *