جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰
۲

وزيرخارجه تركيه: به ناتو مي‌گوييم!

يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب: 230130
وزير امور خارجه تركيه در سخناني با ادعاي اينكه هواپيماي تركيه‌اي در آب‌هاي بين‌المللي و 13 مايل دورتر از مرزهاي سوريه سرنگون شده، تاكيد كرد كه كشورش طرحي براي مقابله با حمله سوريه در دست دارد.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه در گفت‌وگو با شبكه "تي‌آرتي" اين كشور اعلام كرد كه براساس تحقيقات به عمل آمده و گزارش‌هاي راداري مشخص شده كه هواپيماي تركيه‌اي كه توسط ارتش سوريه سرنگون شده، در آب‌هاي بين‌المللي مورد هدف قرار گرفته و در آب‌‌هاي منطقه‌اي سوريه سقوط كرده است.

وي همچنين اعلام كرد كه اين هواپيما مسلح نبوده و مسير پرواز آن در رادارهاي بين‌المللي به خوبي مشخص است و هويت آن نيز براي دولت سوريه كاملا مشخص بوده است.

داووداوغلو ادامه داد: هواپيما در آب‌هاي بين‌المللي و 13 مايل دورتر از مرزهاي سوريه مورد هدف قرار گرفته و پس از هدف قرار گرفتن در هشت مايلي آب‌هاي سوريه سقوط كرده است.

وزير امور خارجه تركيه گفت: دولت و مقامات تركيه با مذاكراتي كه تاكنون انجام داده‌اند و بررسي گزارش‌هاي تهيه شده توسط فرماندهان ارتش و ديگر نهادهاي مذكور طرحي را براي مقابله با اقدام سوريه تهيه كرده‌اند كه به زودي اين طرح توسط رجب طيب اردوغان، نخست وزيري تركيه اعلام خواهد شد.

داووداوغلو ادامه داد: اردوغان نشست‌هايي را با احزاب مختلف تركيه و نيز پارلمان برگزار خواهد كرد و پس از مشورت‌هاي لازم طرح تركيه به طور رسمي از سوي اردوغان در پارلمان اعلام مي‌شود.

وزير امور خارجه تركيه با تاكيد بر اينكه كشورش بدون شفاف سازي و اطمينان از مساله دست به اقدامي نخواهد زد، گفت: ما از اطلاعات به دست آمده اطمينان كامل داريم و مطمئن هستيم كه هواپيماي تركيه‌اي در آب‌هاي بين‌المللي سرنگون شده و دولت سوريه مي‌توانسته به دادن هشدار اكتفا كند و هواپيما را سرنگون نكند.

وي گفت: هواپيماي تركيه‌‌اي يك هواپيماي آموزشي بوده و نه يك هواپيماي اكتشافي و در حال انجام پروازهاي معمولي خود در آب‌هاي بين‌المللي بوده و هيچ گونه‌ سلاحي هم حمل نمي‌كرده است.

داووداوغلو ادامه داد: گزارش كاملي از چگونگي حمله و نيز ماموريت هواپيماي مذكور به سازمان ملل فرستاده‌‌ايم و با مقامات كشورهاي زيادي در اين خصوص صحبت ‌كرده‌ايم.

وي گفت: هواپيما در حال بازگشت از ماموريت خود براي لحظات كوتاهي وارد مرزهاي سوريه شده اما اين مساله دليلي براي حمله به هواپيماي تركيه محسوب نمي‌شود چرا كه با توجه به سرعت هواپيما و ارتفاع كم آن اين مساله بسيار عادي است.

داوود اوغلو گفت: هواپيماي تركيه‌اي پس از ورود به حريم هوايي سوريه از سوي نيروهاي سوري اخطار دريافت كرده و فورا خاك سوريه را ترك كرده اما 15 دقيقه پس از آنكه از حريم هوايي سوريه خارج شده توسط ارتش سوريه مورد هدف قرار گرفته است كه اين نشان دهنده سوء نيت مقامات سوري است.

وزير امور خارجه تركيه با اعلام اينكه مقامات سوري به آنها اطلاع دادند كه هويت هواپيما برايشان ناشناخته بوده، گفت: ناشناخته بودن هويت هواپيما براي مقامات سوريه‌‌اي غير ممكن است چرا كه اين امر با دادن اخطار و يا درخواست از خلبان به راحتي قابل تشخيص بود.

داووداوغلو گفت: تركيه قبل از هر اقدامي، وظيفه خود مي‌داند تا جزئيات و اطلاعات كامل اين حادثه را به اطلاع مردم و جامعه جهاني برساند و در اين خصوص با سفارتخانه‌ها و مجامع بين‌المللي تماس‌هايي داشته است چرا كه آنكارا نمي‌خواهد بدون اطمينان كامل دست به اقدامي بزند.

وي گفت: پس از حمله، با وزراي امور خارجه ايران، قطر، اردن، امارات و چند كشور ديگر تماس گرفتم و جزئيات امر را با آنها در ميان گذاشتم و همگي به حق تركيه اذعان داشتند و در اين خصوص ابراز نگراني شديد كردند.

وزير امور خارجه تركيه ادامه داد: به زودي با وزراي امور خارجه چين،‌ آلمان و كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) نيز تماس مي‌گيريم و جزئيات كار را با آنها در ميان مي‌گذارم.

وي گفت: ما انتظار داريم كه اين كشورها از تركيه حمايت كنند و اينكه مواضع خود را هرچه زودتر در قبال اين مساله اعلام كنند.

داووداوغلو افزود: تركيه توان دفاع از سرزمين خود را دارد اما قبل از هر كاري بايد جزئيات كار مشخص شود و اطلاعات لازم به همگان داده شود.

وزير امور خارجه تركيه با اشاره به اظهارات اخير مقامات سوري مبني بر ورود هواپيماي تركيه‌اي به حريم هوايي سوريه گفت: متاسفانه طرف سوري اخبار كذب منتشر كرده و بدون هيچ دليلي اعلام كرده كه هواپيما در آب‌هاي سوري مورد هدف قرار گرفته كه اين امر واقعيت ندارد.

وي ادامه داد: ما در مرحله سختي به سر مي‌بريم و بر لبه‌ تيغ راه مي‌رويم اما قبل از انجام هر كاري بايد اطلاعات كامل جمع آوري شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اولش میگه در آبهای بینالمللی بوده و بعدهم اعلام میکنه که وارد خاک سوریه شده . باید به سزای همراهی با امریکا برسد، ترکیه قلدرشده و مردمش را هم بازی میده!!
Iran, Islamic Republic of
وقتی دو کشور در حال جنگ قرار دارند اینکه بگوییم هواپیمای جنگی برای چند دقیقه و اشتباها" وارد فضای کشور دیگری شده حرف بیخودی است . این هواپیما یک هواپیمای جنگی بوده و در حالی که صدها شهروند سوری توسط تروریستهای مورد حمایت دولت آنکارا قتل عام می شوند وارد فضای سوریه شده و به عنوان متجاوز شناخته می شود