دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
موضع گیری جالب عبدالکریم سروش درباره خواننده مرتد؛

با چه‌رویی می‌خواهید به کشور برگردید؟!/ به‌داد سکولاریزم برسید

مراجع تقلید به کافران محبت کنند!
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 227115
عبدالکریم سروش، از تئوریسن های اپوزیسیون، که خود کارنامه ای تیره در هتک حرمت مقدسات دارد، علیه شاهین نجفی، خواننده مرتد، موضع گیری کرد.
به گزارش جهان، عضو ظاهرا جدا شده اتاق فكر فتنه در یادداشتی نوشته است: رفتار پاره یی از منکران غربت گزیده ایرانی‌، نشان میدهد که نه تنها دماغ دیالوگ ندارند و شیوه نقد راستین را نیاموخته اند، بلکه در بی‌ خبری و عقب ماندگی از قافله تاریخ و عقلانیت، فقط زبان طعن و تمسخر‌شان باز و دراز است و به جای آنکه از در دوستی و آشتی درآیند و دل اهل ایمان را به دست آورند و همدلانه، کجی‌های اندیشه آنان را به غربال نقد و منطق بپالایند و به دیالوگی متقارن روی خوش نشان دهند و خود را آماده شنیدن نقد و نظر کنند ، به شنعت زدن و خبث گفتن رو می‌‌آورند و از لذت موهوم آن بشاشت می‌‌اندوزند.

سروش اضافه کرده است: روی سخن با دین ستیزانی است که بنام نقد اهانت و نفرت می پراکنند و رقم مغلطه بر دفتر دانش می کشند و سر حق بر ورق شعبده ملحق میکنند و نفس کافری را عین روشنفکری و ترقی می انگارند و چهره ای کریه از آزادی می نگارند و پلیدی ها و زشتی ها را به بهانه حق و آزادی مجاز و مطاع می شمارند و "نه آن در سر دارند که سر بکسی فرود آرند."
 
وی با رد این ادعا که "هرچه آزاد است رواست" به درستی اذعان کرده است که "آدمیان برای طمع ورزیدن و حسد ورزیدن ، بخل ورزیدن، غیبت کردن، مسخره کردن، پرخوردن، پر گفتن، آدرس غلط به جویندگان دادن و هنگام بیماری نزد طبیب نرفتن و... آزاداند، یعنی هیچ قانونی آنان را منع و مجازات نمی کند. اما در عین آزاد بودن ، پاره ای از آن خصال و افعال از اقبح قبائح اند و بهیچ حیله و بهانه یی پلیدی شان پاک و پیراسته نمی شود."

فردا با چه رویی می خواهید برگردید؟!

سروش که گویا هنوز بازگشت به کشور را سر خیال می پروراند، خطاب به هتاکان به مقدسات مسلمانان و شیعیان نوشته است: من نمی‌دانم اگر فردا و پس فردا رعدی بخروشد و برقی بدرخشد و راه بازگشت آوارگان به وطن هموار شود، این ناسزا گویان چگونه میتوانند بی‌ خفّت و بی‌ خجلت ، چشم در چشم مردان و زنان و دختران و پسران بی‌ شماری بدوزند که عقدشان را در محضر قرآن بسته اند و به آیین محمدی بر یکدگر حلال شده اند و باذن خدا ازیکدیگرکام گرفته اند ، فرزندانشان را محمد و فاطمه نام نهاده اند و الگوی مروّت و شجاعت را در علی‌ دیده اند ؟ نام محمد را بی‌ صلوات بر زبان نمی‌‌آورند و قرآن را بی‌ بوسیدن به دست نمیگیرند و آب خنک را بی‌ یاد تشنگی حسین نمی‌‌نوشند و غبار تربتش را بر دیدگان می سایند.

از هگل و مارکس پیروی کنید؛ بسم الله

نکته جالب آن است که این فعال اپوزیسیون در حالی هتاکان به مقدسات را از ادامه رویکرد خود بر حذر داشته که خود بارها هتک حرمت ائمه امامان شیعه، پیامبر اسلام و دیگر مقدسات همچون وحی را در کارنامه ضد دینی اش ثبت کرده است. البته سروش بر اقدامات افراطی‌اش نام "روشنگری" و "نقد دین" نهاده است!

بر همین اساس است که وی در ادامه یادداشت خود به هتاکان خارج نشین توصیه می کند‌، از روشنفکران غربی پیروی و دین را "نقد" کنند: "اگر قصد روشنگری و خرافه زدایی و دین پیرایی دارید، بسم الله ".

عضو ظاهرا جدا شده اتاق فكر فتنه در همین راستا به دفاع از "هیوم و کانت و هگل و مارکس و فویرباخ" پرداخته و آنان را "ناقدان محترم دین" توصیف کرده که دینداران "الی الابد وامدار موشکافی های اندیشه گرانه آنانند"!

به گفته وی اینکه هیوم و کانت، بخشی از مقدسات دینی را زیر سوال برده و بی‌معنا دانسته اند یا فویرباخ و مارکس، دین را "افیون توده ها" خوانده اند، "نقد عقلانی" است و "سعیشان مشکور است و جهدشان مأجور"!

سکولارها به داد سکولاریزم برسید!

سروش که خود را فردی "سکولار" می داند، در ادامه رگ غیرت سکولاری اش باد کرده و از همفکرانش خواسته است تا از بدنام شدن این مکتب غربی جلوگیری کنند: من در عجبم که چرا از اردوگاه "سکولار" ندایی و صدایی بر نمی خیزد و چرا از تاریخ مغرب زمین درس نمی گیرند و همزبان با مومنان، بر قبیله طاعنان نمی شورند و به نصح ناقدانه ایشان دهان نمی گشایند؟ سکولارها به داد سکولاریزم برسید! این نفرت فروشی های تندروانه، چهره دین ستیزانه به سکولاریزم خواهد بخشید و در فردای موعود کار بدست همه خواهد داد.

ادعای این فعال خارج نشین در حالی است که اساسا تفکر سکولاری، تفکری در مقابل دین و دین ستیز است. دلیل این مدعا در جامعه غربی که دین را کاملا منزوی کرده و حتی مکرر دست به قرآن سوزی و هتک دیگر مقدسات دینی می زند، کاملا مشهود است.

به کافران محبت کنید!

سروش در پایان هم در سخنانی جالب به مراجع تقلید و مردم متدین توصیه کرده است: با طاعنان وکافران از در محبت درآیید و به نصیحت مشفقانه بپردازید!

بخشی از هتاکی های سروش به مقدسات

سروش پيش از اين و در اوج فتنه گري دشمنان اسلام كه كارشان تا هتاكي عليه ساحت امام حسين(ع) در روز عاشوراي سال ۱۳۸۸ نيز پيش رفت، به عنوان ابوذر موسوی مدعي شده بود قرآن نه وحي الهي بلكه -نعوذبالله- تجربه شاعرانه پيامبر(ص) است!

او همچنین معصومیت ائمه را زیر سوال برده است. این عضو ظاهرا جدا شده اتاق فكر فتنه دو ماه پیش هم در گفته بود، شيعه نيازمند رفورم و اصلاح است. سروش از جمله اين رفورم هاي مورد نياز را در حوزه زيارت امام حسين(ع) توصيف كرد!

چند روز پس از آن، رسانه های اپوزیسیون از قول سروش نوشتند: بر خلاف گذشته که زنای با محارم، امری اخلاقا مذموم شمرده می‌شد، امروزه این رفتار یک حق شمرده می‌شود!

نظریه سروش درباره رابطه با محارم

يادآور مي شود در سال هاي دور كه سروش هنوز از مد نيفتاده بود، شوراي روابط خارجي آمريكا با اختصاص بودجه هنگفتي اقدام به انتشار آثار اقتباسي سروش - به عنوان لوتر ايراني- در زمينه القاي نسبيت ديني و معرفتي كرد. سروش از مقلدان بي چون و چراي برخي مهره هاي سازمان ناتوي فرهنگي نظير كارل پوپر به شمار مي رود و به سياق طايفه روشنفكران متوهم، هرچه نسبت به فرهنگ خودي و اسلامي پرخاشگر است، نسبت به فكر و انديشه غربي رويكردي توأم با خشوع و تعبد دارد.

گفتني است اخيراً برخي گروههاي اپوزيسيون از سروش پرسيده اند با توجه به مبالغ هنگفتي كه براي مبارزه با جمهوري اسلامي دريافت كرده اي كه كمك ۶ ميليون دلاري پنتاگون و كمك هاي كلان ملك عبدالله سعودي و اميرقطر فقط بخشي از مبالغ اعلام شده آن است، چه كاري از دستت ساخته بوده است؟! در پي اين اعتراض كه بازتاب گسترده اي در ميان اپوزيسيون داشت، سايت جرس ترتيب مصاحبه اي با وي را داد و از او خواست فعاليت هاي چند سال اخير خود را شرح دهد!

يكي از نزديكان سروش (م-ك) درباره رویکرد ضد دینی وی مي گويد؛ خدشه آفريني سروش عليه مباني اسلامي و مخصوصا شيعي هنگامي عصبانيت مسئولان رژيم را برمي انگيخت كه وي به عنوان «استاد دانشگاه» و يا «عضو شوراي انقلاب فرهنگي» درون نظام بود ولي اكنون كه در موضع اپوزيسيون قرار دارد، اظهارنظرهايش فقط تائيد طرد وي از سوي رژيم است و ديدگاههايي بارها سنگين تر از ديدگاه او عليه شيعه از سوي مجامع و محافل ديگر مطرح نظير سلفي ها و يا كاريكاتوريست هاي دانماركي مطرح مي شود كه اظهارات سروش در اين ميان فقط يكي از هزاران ديدگاه ضدشيعي است و در جايگاهي نيست كه رژيم اسلامي براي آن اهميتي قائل باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *