چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

رزمایش"عقاب آناتولي"براي قيچي‌کردن سوريه

سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۰۶
کد مطلب: 225737
درحالی منابع خبری از برگزاری رزمایش "عقاب آناتولي" در ترکیه و با مشارکت چند کشور خبر می‌دهند که تنها مدتی کوتاه از برگزاری رزمایش "شیر در کمين" در اردن گذشته است و در واقع اين دو رزمايش به مثابه دو لبه قيچي، ژئوپولتيک سوريه را از شمال و جنوب، خواهند بريد.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، رسانه‌های خبری از آماده شدن نیروی هوایی عربستان سعودی برای شرکت در رزمایش "عقاب آناتولي" در پایگاه هوایی "کونا" در ترکیه خبر می‌دهند.

عربستان سعودی در حالی در این رزمایش شرکت خواهد کرد که تنها مدتی کوتاه از برگزاری رزمایش "شیر در کمين" با مشارکت عربستان سعودي در مرزهای اردن و سوریه می‌گذرد و بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی آن را هشداری به کشورهای منطقه و در رأس آنها سوریه می‌دانند.

پس از مشارکت نیروهای مسلح عربستان سعودی در رزمایش "شیر در کمين" که در غرب اردن به فرماندهی آمریکا و مشارکت 20 کشور و رژيم صهيونيستي برگزار شد، هم‌اکنون این نیروها خود را برای شرکت در رزمایش مشترک دیگری آمادگی می‌کنند که قرار است در پایگاه کونا در ترکیه و طی روزهای 12 تا 23 ژوئن آینده برگزار شود.

تدارکات شرکت نیروی هوایی عربستان سعودی در این رزمایش از هم‌اکنون در حال انجام است و قرار است،‌ جنگنده‌های "تورنیدو" و "اف - 15" سعودی در دو نوع هجومی و دفاعی آن و همچنین جنگنده‌های هشدار زود هنگام در آن حضور داشته باشند.

رزمایش "عقاب آناتولي" که نیروهای نظامی ترکیه و آمریکا آن را هدایت و نیروهای ناتو نیز در آن مشارکت خواهد داشت،‌ از جمله بزرگ‌ترین رزمایش‌های نظامی مشترکی است که در سطح بین‌المللی برگزار مي‌شود.

ناظران بین‌المللی بر این باورند که برگزاری رزمایش‌های متعدد در منطقه خاورمیانه از یک سو توسط ایران و از سوی دیگر توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدانش در واقع عرض اندام و قدرت هر یک از طرف‌ها به طرف دیگر می‌دانند.

در این ارتباط، مطبوعات عربستانی به نقل از فرمانده نیروی هوایی عربستان سعودی نوشتند که رزمایش‌ عقاب آناتولي در راستای برنامه‌های تمرینی و آموزشی برگزار می‌شود که پیش‌تر برای نیروی هوایی عربستان سعودی در نظر گرفته شده بود تا به این ترتیب مهارت‌های پروازی و فنی نیروها را از یک سو و آمادگی جنگندگی آنها را در عرصه هوایی افزایش دهد.

با این حال آنکارا مدعی شده است که رزمایش عقاب آناتولي، تهدیدی علیه هیچ یک از کشورهای منطقه به وجود نخواهد آورد!

در این ارتباط "عصمت ييلماز" وزیر دفاع ترکیه وجود هرگونه ارتباط بین دیدار مسؤولان بلندپایه آمریکایی از ترکیه و تغییر و تحولات جاری در ایران و سوریه و برگزاری این رزمايش را رد کرد.

این ادعای وزیر دفاع ترکیه در حالی مطرح می‌شود که منطقه خاورمیانه در ماه‌های اخیر شاهد ماراتن‌های مختلف رزمایش‌های نظامی و عرض اندام و نمايش قدرت کشورهای منطقه بود که آخرین آن رزمایش بين‌المللي "شیر در کمين" بود.

این درحالی است که نیروهای سپر جزیرة العرب، در آوریل گذشته نیز برای نخستین بار در خاک امارات متحده عربی رزمایشی با عنوان "جزایر وفا" برگزار کردند و بدين ترتيب تلاش کردند در قبال اعمال حاکميت جمهوري اسلامي ايران برجزایر سه‌گانه ايراني بوموسي، تنب بزرگ و تنب کوچک واکنش نشان دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *