پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

تحلیل صادق زیباکلام از روند مذاکرات بغداد

دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 225494
آنچه در این میان مهم است آن است که غربی ها نمی خواهند بحران از این عمیق تر شود و به همین دلیل هم ساعت ها در بغداد مذاکره کنند و حتی در روز پنج شنبه هم مذاکرات در دو دور ادامه یابد و در نهایت محل بعدی مذاکرات مشخص شود این نشان می دهد غرب به علت مشکلاتی که دارد می خواهد قضایا را فیصله دهد و در پی گسترده تر کردن بحران و تنش ها نیست
به گزارش جهان به نقل از «فردا»؛ صادق زیباکلام با تاکید براینکه غرب و در راس آن آمریکا به علت شرایط داخلی به دنبال افزایش تنش ها و بحران ها با جمهوری اسلامی نیست، گفت: غربی ها هم از تحریم ها و تنش با ایران رضایت ندارند چون فقط ما نیستیم که هزینه این روند را می پردازیم آنها هم یک بازار ۷۵ میلیونی ایران را از دست داده اند، آنها هم سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی در بازار غنی و پرسود انرژی ایران را از دست داده اند از این رو علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، غربی ها و آمریکایی ها هم تمایلی به ادامه این روند تحریمی و برخوردی ندارند.



جریانات تندرو خواهان به بن بست رسیدن مذاکرات هستند

"صادق زیباکلام" در گفتگو با «فردا» با مثبت ارزیابی کردن روند مذاکرات بغداد، گفت: در غرب و خصوصا آمریکا افراد، جریانات سیاسی و شخصیتهایی هستند که به هیچ وجه نمی خواهند مصالحه و توافقی بین غرب و ایران در خصوص مسائل هسته ای صورت گیرد. این جریانات به چیزی کمتر از نابودی نظام جمهوری اسلامی رضایت نمی دهند از این رو نمی خواهند توافقی بین ایران و غرب بوجود آید و این تضاد و تقابل بین ایران و غرب همچنان ادامه یابد، تحریم ها بیشتر شود، ایران مورد حمله نظامی قرار گیرد و ....

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه این رویکرد و تفکر تنها در غرب و آمریکا وجود ندارد، تصریح کرد:در داخل کشور هم برخی عناصر، شخصیت ها و جریانات رادیکال و تندرو وجود دارند که خواهان ادامه یافتن این رویارویی ها و برخوردها هستند و اصلا هم فکر نمی کنند این تحریم ها چه هزینه هایی را به منافع ملی ما تحمیل کرده است، چه اندازه از لحاظ اقتصادی به زیان رشد و توسعه اقتصاد ملی ایران بوده است. توجهی به مشکلات اقتصادی ناشی از این تحریم ها ندارند. تنها به دنبال دادن یکسری شعارهای تند و تیز هستند تا به اصطلاح خودشان را انقلابی نشان دهند و این اشتباه ترین تفکر است.

وی ادامه داد: این افراد از شکست مذاکرات استقبال می کنند، و دقیقا در همان مسیری قدم برمی دارند که گروه ها، جریانات و لابی های اسرائیل قدم بر می درند و نمی خواهند توافق و مصالحه ای بین دو طرف ایران و غرب شکل گیرد و توجهی به آینده کشور و نظام ندارند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با بیان اینکه برخی افراد و جریانات نیز به دنبال حصول توافق و مصالحه هستند، خاطرنشان ساخت: افراد، شخصیت ها و جریاناتی نیز در غرب و آمریکا هستند که خواهان افزایش و ادامه برخورد ها و تحریم ها با ایران نیستند و خواسته آنها این نیست که مذاکرات به بن بست یا شکست بیانجامد بالعکس تلاش شان بر حصول توافق با ایران است.

زیباکلام اظهار داشت: در داخل کشور هم چهره ها و گروه های معتدل، میانه رو و منطقی هستند که به مردم، نظام و مشکلات آن دلسوزانه نگاه می کنند و متوجه عوارض و عواقب این برخوردها و تحریم ها هستند و به خاطر همین دغدغه و نگرانی که دارند از برخورد نظامی و تحریمی با کشورمان استقبال نمی کنند و به دنبال حل این چالش ها هستند.

مذاکرات بغداد شکست نخورد

وی با تاکید براینکه مذاکرات بغداد برخلاف برخی تحلیل ها به شکست نیانجامید،گفت: واقعيت اين است كه در بغداد هيچ توافق مشخص و معيني صورت نگرفت. اگر نگفته باشيم يك پيروزي، حداقل يك موفقيت بوده؛ دست‌كم يك نقطه‌عطف ميان ايران و غرب بود. دو مذاكره‌كننده اصلي طرف ايراني توانستند به غربي‌ها نشان دهند به دنبال يافتن راه‌حل و رسيدن به توافق هستند.

این استاد علوم سیاسی ادامه داد: البته کشیده شدن مذاکرات به مسکو به معنای آن نیست که این دور از مذاکرات به توافق خواهد انجامید چه بسا این مذاکرات به شکست هم برسد اما ورای این مسائل مذاکرات بغداد و ادامه آن در مسکو بیانگر آن است که دو جریان میانه رو، معتدل و واقع بین که در هر دو سوی ایران و غرب حضور دارند نهایت تلاش خود را به کار می برند که مذاکرات به بن بست نرسد.

غرب هم از تحریم ها علیه ایران متضرر شده است
وی با تاکید براینکه تنها ایران متضرر تحریم ها و تنش ها نبوده است، خاطرنشان ساخت: غربی ها هم از تحریم ها و تنش با ایران رضایت ندارند چون فقط ما نیستیم که هزینه این روند را می پردازیم آنها هم یک بازار ۷۵ میلیونی ایران را از دست داده اند، آنها هم سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی در بازار غنی و پرسود انرژی ایران را از دست داده اند از این رو علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، غربی ها و آمریکایی ها هم تمایلی به ادامه این روند ندارند.

زیباکلام در ادامه مصاحبه خود با طرح این سوال"که چه کسانی به دنبال افزایش و ادامه تحریم ها و تنش ها هستند؟"، اظهار داشت: تحریم ها و تنش بین ایران و غرب قطعا به سود عده ای بوده است و همان ها هم امروز تمام تلاش خود را می کنند که مذاکرات به سرانجام مطلوب نرسد. روسیه، چین، امارات، ترکیه و دلال های بین المللی طی یک دهه گذشته سود سرشاری از محل تحریم های ایران کسب کرده اند و در مقابل مردم ایران و غرب هزینه این تحریم ها را پرداخته اند.

این کارشناس سیاسی در ادامه درخصوص برخی خبرها مبنی بر کارشکنی آمریکایی ها در این دور از مذاکرات و عدم تمایل آنها به حصول توافق سریع بین دو طرف، تصریح کرد: ببینید هرچیزی که گفته شود براساس حدس و گمان است. ما به دلیل دشمنی دیرینه با آمریکا طبیعی است که بگوییم آنها نمی خواهند مصالحه ای صورت گیرد اما واقع مطلب آن است که تنها آقایان جلیلی و باقری می توانند درباره موضع آمریکایی ها نظر بدهند که آیا آنها موضعی سخت تر و رادیکال تر از خانم اشتون داشته اند یا نه.

زیباکلام تاکید کرد: آنچه در این میان مهم است آن است که غربی ها نمی خواهند بحران از این عمیق تر شود و به همین دلیل هم ساعت ها در بغداد مذاکره کنند و حتی در روز پنج شنبه هم مذاکرات در دو دور ادامه یابد و در نهایت محل بعدی مذاکرات مشخص شود این نشان می دهد غرب به علت مشکلاتی که دارد می خواهد قضایا را فیصله دهد و در پی گسترده تر کردن بحران و تنش ها نیست.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه دو طرف حسن نیت خود را در این دور از مذاکرات نشان دادند، گفت: یقین بدانید غربی ها اگر نخواهند این موضوع به طور کامل حل شود به دنبال افزایش بحران و چالش های پیش روی دو طرف هم نیستند و نمی خواهند ابعاد این ماجرا بیش از این گشترده شود در این میان تنها افرادی که به فکر آینده ایران نیستند یا ضدیت کامل نظام جمهوری اسلامی هستند از مذاکرات استقبال نمی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *