پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

ایران و 1+5 درآستانه دور دوم مذاكرات بغداد

پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 224769
دور دوم مذاكرات نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 امروز پنجشنبه در 'دارالضیافه' شهر بغداد پایتخت عراق برگزار می شود.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، دور نخست مذاكرات 'سعید جلیلی' دبیر شورای عالی امنیت ملی و 'كاترین اشتون' مسوول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا و نیز نمایندگان گروه 1+5 ساعت 12 و 30 دقیقه روز چهارشنبه به وقت محلی در محل دارالضیافه بغداد آغاز شد و بعد از سه ساعت به پایان رسید.

طرفین پس از سه ساعت مذاكرات فشرده برای استراحت، صرف ناهار و نیز دیدارهای دو جانبه، به دور نخست مذاكرات پایان دادند.

شنیده‌های خبرنگاران اعزامی ایرنا، حاكی از جدی و صریح بودن فضای دور نخست مذاكرات است. به گونه‌ای كه این مذاكرات به طور حتم ادامه‌دار خواهد بود.

در این حال، 'مارتین نسیركی' سخنگوی سازمان ملل عصر چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سووالی در خصوص مذاكرات بغداد، خاطر نشان كرد: بان كی مون همواره معتقد است كه تنها از طریق مذاكره می توان به راه حلی مناسب و منطقی برای پایان دادن به اختلاف نظرها میان طرفین دست یافت.

وی اظهار داشت: دبیر كل سازمان ملل امیدوار است كه طرفین به توافقی نهایی برای حل اختلاف نظرها برسند.

'علی الدباغ' سخنگوی دولت عراق كه كشورش میزبانی مذاكرات ایران و غرب پیرامون برنامه هسته ای ایران را بر عهده دارد، نیز گفت:‌ مذاكرات ایران و گروه 1+5 وارد مرحله حساسی شده است و طرف های مختلف اكنون سرگرم دیدارهای حاشیه ای و دوجانبه هستند.

از جمله این دیدارها می توان به دیدار جلیلی و اشتون در چهارشنبه شب اشاره كرد. معاون جلیلی نیز شب گذشته را با رایزنی های فشرده و مذاكرات دو جانبه با نمایندگان برخی كشورهای عضو گروه پنج به علاوه یك سپری كرد.

الدباغ چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: دور دوم مذاكرات هنوز آغاز نشده است، اما طرف های مختلف شركت كننده در گفت وگوهای جاری، سرگرم دیدارهای دو جانبه و حاشیه ای هستند.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینكه هیچ گونه رویكرد منفی در گفت وگوهای ایران و گروه 1+5 وجود نداشته باشد، افزود: گروه 1+5 دیدگاه خود را به ایران اطلاع داده و در انتظار پاسخ آن است.

الدباغ در مورد اینكه آیا بین ایران و آمریكا دیداری دوجانبه صورت گرفته است؟ گفت: این تصمیم برعهده طرفین است و ما امیدواریم كه چنین دیداری صورت بگیرد.

سخنگوی دولت عراق در پایان تصریح كرد كه موفقیت در این مذاكرات چشم انداز و زمینه روابط جدیدی را فراهم خواهد كرد.

گزارش ها همچنین حاكی است، جلیلی و اشتون در بغداد با یكدیگر دیداری دوجانبه داشتند و دور دوم مذاكرات ایران و گروه 1+5 نیز با توجه به اینكه دیگر زمانی برای برگزاری آن در چهارشنبه شب باقی نماند، به روز پنجشنبه موكول شد.

علاوه بر 'ما ژائو شو' دستیار وزیر امور خارجه چین، 'سرگئی ریابكوف' معاون وزیر خارجه روسیه نیز درخواستی برای دیدار و گفت وگو با معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران داشت كه در باره انجام احتمالی این دیدارها گزارشی منتشر نشده است.

در همین حال، گروه 1+5 تمایل دارد درباره ادامه مذاكرات با ایران به سرعت به توافق برسد در حالی كه تهران معتقد است رسیدن به این توافق نیازمند تعدیل و اصلاحات گسترده ای در بسته پیشنهادی آنها است.

گزارش ها همچنین حاكی است، 'هلگا اشمیت' معاون 'كاترین اشتون' مسوول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا پس از دیدار با 'علی باقری' معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، چهارشنبه شب با نمایندگان 1+5 نیز گفت وگو كرد تا دیدگاه های باقری را در رابطه با بسته پیشنهادی 1+5 به آنها منتقل كند.

به نظر می رسد كه دو طرف باید به مشتركات كافی برای برگزاری یك دور دیگر از گفت وگوها برسند.

** دو بسته پیشنهادی ایران و 1+5 بر روی میز مذاكرات

در دور نخست مذاكرات، طرفین دو بسته به صورت شفاهی ارایه كردند.

جمهوری اسلامی ایران یك بسته پیشنهادی شامل پنج محور از جمله در مورد مسایل هسته‌ای و غیرهسته‌ای به طرف مقابل ارایه كرد. در بسته پیشنهادی تهران، مسایل منطقه‌ای نیز وجود دارد.

جمهوری اسلامی ایران در این بسته كه به طور گام به گام تدوین شده، گام‌های عملی مشخصی را به طرف غربی پیشنهاد كرده است.

گروه 1+5 قرار است در دور دوم مذاكرات، نظر خود را درباره این بسته پیشنهادی اعلام كند.

مهمترین مشكل بسته پیشنهادی گروه 1+5 به روز نبودن و عدم تناسب بین داده‌ها و ستانده‌های آن است و در این بسته كه به صورت نامتوازن ارایه شده است، نگاه جامعی وجود ندارد.

در عین حال بسته پیشنهادی ایران بر مبنای اصول مذاكرات استانبول كه مقرر شده بوده بر مبنای معاهده ان.پی.تی و نیز فرایندی گام به گام و متوازن باشد، تدوین شده است. در بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی داده‌ها و ستانده‌ها متوازن است.

جمهوری اسلامی ایران از گروه 1+5 بسته مكتوبی دریافت نكرده و این گروه بسته خود را به صورت شفاهی مطرح كرده است.

'مایكل مان' سخنگوی مسوول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در دور نخست مذاكرات به خبرنگاران گفت: گروه 1+5 طرحی را به جمهوری اسلامی ایران ارایه كرده كه شامل غنی‌سازی 20 درصد است.

پیش از آغاز دور دوم مذاكرات ایران و گروه 1+5، جلیلی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی با اشتون مسوول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا و 'ماژائو شو' دستیار وزیر امور خارجه چین و نماینده پكن در مذاكرات ایران و گروه 1+5 به صورت جداگانه دیدار كرد.

قرار است مذاكرات هیات ایرانی و گروه 1+5 امروز (پنجشنبه) نیز ادامه یابد.

مذاكره كننده ارشد جمهوری اسلامی ایران برای گفت وگو با 1+5 دوشنبه شب در راس هیاتی وارد عراق شد.

'علی باقری' معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی،

'عباس عراقچی' معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه، 'حمیدرضا عسگری' مشاور وزارت امور خارجه و 'مصطفی دولت یار' سرپرست سابق دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در هیات ایرانی حضور دارند.

ریاست هیات ایرانی را جلیلی و ریاست گروه 1+5 را اشتون به عهده دارند.

خانم 'وندی شرمن' نماینده آمریكا، 'جفری آدامز' نماینده انگلیس، 'ماژائو شو' دستیار وزیر امور خارجه چین، 'سرگئی ریابكوف' معاون وزیر خارجه روسیه، 'هانس دیتر لوكاس' معاون وزیر خارجه آلمان و 'ژاك اودبیر' نماینده فرانسه در مذاكرات گروه 1+5 با جمهوری اسلامی ایران هستند.

گروه 1+5 و ایران در 26 فروردین ماه امسال در استانبول تركیه توافق كرده بودند در مذاكرات سوم خردادماه در بغداد درباره تعیین یك مدالیته جامع همكاری با یكدیگر مذاكره كنند؛ بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بخشی از یك مدالیته است
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *