يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱

بنزين دوباره سه نرخي مي‌شود

سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب: 224467
بنزين اگرچه چند روزي است دو نرخي شده است، اما احتمالا به زودي دوباره شاهد سه نرخي‌شدن آن خواهيم بود.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، از ابتداي خرداد‌ماه بنزين 100 توماني به دليل كاهش فشار بر سامانه سوخت از سبد قيمتي بنزين حذف شد و در حال حاضر بنزين معمولي با دو نرخ نيمه يارانه‌اي 400 و آزاد 700 تومان در جايگاه‌هاي سوخت عرضه مي‌شود.

اما در صورت افزايش قيمت بنزين نيمه يارانه‌اي و آزاد در مرحله‌ دوم اجراي قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها و ادامه‌ عرضه ذخيره بنزين 400 توماني در كارت‌هاي سوخت باز هم بنزين سه نرخي مي‌شود.

البته ممكن است، با افزايش قيمت بنزين نيمه‌ يارانه‌اي و آزاد، براي مصرف بنزين 400 توماني ذخيره شده در كارت‌هاي سوخت مهلت زماني تعيين شود و بعد از مدتي دوباره بنزين دو نرخي شود، اما با توجه به اين‌كه در حال حاضر نزديك به دو ميليارد ليتر بنزين 400 توماني در كارت‌هاي سوخت موجود است، قطعا بايد براي مصرف بنزين 400 توماني زماني طولاني‌تر نسبت به ضرب‌الاجل مشخص‌ شده براي مصرف بنزين 100 توماني تعيين شود.

به گزارش ايسنا، با وجود اين، احتمال دو نرخي‌شدن بنزين در مرحله‌ دوم هدفمند‌سازي يارانه‌ها وجود دارد؛ براين اساس اگر در مرحله‌ دوم تنها قيمت بنزين آزاد افزايش يابد و قيمت بنزين نيمه‌يارانه‌اي به روي 400 تومان ثابت بماند، بنزين هم دو نرخي مي‌ماند.

اين در حالي است كه در اين گزينه امكان كاهش حجم سهميه ماهانه بنزين به كمتر از 60 ليتر نيز به دليل افزايش‌نيافتن بنزين نيمه يارانه‌اي وجود دارد.

البته با توجه به اين‌كه احتمال افزايش قيمت بنزين آزاد به حدود هزار تومان در فاز دوم هدفمند‌سازي يارانه‌ها بسيار زياد است، درصد ثابت‌ماندن بنزين نيمه يارانه‌اي بر روي 400 تومان به دليل اختلاف زياد بين قيمت بنزين يارانه‌اي و آزاد، بسيار ضعيف است.

در نتيجه بايد بار ديگر منتظر سه نرخي‌شدن بنزين در آينده‌اي نزديك بود!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همون حذف کردن بنزین 100 تومانی هم مخالف عدالت بود کار های اشتباهی که مرتب انجام می دهند امیدوارم ریشه هر چه آدم بی فکره که صاحب منسب شده سریعتر خشک شود.