يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

سیم‌کارت‌های دانش یک‌طرفه شد!

سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 224326
توزیع‌ سیم‌کارت‌های دانش در حالی در مدارس کشور متوقف شده است که مسئولان عظیم‌ترین وزارتخانه کشور پاسخ ندادند که چرا با بی‌دقتی موجب شدند ماجرای توزیع سیم‌کارت در مدارس آغاز شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ماجرای توزیع سیم‌کارت در مدارس از آن دسته اتفاقاتی است که بیشتر شبیه داستان است تا یک واقعیت؛ شاید اگر این اتفاق توسط تعدادی مدرسه به صورت خودجوش رخ می‌داد، خیلی جای تعحب نداشت اما اجرای آن در سطح کشور و با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش قابل باور نیست.

هنگامی که خبر توزیع سیم‌کارت به گوش رسانه‌ها رسید، همگان همین باور را داشتند که تعدادی مدرسه بدون هماهنگی مسئولان وزارتخانه دست به چنین کاری زدند؛ به همین دلیل وزیر آموزش و پرورش مخاطب قرار گرفت که چه شده و برای جلوگیری از این اتفاق چه کرده است؟

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش 21 فروردین و در حاشیه مراسم پایان دوره المپیادهای دانش‌آموزی 1390 درباره اهدا سیم‌کارت به برخی دانش‌آموزان اظهار داشت: «یک موردی بود که ما خیلی موافق قضیه نبودیم؛ سی‌دی قرآنی بین دانش‌آموزان توزیع می‌شد و برای کسی که توزیع سی‌دی می‌کرد، پتاسیلی پیش‌بینی شده بود که وقتی مطلع شدیم، برخورد کردیم و تا جایی که ممکن بود، جلویش را گرفتیم».

در این مصاحبه آقای وزیر آنقدر این موضوع را معمولی جلوه داد که باز به نظر آمد که همان چند مدرسه، اشتباه کردند و آموزش و پرورش هم جلوی کار را گرفته است.

* برای توزیع سیم‌کارت‌ دانش‌آموزی قرارداد داریم

توزیع سیم کارت که از آن به عنوان سیم‌کارت دانش نام برده می‌شد، در آن زمان متوقف نشد بلکه این بار ماجرا شکل تازه‌ای به خود گرفت و ابعاد جدیدی مشخص شد.

اینجا بود که مسئولان شرکت همراه اول نیز مدعی شدند که این برنامه با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش انجام شده است.

علی حمیدی، مدیر کل مشترکان همراه اول در تاریخ 22 اردیبهشت گفت: «سیم‌‌کارت دانش‌آموزی طبق قرارداد با وزارت‌ آموزش و پرورش توزیع شده اما اگر این وزارتخانه، هم‌اکنون مخالف توزیع سیم‌‌کارت دانش‌آموزی شده باید قرارداد را لغو و پولی که گرفته را بازگرداند.»

وی در خصوص چگونگی ادامه توزیع سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی در مدارس،‌ اظهار داشت: «توزیع سیم‌‌کارت‌های دانش در مدارس ادامه دارد و قرار نیست از این کار جلوگیری شود».

مدیر کل مشترکان شرکت ارتباطات سیار ادامه داد: «دلیلی برای توقف توزیع سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی وجود ندارد زیرا برای این کار با وزارت آموزش و پرورش قرارداد بسته شده است.»

حمیدی در واکنش به این موضوع که آموزش و پرورش توزیع سیم‌کارت در مدارس را ممنوع اعلام کرده است، گفت: «در این صورت باید نامه‌اش را کتبا اعلام کنند و پولی که گرفته‌اند پس دهند؛ زیرا برای این کار قرارداد بسته‌ شده است.»

* قراردادی با همراه اول نداریم/توزیع سیم‌کارت دانش متوقف شد

پس از انتشار این خبر در خبرگزاری فارس، علی فرهادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش همان روز در خصوص اخباری مبنی بر وجود قرارداد با شرکت همراه اول برای توزیع سیم‌کارت در مدارس، اظهار داشت: «این وزارتخانه هیچ قراردادی با شرکت همراه اول ندارد و در تفاهم‌نامه توزیع سی‌دی قرآنی، هیچ نامی از همراه اول برده نشده است».

وی ادامه داد: «ماجرا از این قرار است که چند ماه پیش شرکت سروش مهر به معاونت پرورشی آموزش و پرورش مراجعه کرده و خواستار توزیع سی‌دی به صورت رایگان در مدارس با هدف ترویج فرهنگ قرآنی شده است».

فرهادی افزود: «معاونت پرورشی آموزش و پرورش پس از بررسی سی‌دی موردنظر و با توجه به اینکه این سی‌دی را برای دانش‌آموزان مفید تشخیص داد، با توزیع آن در مدارس موافقت کرد».

وی با بیان اینکه در تفاهم‌نامه امضاء شده با شرکت سروش مهر، هیچ اشاره‌ای به شرکت همراه اول نشده است، اضافه کرد: «شرکت موردنظر تنها خواستار توزیع سی‌دی بوده و به آموزش و پرورش اعلام کرد که هیچ هزینه‌ای نیز برای توزیع سی‌دی نمی‌خواهد».

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: «در زمان توزیع سی‌دی در مدارس متوجه شدیم که در بسته سی‌دی یک فرم وجود دارد و از دانش‌آموزان خواسته شده است تا با ارائه این فرم به دفاتر همراه اول، سیم‌کارت رایگان دریافت کنند که به محض اطلاع، از توزیع فرم سیم کارت و هر آنچه که به همراه اول متعلق بود، خودداری کردیم و این فرم‌ها در حراست و معاونت پرورشی آموزش و پرورش دپو شده است».

وی گفت: «ما اجازه توزیع سیم‌کارت یا فرم آن را به هیچ عنوان به شرکت همراه اول و یا هر اپراتور دیگر نخواهیم داد و این موضوع را به شرکت همراه اول اعلام کردیم و هیچ قراری در این خصوص نبوده است».

فرهادی افزود: «تأکید وزیر آموزش و پرورش بر عدم توزیع سیم‌کارت در مدارس است و ما نیز با چنین موضوعی برخورد خواهیم کرد چرا که آموزش و پرورش مدعیست که دانش‌آموز نباید تلفن همراه با خود به مدرسه بیاورد پس چگونه ممکن است اجازه توزیع آن را در مدارس بدهد».

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش‌ تأکید کرد: «ما هیچ قراردادی با همراه اول نداریم و اگر آنها ادعا دارند که قراردادی با وزارت آموزش و پرورش امضاء کرده‌اند، آن را ارائه دهند».

* قرار شد 12 میلیون پکیج نرم‌افزار قرآنی برای 12 میلیون دانش‌آموز فعال شود

4 روز پس از این مصاحبه‌ها و اصرار از همراه اول و انکار از آموزش و پرورش، وحید صدوقی در جمع خبرنگاران در خصوص ادامه توزیع سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی «دانش» در مدارس علی‌رغم مخالفت‌های اعلام‌شده از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش، گفت: «از آنجایی که همراه اول به عنوان یک اپراتور مشغول ارائه خدمات است، همیشه درخواست‌ همکاری از این اپراتور وجود دارد؛ از ما درخواست شد در حوزه جشنواره قرآنی، به عنوان حامی وارد شویم».

وی ادامه داد: «شرکت سروش‌مهر پدیدآورنده نرم‌افزار قرآنی سروش‌ایمان است و این نرم‌افزار کامل‌ترین نرم‌افزار آموزش قرآن است که امکاناتی از جمله مسابقه پیامکی، آموزش حفظ قرآن و سرگرمی دارد؛ این نرم‌افزار در دو سال گذشته عنوان بهترین نرم‌افزار قرآنی را از جشنواره رسانه‌های دیجیتال دریافت کرده است؛ به این ترتیب قرار شد 12 میلیون پکیج نرم‌افزار قرآنی برای 12 میلیون دانش‌آموز فعال شود».

صدوقی توضیح داد: «شرکت سروش‌ایمان اعلام کرد که هزینه‌ای بابت این اثر از همراه  اول نمی‌خواهد و تنها هزینه توزیع را از همراه اول می‌گیرد؛ صدق گفته انجام این اقدام با مجوزهای لازم، تیزر صدا و سیما است، زیرا صدا و سیما هیچ تبلیغی را بدون ارائه مستندات لازم پخش نمی‌کند و نامه انجام تفاهم و قرارداد در این خصوص به صدا و سیما ارائه شده است».

وی گفت: «همراه اول حامی جشنواره قرآنی بوده است و به دلیل اینکه در نرم‌افزار قرآنی سروش‌ایمان، مسابقه پیامکی پیش‌بینی شده بود، ما نیز یک کارت هدیه برای دریافت سیم‌کارت در آن پکیچ درنظر گرفتیم تا با این کارت هدیه و دریافت سیم‌کارت دانش‌آموز بتواند با 200 پیامک رایگان آن درمسابقه شرکت کند.»

صدوقی تأکید کرد: «توزیع سیم‌کارت‌های دانش همراه اول در مدارس با نظر وزارت آموزش و پرورش و طبق توافقات انجام‌شده است؛ فعال‌سازی سیم‌کارت‌های دانش نیز حتماً در حضور ولی دانش‌آموز انجام می‌شود».

* مجوزی برای توزیع سیم کارت نبود

همان روز رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در خصوص گفته های امروز مدیرعامل همراه اول مبنی بر اینکه «توزیع سیم‌کارت‌های دانش همراه اول در مدارس با نظر وزارت آموزش و پرورش و طبق توافقات انجام‌شده است»، اظهار داشت: «آموزش و پرورش همچنان بر موضع خود مبنی بر نداشتن قرارداد با شرکت همراه اول تأکید دارد.»

وی ادامه داد: «قرارداد این وزارتخانه با شرکت سروش مهر و تنها برای توزیع سی دی قرآنی بوده است و هیچ حرفی در خصوص همراه اول مطرح نشده است».

فرهادی در خصوص پخش تیزر از صدا و سیما نیز گفت: «برای پخش تیزر با مشاور قرآنی وزیر و مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش هماهنگ شده بود و در نامه وی نیز اجازه تبلیغات برای سی دی قرآنی داده شده بود و مجوزی برای توزیع سیم کارت نبود.»

وی از همراه اول خواست که قرارداد خود با آموزش و پرورش را ارائه دهد و افزود: «اینکه برای برگزاری یک مسابقه پیامکی به دانش آموزی سیم کارت داده شود، توجیه مناسبی نمی شود».

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: «توزیع سیم‌کارت تنها در دو مدرسه انجام شده بود که آموزش و پرورش به محض اطلاع، از دانش‌آموزان سیم‌کارت‌ها را پس گرفته است و هم اکنون در آموزش و پرورش است.»

* ماجرای اخذ مجوز از آموزش و پرورش به روایت موسسه سروش مهر

سروش مهر که تا روز 26 اردیبهشت سکوت کرده بود، بیانیه‌ای را منتشر کرد و اعلام کرد «سروش ایمان 2 دارای رتبه اول و بهترین نرم افزار معارف اسلامی در داخل و خارج کشور و همچنین نرم افزار محبوب فضای دیجیتالی جهان اسلام (به گواه اسناد و مدارک و انتخاب این موسسه به عنوان صادر کننده نمونه کشور برای صادرات محصول فوق) است،.

با توجه به استقبال عمومی و حمایت‌های معنوی علما و بزرگان این حوزه از نرم افزار فوق و با عنایت به دغدغه مقام معظم رهبری در موضوع تحقق و پیشبرد اهداف نهضت ملی حفظ قرآن کریم و همچنین پیشنهاد حضرت آیت الله خزعلی در خصوص استفاده از این ابزار در مدارس این موضوع در حضور ایشان با وزیر محترم آموزش و پرورش مطرح و با علاقه مندی ایشان و با دستور مستقیم به مدیرکل قرآن، عترت و نماز ، پیگیری این موسسه آغاز شد و جلسات متعددی با حضور کارشناسان محترم آن وزارتخانه که بیش از 6 ماه بطول انجامید ، تغییرات شکلی و محتوایی خواسته شده توسط کارشناسان ،مطرح و اجرا گردید.

ابتدا به پیشنهاد مدیر کل محترم پیش نویس قراردادی جهت خرید تعداد پنج میلیون نرم افزار فوق، آماده و به گفته مسئولین به امور مالی ارسال گردید که پس از زمانی طولانی و تغییراتی در سفارش ها مشخص شد، وزارت آموزش و پرورش بودجه کافی برای خرید نرم افزار را در اختیار ندارد، اما با توجه به استقبال از محصولات این موسسه خصوصا نرم افزار فوق از سوی شرکت‌ها و بانک های مختلف، ،موسسه پیشنهاد جذب حامی مالی برای برخورداری همه دانش آموزان کشور را به وزارتخانه داد، که با استقبال مقامات آموزش و پرورش مواجه و منجر به عقد تفاهم نامه فی مابین اداره کل قرآن ،نماز و عترت و این موسسه گردید.

پس از عقد تفاهم‌نامه، گزینه های مختلفی مطرح و با رعایت یکی از بندهای تفاهم نامه که این موسسه ملزم به معرفی حامیان مالی به وزارت آموزش و پرورش می‌گردید، گزینه‌ها به مدیر کل مربوطه معرفی شدند و پس از بررسی های لازم از سوی آموزش و پرورش ، شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) انتخاب و تایید گردید. بنابراین از اعتبارات آموزش و پرورش هیچگونه هزینه ای بابت تهیه ، تولید و توزیع نرم افزار دریافت نشده است و تمامی هزینه ها از جمله هزینه مسابقات با هماهنگی سروش مهر، بر عهده حامی مالی یعنی همراه اول بوده است.

یکی از ظرفیت‌های این نرم افزار هوشمند ارتباط دو سویه آن است . برای استفاده از این ظرفیت ، نخستین روش این است که در فضای رایانه ای و اینترنت با استفاده از نرم افزار فوق امکان ثبت امتیاز و مدیریت دانش‌آموزان و کاربران فراهم گردد . یکی دیگر از روشها ، تولید کدی توسط برنامه و ارسال آن بصورت پیامکی به سامانه مرکزی بود که با توجه به سادگی و در دسترس بودن برای دانش آموزان ، این روش مورد پذیرش قرار گرفت.

در این سامانه می‌توان علاوه بر ایجاد رقابتی سالم و اجرای جشنواره و اهدای جوایز به برگزیدگان ، به معلمان این حوزه در خصوص نحوه فعالیت و نمودار پیشرفت تک تک دانش آموزان اطلاع رسانی کرد و مسئولین هم بصورت هوشمند در جریان قرار می گیرند.

پس از طرح موضوع فوق که به اطلاع و تایید طرف تفاهم نامه (آموزش و پرورش) رسید ، موضوع هزینه ارسال پیامک(شائبه کسب درآمد ... ) و پیشگیری از ابهامات در این زمینه ، مطرح و حامی مالی اعلام نمود، دویست پیامک رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد و برای کسانی که امکان ارسال پیامک ندارند، کارتی در داخل بسته قرار گرفت که با توجه به مقطع سنی دانش آموزان و دلایل فرهنگی و تربیتی آنها با رضایت والدین و به همراه آنها بتوانند یک عدد سیم کارت رایگان دریافت نمایند. البته این موضوع به صورت کامل به طرف تفاهم نامه(آموزش و پرورش) اعلام و مورد تایید قرار گرفت.

با توجه به تایید نهایی طرح بسته بندی (محتوای بسته به صراحت بر روی آن چاپ گردیده و در برگه راهنمای نرم افزار نیز به شرایط استفاده از سیم کارت که غیر قابل فروش و غیر قابل انتقال نیز هست اشاره شده است) توسط نماینده اداره کل قرآن ، نماز و عترت و نیز تایید پوستر تهیه شده با اعلام برگزاری جشنواره قرآنی ایمان و عقد قرارداد با حامی مالی، تولید بسته‌ها آغاز و پس از حمل محموله‌های فرهنگی به بیش از 700 منطقه در سراسر کشور در کوتاه ترین زمان (با هماهنگی حراست وزارتخانه) ، تأییدیه تحویل اخذ گردید. البته تاییدیه کلی تحویل دیگری در مکاتبه رسمی مدیر کل نیز رسما دریافت شده است.

نکته قابل توجه اینکه همزمان با پیگیری‌های به عمل آمده از اداره کل ذیربط مبنی بر صدور دستور العمل توزیع ، معاون محترم مدیر کل در دو برگ با امضای معاون پرورشی وقت، دستور توزیع را صادر فرمودند که متاسفانه پس از یک روز به دستور حراست کار توزیع متوقف می شود. پس از پیگیری‌های مکرر این موسسه، نامه ای از طرف مدیر کل قرآن ، نماز و عترت به مدیر عامل شرکت همراه اول ارسال گردید که ضمن تقدیر و قدردانی از اهتمام بانیان این طرح ،دریافت و آغاز توزیع بسته ها از مناطق به مدارس همراه با محتوای کامل (DVD سروش ایمان 2 نسخه رایانه ای و تلفن همراه و همراه اول ) را اعلام کردند. ولی متاسفانه مجددا پس از چند روز اطلاع یافتیم که توزیع ، توسط حراست متوقف و دستور العمل جدیدی مبنی بر خارج کردن بروشور ، کارت هدیه و حتی پاکت بسته بندی و تحویل تنهاDVD نرم افزار به دانش آموزان صادر گردیده است.

مطمئنا این موسسه با اتکال به صاحب قرآن بعنوان یک موسسه فرهنگی وظیفه خود می داند با تمام قوا در این زمینه مقدس قدم بردارد و بدینوسیله نهایت تشکر و قدردانی خود را از کلیه کسانی که در این امر سهیم بوده اند اعلام می دارد.

گفتنی است در حال حاضر با وجود عدم توزیع مناسب نرم افزار در بین دانش آموزان، برای ادامه طرح جشنواره و مسابقه قرآنی ، برنامه به سوی ایمان توسط رسانه ملی هر شب از شبکه آموزش پس از نماز مغرب با حضور مسئولان قرآنی کشور پخش می شود.»

* محکوم شدن همراه اول در برنامه تلویزیونی

همه این اتفاقات باعث شد تا همان شب در بخش ویژه خبری شبکه 2 از دو نماینده وزارت آموزش و پرورش و شرکت همراه اول دعوت شد تا درباره ماجرای توزیع سیم‌کارت در مدارس اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

از وزارت آموزش و پرورش «محمد بنیادی مشاور وزیر و مدیرکل قرآن، نماز و عترت آموزش و پرورش» و از شرکت همراه اول «محمدمهدی عطوفی، معاون بازاریابی و امور مشترکان همراه اول» حضور داشتند.

در این برنامه اصل ماجرای توزیع سیم‌کارت و مقصر به کناری رفت و آسیب‌های حضور تلفن همراه در مدارس به قدری پررنگ شد که تمام گفته‌های نماینده همراه اول مبنی بر توجه به تکنولوژی و وجود فاصله بین نسل والدین و فرزندان محکوم شد ضمن اینکه صحبت‌های مهمان تلفنی برنامه که فرهاد اقطار مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بود و درباره مضرات استفاده از تلفن همراه گفت‌وگو کرد، بر محکومیت همراه اول افزود.

در این برنامه به قراردادهایی که در این روزها بر بودن و نبودن آن تأکید می‌شد، اهمیتی داده نشد و بلاخره معلوم نشد که آیا واقعاً قرارداد همراه اول مستند بود یا نبود؟ و آیا آموزش و پرورش از ابتدا می‌دانست که چه اتفاقی قرار است بیفتد یا خیر؟

هنوز معلوم نیست که سرنوشت هزینه‌ای که همراه اول طلب کرده چه خواهد شد و آیا این ماجرا به پایان رسیده یا خیر اما فعلاً ماجرای سیم‌کارت‌های دانش نیز به مانند تلفن‌های یک‌طرفه تبدیل شده است که امکان تماس تنها از یک طرف برقرار است و رابطه دوجانبه نیست.

و مسئولان عظیم‌ترین وزارتخانه کشور پاسخ ندادند که چرا با بی‌دقتی موجب شدند که ماجرای توزیع سیم‌کارت در مدارس روی دهد و اینچنین هم ادامه دار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *