دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

محاکمه عاملان 11سپتامبر+ عکس

سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 221822
این دومین تلاش ایالات متحده امریکا است که می خواهد به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر از نگاه حقوقی رسیدگی کند. نخستین جریان محاکمه علیه این پنج متهم در سال ۲۰۰۸ و در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش آغاز شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محاکمه پنج نفر از عاملان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر آغاز شده است. این محاکمه با حاشیه های زیادی همراه بوده و وکلای مدافع متهمان دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده را غیرعادل توصیف کرده اند، اما آیا این جریان برای اجرای عدالت است یا اقدامی برای کسب آرا در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر؟

پس از حدود یازده سال از گذشت حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، محاکمه طراحان آن بار دیگر آغاز شد و متهمان در برابر یک دادگاه نظامی در گوانتانامو پاسخگوی اتهامات خود بودند.
جریان محاکمه با بی نظمی آغاز شد. خالد شیخ محمد، متهم اصلی و چهار متهم دیگر از گوش کردن به ترجمه های دادگاه خودداری کردند و یکی از آنها، "رمزی بن الشیبه" حین محاکمه روی زمین به عبادت پرداخت.

وکلای مدافع به پرسش های معمول دادگاه جواب دادند و شکایت کردند که اشخاص مظنون در زندان شکنجه شده اند. بعد از قرائت موارد اتهام، جریان محاکمه به ۱۲ ژوئن موکول شد.




"خالد شیخ محمد" مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر



عادلانه یا ناعادلانه
بیش از هشت سال از بازداشت این پنج متهم می گذرد و این در حالی است که محاکمه آنها هنوز مراحل ابتدایی خود را نیز پشت سر نگذاشته است. ۱۱ سپتامبر نقطه عطفی در تاریخ آمریکا محسوب می شود؛ بطوریکه واشنگتن با تکیه بر آن دو جنگ را به راه انداخت و اکنون به نظر می رسد که اوباما با بهره گرفتن از این موضوع به دنبال افزایش محبوبیت خود در ایالات متحده و کسب آرای لازم برای ادامه حضور در کاخ سفید باشد.

وکلای مدافع متهمان این دادگاه را ناعادلانه خوانده اند . "دیوید نوین" وکیل مدافع شیخ محمد، با اعلام این مطلب گفت: قوانین جدیدی که در دولت اوباما مصوب شده اند این امکان را از وکلا سلب کرده که بتوانند با موکلان خود درباره شرایط موجود گفتگو کرده و در این جریان قرار بگیرند که نحوه رفتار با آنها در زندان های آمریکا چگونه بوده است.

متهمان به ۲۹۷۶ مورد قتل، تروریسم و هواپیماربایی متهم شده اند. در صورت ثابت شدن این اتهامات، آنها با مجازات مرگ محاکمه می شوند.

خالد شیخ محمد طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ شمرده می شود. رمزی بن الشیبه، متهم دیگر پرونده به هسته ترور هامبورگ تعلق دارد که توسط محمدعطا رهبری می شد. گفته می شود که این شهروند یمنی حمایتگر مالی و سازمان دهنده هسته تروریستی بوده است؛ و او نیز رابطه با شبکه القاعده به رهبری اسامه بن لادن را پنهان نگهداشته است.

علی عبدالعزیز علی، مصطفی احمد الحوزوی و ولید بن عطش متهمان دیگر این پرونده هستند. این پنج متهم بین سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ دستگیر شدند و به زندان های سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) و بعد به زندان نظامی گوانتانامو انتقال داده شدند.

شیخ محمد در زندان به دست داشتن در حملات ۱۱ سپتمبر اعتراف کرد؛ اما گفته می شود که شاید اعترافات او تحت شکنجه صورت گرفته باشد.

این دومین تلاش ایالات متحده امریکا است که می خواهد به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر از نگاه حقوقی رسیدگی کند. نخستین جریان محاکمه علیه این پنج متهم در سال ۲۰۰۸ و در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش آغاز شد.

بارک اوباما بعد از احراز مقام ریاست جمهوری و در سال ۲۰۰۹ همه جریان محاکمات ویژه در گوانتانامو را به دلیل ملاحظات حقوقی متوقف کرد. اما تلاش های اوباما برای محاکمه اشخاص متهم در برابر دادگاه ایالاتی نیویورک با مخالفت های شدید سیاسی روبرو شد. یک سال قبل اوباما اجازه داد تا این اشخاص در برابر دادگاه نظامی در گوانتانامو قرار گیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *