سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
۱

ترفند جديد آل‌سعود براي مهار اعتراضات

جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 220992
یک کارشناس عربستانی به جریان انداختن محاکمه متهمان به دست داشتن در انفجارهای سال 2004 را ترفندی برای انحراف افکار عمومی و تروریست معرفی کردن جنبش اعتراضی مسالمت آمیز مردم این کشور عنوان کرد.
دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده های تروریسم در پایتخت عربستان روز سه شنبه محاکمه86 نفر از جمله 84 عربستانی ، یک اردنی و یک سومالیایی را آغاز کرد.

اتهام این افراد دست داشتن در چند عملیات از جمله هدف قرار دادن تاسیسات نفتی در شرق عربستان در سال 2004 است.

نویسنده و تحلیلگر عربستانی تصریح کرد: آغاز محاکمه متهمان به دست داشتن در انفجارهای سال2004میلادی در شرایط کنونی در راستای منحرف کردن افکار عمومی و مرتبط دانستن جنبش کنونی کشور با تروریسم است و احکام صادره از این دادگاه کاملا سیاسی خواهد بود.

فؤاد ابراهیم تأکید کرد: جنبش مردمی در عربستان هرگز تحت تأثیر تحرکات حکومت آل سعود برای معرفی فعالیت های اصلاح طلبانه در این کشور به عنوان تروریست قرار نخواهد گرفت و همه مردم عربستان آماده پیوستن به این جنبش اصلاح طلبانه، دموکراتیک و مسالمت آمیز هستند.

این تحلیلگر عربستانی افزود: برخی واقعیت های تاریخی وجود دارد که امروزه باید حکومت عربستان آنها را در نظر بگیرد. اما به نظر نمی رسد آل سعود در پی بازنگری در سیاست ها و برنامه هایش درباره تحولات جاری کشور باشد.

وی گفت: در چنین وضعیتی انتظار می رود در مرحله آینده شاهد محاکمه فعالان اصلاح طلب و دگر اندیشان باشیم.

ابراهیم تأکید کرد: نمی توان به این محاکمه ها اعتماد کرد. زیرا فاقد شروط قانونی محاکمه عادلانه هستند و به طور غیر علنی انجام می گیرند. همچنین به متهمان اجازه داشتن وکیل مدافع داده نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: چنین محاکمه هایی بیشتر به بازجویی، تفهیم اتهام و صدور حکم مجازات علیه متهمان شبیه است.

پژوهشگر عربستانی تأکید کرد: آنچه امروزه در جریان است، محاکمه خواسته های یک ملت و حقوق همه گروه های سیاسی و اجتماعی جامعه است. از سوی دیگر حتی اگر اتهامات مطرح شده علیه متهمان حقیقی و صحیح باشد محاکمه های مزبور باید به طور علنی انجام گیرد.

فؤاد ابراهیم حکومت آل سعود را به دست داشتن در اقدامات تروریستی در عربستان متهم کرد و درباره انفجارهای سال 1996 شهر الخبر نیز گفت: امیر نایف و وزارت کشور عربستان همواره تلاش کرده اند تا با جعل دلایل بی اساس انفجارهای الخبر را به شیعیان منطقه شرق عربستان نسبت دهند.

وی افرود: این اقدامات در حالی است که پیش از این براساس تحقیق امریکایی ها به طور مفصل مشخص شد که القاعده در این اقدامات تروریستی دست داشته است. اما امیر نایف در این زمینه پنهان کاری می کند.

دادگاه کیفری رسیدگی به اتهامات متهمان را روز سه شنبه به اتهام توطئه برای حمله به شرکت عربی سرمایه گذاری های نفتی و شرکت پترولیوم سنتر و مجتمع مسکونی الواحه در استان الخبر در سال 2004 آغاز کرد.

این افراد همچنین به منفجر کردن یک ساختمان متعلق به پلیس راهنمایی رانندگی و تلاش برای منفجر کردن مقر نیروهای ویژه و قتل عمد افراد و کار گذاشتن هفت تن مواد منفجره در پنج خودرو به منظور هدف قرار دادن کاروان مقامات رسمی و تشکیل هسته ای برای تعقیب و قتل شخصیت های خاندان حاکم و برخی مسئولان و نیروهای امنیتی متهم هستند.

ایجاد اردوگاه آموزشی تروریستی و سوء استفاده از فعالیت های خیریه به منظور جمع آوری پول برای فعالیت های تروریستی و کمک به سازمان های تروریستی خارج از کشور و عضویت در سازمان تروریستی القاعده، از دیگر اتهامات این افراد است.

دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده های تروریسم چند روز پیش نیز محاکمه 67 نفر شامل 66عربستانی و یک اردنی را به اتهام عضویت در هسته تروریستی به ریاست فهد الجویر به منظور عملیات تروریستی و کمک به وی برای حمله به پالایشگاه ابقیق و معرفی نکردن روسای این سازمان به رغم اطلاع داشتن از برنامه های تروریستی آنان آغاز کرده بود.

این دادگاه ماه گذشته نیز محاکمه 18 نفر از جمله یک شهروند نیجریه و محاکمه یک گروه 55 نفری که مسئول حمله به کنسولگری آمریکا در جده در سال 2004 شناخته می شوند را آغاز کرده بود.

براساس این گزارش، مقامات قضایی عربستان سال گذشته نیز محاکمه چند گروه شامل صدها متهم به عضویت در القاعده را آغاز کرده بودند. این افراد به منفجر کردن سه مجتمع مسکونی در ریاض در ماه مه 2003، توطئه برای منفجر کردن دو پایگاه نیروی هوایی و مجتمع های مسکونی و ساختمان شرکت نفتی آرامکو و تلاش برای عملیات تروریستی در قطر و کویت متهم شدند.

تلاش عربستان برای پنهان ماندن نقش القاعده در انفجار الخبر اقدامات اخیر عربستان در حالی است که گزارش های آمریکایی درباره انفجار برج های شهر الخبرعربستان در ماه ژوئن 1996 حاکی است که مراکز تحقیقاتی سعودی تلاش کرده اند، دست داشتن سازمان القاعده دراین حادثه را مخفی کنند.

این گزارش ها که از وضعیت محرمانه خارج شده اند، نشان می دهد که مراکز تحقیقاتی سعودی با متهم کردن نیروهای شیعه نزدیک به ایران به دست داشتن دراین انفجار، ضمن گمراه کردن و فریب دادن آمریکایی ها ، افکارعمومی را از سازمان القاعده به عنوان مسوول واقعی این انفجار منحرف کرده اند.

پیش از این خبرگزاری IPS در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که همه دلایل موجود نزد بازرسان آمریکایی متخصص در زمینه فعالیت های سازمان تروریستی القاعده نشان می دهد که مسوولیت انفجار برج های الخبر که بر اثر آن 19 نظامی آمریکایی کشته و 372 تن دیگر زخمی شدند ، برعهده القاعده است.

این خبرگزاری خاطرنشان کرده است که بیش از ده منبع آگاه از تحقیقات انجام شده درباره عوامل این انفجار ، از تلاش سازمان یافته عربستانی ها برای مانع تراشی در سر راه این تحقیقات و فریب دادن بازرسان آمریکایی در زمینه شناسایی عوامل این انفجار خبرداده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این وهابی های ... نیز رفتنی هستند فقط زمان آن را عقب می اندازند.