شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

بزرگ‌ترین دلیل مرگ بیماران در جهان

پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب: 220875
مشاور معاون درمان کشور در حوزه اعتبار بخشی بیمارستان‌ها گفت: در عصر سوم اعتباربخشی بیمارستان‌ها در جهان، مسئولان سلامت به این امر رسیدند که بزرگ‌ترین دلیل مرگ و میر بیماران، خطاهای پزشکی است.


به گزارش فارس از اصفهان، محمدصادق مهدوی ظهر امروز در همایش منطقه‌ای اعتبار بخشی بیمارستان‌ها اظهار داشت: مرگ بیماران بر اثر خطاهای پزشکی در بیمارستان‌ها شوکی بود که در این عصر بر جامعه بهداشت و درمان دنیا وارد شد به گونه‌ای که اثر بخشی بیمارستان‌ها زیر سؤال رفت.

وی بیان داشت: با به دست آمدن نتایج مذکور این سؤال پیش آمد که تا چه اندازه‌ای کادر بیمارستانی به نفع بیمار است یا آسیب جانی به مصدوم وارد می‌سازد که در همین دهه که از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ بود، پزشکی مبتنی بر شواهد شکل گرفت.

مشاور معاون درمان کشور در حوزه اعتبار بخشی بیمارستان‌ها تصریح کرد: این اصل مطرح شد که کادر بیمارستانی اگر خطایی نداشته باشد، سودی هم به بیمار نمی‌رساند.

وی ادامه داد: عصر سوم که از دهه ۱۹۹۰ به بعد در نظر گرفته می‌شود جایگاه ویژه‌ای برای مسئولان بهداشت و درمان دنیا پیدا کرد.

مشاور معاون درمان کشور درباره اعتباربخشی بیمارستان‌ها گفت: تا پیش از آن تصور می‌شد هر زمانی که داد مریض در می‌آید یک خطای پزشکی محسوب می‌شود و به عنوان مثال در سال ۲۰ مورد خطا به وقوع می‌پیوندد.

وی ادامه داد: در این دهه حدودی از خطاها مشخص شد و در تحقیقی به اثبات رسید که ۹۸ هزار مرگ و میر در سال به دلیل خطاهای پزشکی بوده که غیر از مطب‌ها و اورژانس‌های خصوصی بوده است.

مهدوی با اشاره به تاریخچه اعتباربخشی در بیمارستان‌ها بیان داشت: واژه کیفیت نخستین بار زمانی برای بیمارستان‌ها به کار رفت که پیش از آن ۱۰ بار این کلمه به طرق مختلف معنا شده و حالت تکراری به خود گرفته بود.

وی با بیان اینکه امروز مسئله اعتباربخشی بیمارستان‌ها در حالی مطرح شده است که در زمان‌ مختلف با سه عصر و دوره آن روبه‌رو بودیم، افزود: نخستین دوره آن سال ۱۸۶۳ در دو بیمارستان حومه شهر لندن و مرکز لندن در حالی به اجرا در آمد که از نظر ساختار، امکانات و نیروی انسانی با یکدیگر تفاوتی نداشتند اما نتایج اجرایی مختلفی نشان داده شد.

مشاور معاون درمان کشور در حوزه اعتباربخشی بیمارستان‌ها با اشاره به اینکه اختلاف در سیستم‌های بیمارستان‌ها دلیل اختلاف در نتایج اعتبارسنجی بیمارستان‌ها شد، ادامه داد: در این تحقیق مشاهده شد در بیمارستانی که تعداد چک لیست‌های بیشتری داشته و ارتباط تیم‌ورک قوی‌تر و تبادلات نزدیک بین پرستار، مدیریت بیمارستان و پزشک برقرار شده بود، نتایج اعتبارسنجی بیمارستان‌ها موفق‌تر نشان داده شد.

وی اظهار داشت: در همان عصر یک جراح آمریکایی در سال ۱۹۱۰ به مدت شش ماه نحوه درمان تعدادی از بیماران خود را ردیابی کرد و از این طرح به نتایج درمانی قوی دست یافت و پروتکل درمانی خود را تغییر داد.

مهدوی ادامه داد: این در حالی است که امروز در بیمارستان‌های داخل کشور یک بیمار زمانی که از مرکز درمانی ترخیص می‌شود اگر از درمان خود راضی نباشد به پزشک دیگری مراجعه می‌کند.

وی تصریح کرد: در عصر دوم اعتبار بخشی بیمارستان‌ها در سه بخش اجرا شد، افزود: در این عصر ساختاری برای بیمارستان‌های تعریف شد که در آن برآیندهایی به وقوع پیوست و پس از آن نتایج در دو خروجی فوری و پیامد استخراج شد.

مشاور معاون درمان کشور در حوزه اعتباربخشی بیمارستان‌ها با اشاره به اینکه در این عصر زمانی اسم کیفیت به کار می‌رود که باید هر سه بخش تعریف شده در نظر گرفته شود، افزود: در عصر دوم بیمار در پله دوم قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *