يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰

مناظره بحث برانگیز اولاند و سارکوزی

پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 220853
شب گذشته فرانسوا اولاند نامزد سوسیالیستها و نیکلا سارکوزی از جناح راست فرانسه رودرروی هم نشستند تا از آخرین شیوه انتخاباتی برای جذب آرای مردم و راهیابی به کاخ الیزه بهره گیرند.


به گزارش آنا، مناظره فرانسوا اولاند و نیکلا سارکوزی راس ساعت ۹ شب به وقت فرانسه از شبکه فرانس ۲ آغاز و به مدت ۷۲ دقیقه ادامه یافت، مناظره ای که بیشتر به یک رویارویی و تقابل شبیه شده بود، اما در این میان چهره نامزد سوسیالیست در طول مناظره مصمم و با روحیه ای تهاجمی نسبت به سارکوزی عمل کرد و با قاطعیت به سوالات وی پاسخ داد و از برنامه هایش انتقاد می کرد اما سارکوزی نیز در پاره ای از مقاطع چهره ای عصبی را از خود به نمایش گذاشته بود.

تخمین زده می شود که یک سوم جمعیت ۶۳ میلیون نفری فرانسه این مناظره را تماشا کند، رویدادی که از سوی روزنامه ها با عناوینی مثل "آخرین دوئل" و "رویارویی پایانی" توصیف شد. از سال ۱۹۷۴ در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هر بار فقط یک مناظره بین رقبا انجام می شود البته در سال ۲۰۰۲ ژاک شیراک از مناظره با ژان مری لوپن خودداری کرد.

سارکوزی اصرار داشت که سه مناظره انجام دهد اما فرانسو اولاند فقط انجام یک مناظره را پذیرفت و به همین دلیل مورد انتقاد رقیبش قرار گرفت. دور دوم انتخابات در ششم ماه مه برگزار خواهد شد.

در این مناظره هیچ یک از کاندیداها ضربه ای کاری به دیگری وارد نکرد که ممکن است همین موضوع به نفع اولاند، نامزد پیشتاز، تمام شود.

در این مناظره مباحثی همچون اشتغال، مهاجرت، مسائل قاره اروپا، بیکاری، وضعیت مصرف انرژی، گرانی سوخت، نیروگاه های هسته ای، بیکاری، معضلات اجتماعی و... مطرح شد که هر دو نامزد با طرح دیدگاه های خود به برنامه های طرف مقابل انتقاد و از نظرات خود دفاع می کردند.

فرانسوا اولاند که مناظره را آغاز کرد در ابتدا به نخستین سوال مجریان مبنی براینکه دولت امید شما چگونه تعریف شده است، پاسخ داد: من رئیس جمهور منصف و عادلی خواهم بود زیرا بحران موجود همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است، من رئیس جمهوری خواهم بود که به تولید داخلی و رشد اقتصادی رجوع می کنم و با هم گرایی عمل می کنم زیرا مردم فرانسه تنوع زیادی دارند.

اولاند در ادامه با حمله به آمار نیکلا سارکوزی در مورد اشتغالزایی گفت: بیکاری در فرانسه حاصل اشتباهات شما به یک رکورد تبدیل شده است و ۷۰۰ هزار نفر به یک باره کار خودشان را از دست دادند، نرخ بیکاری در ۵ گذشته ۵ درصد بود اما امروز به ۱۰ درصد رسیده است.

سارکوزی نیز در واکنش گفت: فرانسه در مقابله با فضای بد اقتصادی، نسبت به سایر کشورهای اروپایی وضع بهتری داشته است.

وی همچنین رقیبش را متهم کرد که فقط اتحادیه های کارگری را نمایندگی می کند، نه همه فرانسوی ها را؛صحبت از متحد کردن مردم خیلی خوب است، اما باید آن را جامه عمل پوشاند.

سارکوزی از کارنامه اقتصادی خود دفاع و تاکید کرد که فرانسه از سال ۲۰۰۹ تحت رهبری او شاهد رکود نبوده است.

نامزد سوسیالیستها سارکوزی را متهم کرد: مسئولیت مشکلات اقتصادی که فرانسه از آنها رنج می برد را نپذیرفته، و در عوض آن را به بحران اقتصادی جهانی نسبت داده است.

اما سارکوزی در واکنش به اظهارات اولاند خاطرنشان کرد:کدام کشور است که از سال ۲۰۰۹ حتی ربع رکود را تجربه نکرده؟ فرانسه.

او گفت: صحبت از متحد کردن مردم خیلی خوب است، اما باید آن را جامه عمل پوشاند.

اولاند خطاب به سارکوزی گفت: نیکلا سارکوزی، شما برای اینکه خود را قربانی جلوه دهید، کار سختی در پیش دارد انگار هیچ چیز تقصیر شما نیست. شما همیشه یک راه فرار دارید این شما نیستید که مشکل دارید، بحران است که به شما ضربه می‌زند. هر چه اتفاق افتد، شما همیشه راضی هستید.

سارکوزی نیز اولاند را به دروغ‌گویی درباره آمار و ارقام اقتصادی متهم کرد و گفت: وی شخصیتی تفرقه‌افکن در جامعه فرانسه نبوده و در دوران ۵ ساله ریاست‌جمهوری وی خشونت اجتماعی شکل نگرفته است.

سارکوزی به شدت به برنامه‌های اقتصادی اولاند حمله و تصریح کرد: برنامه اولاند برای افزایش ۶۰۰ هزار شغل در حوزه خدمات اجتماعی بدهی‌های فرانسه را به شدت افزایش می‌دهد.

اولاند نیز در پاسخ سیاست‌های اصلاح قوانین مالیاتی از سوی سارکوزی را به باد انتقاد گرفت و گفت: این اصلاحات به نفع ثروتمندان است، این وضعیت قابل تحمل نیست.

با این نظرسنجی ها در فرانسه نشان می دهد که فرانسوا اولاند نامزد سویالیست ها همچنان با ۵۳.۵ درصد پیشتاز است و نیکلا سارکوزی با ۴۶.۵ درصد پشت سر وی قرار گرفته است.

با این حال دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یکشنبه ششم می برگزار می شود تا مشخص شود که کلید کاخ الیزه در پنج سال آینده در دست که خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *