چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۱
۱۱

استفتاء از مقام معظم رهبری درباره فعالیت در "فیس‌ بوک"

شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 219903
با توجه به اینکه وب‌سایت "فیس بوک" در ایران فیلتر شده است، آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟
به گزارش جهان، متن استفتاء شماره ۱۶۰۲۷۵ و پاسخ مقام معظم رهبری درباره فعالیت در سایت "فیس ‌بوک" در ذیل آمده است.

متن سؤال:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

آیت‌الله خامنه‌ای

با سلام و احترام

با توجه به اینکه وب‌سایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است، آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟با تشکر 

باسمه تعالی

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

به‌طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست والا مانعى ندارد.

موفق و مؤید باشید.

توضیح: حکم بالا در شکل فتوا بیان شده است یعنی تشخیص مصداق به عهده مکلف گذاشته شده است و تنها به بیان حکم کلی بیان شده است؛ تشخیص اینکه آیا این شرایط در مورد فعالیت در فیس بوک صادق می باشد یا خیر به عهده مکلفین گذاشته شده است.

نکته‌ای که در حکم بالا مشخص است این است که در صورتی که این فعالیت موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود جایز نیست در حالی که ماهیت شبکه‌های مجازی بر پایه جمع‌آوری اطلاعات می‌باشد و هر‌چه استفاده‌کنندگان آن بیشتر باشند و در استفاده از آن محدودیت کمتری برای خویش قائل باشند اطلاعات بیشتری را برای این شبکه‌های اطلاعاتی فراهم می‌کنند و در نتیجه منجر به تقویت دشمنان می شود. به نظر می آید این حکم نه حرام بودن مطلق فعالیت در این سایت را می رساند و نه جایز بودن آن را اثبات می کند بلکه به نوعی فیمابین است. به هر حال تشخیص مصداق این حکم به عهده ی خود شماست.

استفتاء دوم

به دنبال رسانه ای شدن این استفتاء، یکی دیگر از مقلدان رهبر انقلاب، سوال جدیدی از ایشان پرسیده که این سوال و پاسخ رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:

بسمه تعالی

 سوال - در مورد استفتاء شماره ۱۶۰۲۷۵ در باب استفاده از سایت فیلتر شده فیس بوک در ایران و جواب ارائه شده به آن لطفا پاسخ آن دفتر معظم را در باب سوالات زیر بیان فرمایید:

آیا جواب این استفتاء را می توان به تمامی سایت های فیلتر شده تعمیم داد؟ ۲. آیا می توان این استفتاء را به سایر امور و قوانین تعمیم داد. توضیح آن که اگر رعایت نکردن یک قانون ضرری به جامعه نزند و هیچ اتفاقی با رعایت نکردن یک قانون نیافتد آیا می توان آن قانون را اجرا نکرد؟ یا این که رعایت قانون در همه حال واجب است؟

پاسخ:

استفاده از شبكه‌هاى اجتماعى (نظير فيسبوک، فريندفيد، اوركات و مانند آن):
به‌طور كلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و يا خوف ارتكاب گناه باشد و يا موجب تقويت دشمنان اسلام و مسلمين شود و يا خلاف قوانين و مقررات نظام جمهورى اسلامي باشد، جايز نيست.

استفاده از فيلترشكن
تخلف از قوانين و مقررات نظام اسلامى جايز نيست.

رعايت قوانين
رعايت قوانين و مقرّرات نظام اسلامى واجب و تخلف از آن جايز نيست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


France
بسیار جالب و حکیمانه بود، اما سوال اساسی اینه که اگر "مصداق به عهده مکلف گذاشته شده" پس چرا فیلتره؟!
United States
فیلتر شدنش از سیاست های دولته و ربطی به شخص نداره. شما به عنوان یک شخص ممکنه یک مساله برات مباح باشه که همون مساله برای من مباح نباشه. پس خودتونو بادولت مقایسه نکنید و حلال و حرامشو درباره شخص خودتونو پیدا کنید
Iran, Islamic Republic of
اگر ما طبق نظرات حضرت آقا عمل کنیم گرفتار خیلی از افراط ها و تفریط ها نمیشویم
Iran, Islamic Republic of
جانم فدای رهبر..... ولاغیر
خب؛ مگه سیاست دولت چیزی جز تکلیفی هست که مقام معظم رهبری روشن کردند؟
United States
"خب؛ مگه سیاست دولت چیزی جز تکلیفی هست که مقام معظم رهبری روشن کردند؟"


شما یه فکری به حال خودت بکن هموطن زیادی فکر کردی بهم ریختی
اولا رهبری در این جزئیات دخالتی ندارن و این مربوط به خود دولتهای وقته و اگر رهبری قرار بود تا این حد کاراجرایی بکنن که کارشون اصلا اجرایی نیست، آزار داریم هر چهار سال یک بار هی رییس جمهور انتخاب کنیم؟!

ثانیا وقتی رهبری درباره حلال و حرام این مساله اینطور نظر میده یعنی اونقدر شجاعتشو داره که با این مساله روبرو بشه

ثالثا شما یا اصول فکریرهبری رو نمی دونی یا خودتو زدی به اون راه یا از سر بی انصافی دشمنی داری و الا سئوالت خیلی بچگانه بود اگر مغرضانه نبوده باشه

رابعا برای افرادی با سطح فکری شما همون بهتر که فیلتر کنن
Iran, Islamic Republic of
بسیار عجیب است که بعضی هر سوالی در فرمایشات مقام رهبری برایشان پیش میاد بلافاصله نسبت به اون موضع میگیرند و خیال میکنند این مطلب خدای نکرده تضعیف رهبری است , خیر برادر گرامی به نظر میرسد سوال این برادرمان اینست که وقتی موضوع تشخیص با مکلف است و حلال و حرام آن بستگی به مکلف دارد مانند آنست که شهید مطهری میفرمود گوش کردن به موسیقی بستگی دارد به شنونده ممکن است یک نوع موسیقی برای یک شنونده خاطره ای ایجاد کند که برای او غنا باشد و طبعا حرام باشد و برای دیگری مباح یا حلال باشد این فنتوا هم مانند آن به مکلف بستگی دارد ولی سوال اینجاست که با این حال موارد بسیاری است که حلال و حرامش به مکلف بستگی دارد مانند مسائل زیادی در خرید و فروش و در اجتماعیات مانند مراوده با زنان در محیط اداری یا در احکام دیگر در این صورت آیا صحیح است که همه این موارد را دولت با چشم و دید و تحلیل خود از محیط اجتماعی حذف یا فیلتر کند مثلا بگوید چون ممکن است بخشی از مردم با نگاه کردن به هر زنی به حرام بیفتند پس حکم شود که زنان از خانه بیرون نیایند؟؟؟؟ سوال اینست ......
معلومه که یک نفر چند تا کامنت نوشته و بدجوری بهم ریخته. داداش شما حرص نزن. نه قدم جلوتر از مقام ولایت بذار و هم بپا عقب نمونی. افتاد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با سلام . شما که لطف فرموده و پاسخ استفتاء از مقام معظم رهبری را در این زمینه بیان فرمودید نظر سایر مراجع را که در سایر استفتائات جویا شدیم لطف فرموده و بیان نمائید :
نظر آیت الله العظمی امام خامنه ای :
http://www.imammahdi.ir/component/content/article/80-islamnews/771--3.html

نظر آیت الله العظمی مظاهری و مکارم شیرازی :
http://imammahdi.ir/component/content/article/80-islamnews/component/content/article/80-islamnews/745-facebook-is-haraam.html

نظر آیتات عظام نوری همدانی ، محقق کابلی ( در افغانستان ) و گرامی :

http://imammahdi.ir/component/content/article/80-islamnews/component/content/article/80-islamnews/763-face-book-is-haraam-2.html
Iran, Islamic Republic of
آنهایی که خودسرانه فیلتر و منع و داد و قال میکنند حتما ادعای بزرگتری و سرپرستی هم برای مردم دارند..... خصوصاْ مردمی که سواد داشته و با کار کامپیوتر آشنا هستند ...... والا سخن رهبر بسیار گویا و صریح است.
تو خود امریکا شنود مکالمات و بررسی حسابهای بانکی شرکتها انجام می گیرد با این توضیح که می خواهیم امنیت زندگی و فعالیتهای اقتصادی و... تامین شود کنترل لازم است و تخطی هم گناه وهم مستوجب مجازات