کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش رئیس‌جمهور به خبر جهان؛

الان مثل سال 84 فکر نمی‌کنم

3 اسفند 1390 ساعت 8:28

محمود احمدی‌نژاد روز 17 بهمن در حکمی محمدعلی حجازی را به عنوان عضو و دبیر "هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی" منصوب کرد؛ غافل از اینکه این همان هیئتی است که بهمن سال 1384 توسط دولت نهم منحل شده است.


به گزارش جهان، جهان نیوز خبر این اقدام تعجب برانگیز رئیس جمهور را رسانه ای و ماجرای منحل شدن هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی را یادآوری کرد.

خبر انحلال این هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی را روز دهم بهمن ماه سال 1384، غلامحسين الهام، سخنگوى دولت، در نشست هفتگى اش با خبرنگاران اعلام کرد. وی در اين باره گفت: «رويكرد هيات نظارت و پيگيرى قانون اساسى مورد نظر ما نبوده است و دولت در اجراى قانون اساسى نيازمند چنين هياتى نيست.»

با این حال پس از صدور حکم حجازی، مسئولان دولتی در این باره موضعی اتخاذ نکردند تا اینکه روز گذشته دکتر احمدی نژاد به خبر جهان واکنش نشان داد.

الان مثل سال 84 فکر نمی‌کنم

وی در مراسم افتتاح رسمی سامانه قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران از "تشکیل مجدد هیات نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی" سخن گفت و افزود: زمانی برداشت بنده این بود که نیازی به وجود این هیات نیست اما امروز به این نتیجه رسیده‌ام که وجود چنین هیاتی بسیار بسیار مورد نیاز و لازم است، اگر از هر یک از اصول قانون اساسی حتی یک میلیمتر فاصله گرفته شود زاویه قانون اجرا شده، با آنچه در اصل قانون مورد نظر بوده است به ده‌ها کیلومتر خواهد رسید.

هيات پيگيري و نظارت بر اجراي قانون اساسي از آذر 1376 با حكم محمد خاتمی براي كمك به پیشبرد وظيفه «اجراي قانون اساسي» كه طبق اصل 113 وظيفه رييس جمهور است تشكيل شد تا وي از اختياراتش جهت تذكر و اخطار استفاده کند.
به نظر می رسد احیای این هیات در دولت دهم در همین راستاست.

مهرپور، شوشتری، افتخار جهرمی و سید محمد هاشمی از اعضای ۸ ساله این هیئت بودند و موسوی لاری، هاشم زاده هریسی، امینی و محمدعلی ابطحی نیز هرکدام چندسالی عضو این هیئت بودند.

برخی منتقدان دولت، احیای این هیات را در راستای ترفند برخی اطرافیان خاص و عناصر تندرو برای تحت الشعاع قراردادن اتهام "قانون‌گریزی دکتر احمدی نژاد" ارزیابی می کنند.

منتقدان رئیس جمهور از جمله 79 نماینده مجلس که طرح سوال از احمدی نژاد را امضا کرده اند، معتقد به کم توجهی رئیس جمهور به اجرای قوانین هستند.


کد مطلب: 209727

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/209727/الان-مثل-سال-84-فکر-نمی-کنم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com