جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰
وظیفه مردم، کاندیداها و مجریان در کامل‌ترین منشور انتخابات؛

پیش شرط دشمن‌شکنی در 12 اسفند چیست؟

چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۷:۳۶
کد مطلب: 203390
سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار علما، فضلا، طلاب و قشرهای مختلف مردم قم یک "منشور مهم و کاملی درباره انتخابات" بود؛ منشوری که وظیفه همگان اعم از مردم، کاندیداها و مسئولان و مجریان انتخابات را در قبال رویداد خطیر 12 اسفند امسال تصریح و روشن کرد.
پیش شرط دشمن‌شکنی در 12 اسفند چیست؟
سرویس سیاسی جهان نيوز- حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با اشاره به تلاش های گسترده غرب برای فشار به جمهوری اسلامی، اهداف این تلاش ها را "بیرون کردن مردم از صحنه" و "اختلال در اراده مسئولان" دانستند. ایشان در ادامه با بی نتیجه خواندن این اقدامات ضدایرانی، بر پیشروی در مسیر انقلاب اسلامی و اینکه مردم "پاى ثابت" اين حركت عظيم هستند، تاکید کردند تا اینکه به مقطع حساس کنونی رسیدند:  یكى از جاهائى كه مردم مي توانند حضورشان را نشان بدهند، همين انتخابات است.

رهبر انقلاب که همواره درباره توطئه ها و برنامه های ضدایرانی دشمن هشدار و تذکر داده اند، این بار هم با نگاه نافذ و دید روشنگر خویش علت اهمیت حضور مردم در صحنه انتخابات مجبس نهم را اینگونه بیان کردند: نه از حالا، از مدتى قبل شروع كرده‌اند؛ كه شايد كارى كنند كه در اين انتخابات، حضور مردم كم شود. مي شنويد ديگر، مى‌بينيد؛ حالا در آن مقدارى
استقبال پرشور کاندیداها از مرحله نخست انتخابات مجلس نهم با وجود کارشکنی جریان فتنه و نیز نظرسنجی های مراکز رسانه ای و اطلاعاتی مرجع حاکی از انتخابات باشکوه دیگری در روز 12 اسفند ماه است
كه به گوش مردم مي رسد، به چشم مردم مي رسد، در مطبوعات و در رسانه‌هاى گوناگون، دشمنان ما، از آن صدر گرفته است، كه مركز و قرارگاه فرماندهى جبهه‌ى كفر و استكبار است، تا اين پادوها و ايادى كوچك و پياده‌نظامشان كه همه جا پخشند - اينجا هم هستند، بيرون هم هستند - همه‌ى تلاششان اين است كه كارى كنند كه مردم در اين انتخابات شركت نكنند.

استقبال پرشور کاندیداها از مرحله نخست انتخابات مجلس نهم با وجود کارشکنی جریان فتنه و نیز نظرسنجی های مراکز رسانه ای و اطلاعاتی مرجع حاکی از انتخابات باشکوه دیگری در روز 12 اسفند ماه است؛ نکته ای که رهبر معظم انقلاب هم آن را اینگونه تایید کردند: من با تجربه‌اى كه از رفتار اين مردم دارم، و با اعتمادى كه به لطف خداى متعال دارم، پيش‌بينى مي كنم كه به لطف الهى، به فضل الهى، به حول و قوه‌ى الهى، حضور مردم در اين انتخابات، يك حضور دشمن‌شكن خواهد بود و با اين انتخابات، خون تازه‌اى به پيكر انقلاب و كشور و نظام جمهورى اسلامى دميده خواهد شد.

این جملات سرآغاز منشور مهم انتخابات بود؛ جملاتی که بیش و پیش از همه اهمیت حضور مردم در صحنه انتخابات را یادآور می شود و تاکید دارد بازیگر اصلی این صحنه سرنوشت ساز، مردمی هستند که وظایف خطیری را بر عهده دارند.

وظایف مردم

"انتخاب درست" از جمله رسالت های اساسی مردم است که البته رهبر انقلاب آن
مقام معظم رهبری: انتخابات بايد سالم باشد، رقابتى باشد. رقابت غير از خصومت است، رقابت غير از تهمت‌زنىِ متقابل است؛ اينها را بايد همه مواظب باشيم
را امیدوارانه توصیف می کند: مردم بايد چشمها را باز كنند، ملتفت باشند. خوشبختانه مردم ما بيدارند ... مردم درست بشناسند، درست انتخاب كنند و ان‌شاءالله مجلسى تشكيل شود باب نظام اسلامى. و به لطف الهى ان‌شاءالله همين جور هم خواهد شد.

کاندیداها
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دوم منشور انتخابات وظایف و مسئولیت های کاندیداهای انتخابات را پیش می کند و مطلع این سخن را "بهترين و بدترين خاطره‌ها" از انتخابات سال 88 ذکر می کنند. ایشان پس از آنکه حضور عظيم چهل ميليونى مردم پاى صندوقهاى رأى را بهترين خاطره‌ها عنوان کردند، بدترين خاطره‌ها را هم مربوط به "جرزنى‌هاى سياسى" يك عده آدم نادان، ناباب و بعضاً معاند دانستند و تصریح کردند تنها و صحیح ترین راه برای نشان دادن اعتراض "قانون" است.

ایشان تلویحا کاندیداهای انتخابات مجلس را به هشیاری در این زمینه فراخواندند و درِ بی‌قانونی را بر آن بستند؛ دری که به اعتقاد رهبر انقلاب با در صحنه بودن مردم خود به خود بسته خواهد شد: تا اين ملت توى صحنه‌اند، تا اين پيوند وجود دارد، هيچ كس در اين كشور، در كارهاى خلاف، كارى از پيش نخواهد برد. بايد همه مراقب باشيم. انتخابات مظهر حضور مردم و محصول آن، مظهر رأى مردم و خواست مردم است؛ بايد
رهبر معظم انقلاب: نامزد انتخابات بايد با قصد خدمت وارد شود. اگر با قصد قدرت‌طلبى و جمع‌كردن پول و مسائل گوناگون و انگيزه‌هاى ناسالم ديگر وارد شود، به كشور خدمت نمي كند
به آن احترام گذاشت.

توصیه مهم و دیگر رهبر انقلاب هرچند اصولا متوجه کاندیداهاست اما شانه مردم و مسئولان را هم از تقید به آن خالی نکرده است: انتخابات بايد سالم باشد، رقابتى باشد. رقابت غير از خصومت است، رقابت غير از تهمت‌زنىِ متقابل است؛ اينها را بايد همه مواظب باشيم. رقابت اين نيست كه كسى اثبات خود را متوقف بر نفى ديگرى بداند. رقابت اين نيست كه كسانى بيايند براى  جلب نظر مردم، وعده‌هاى خلاف قانون اساسى، خلاف قوانين عادى بدهند؛ اينها نبايد باشد. كسانى كه وارد عرصه‌ى انتخابات مي شوند، چه از طرف مجريان و مسئولان، چه از طرف كسانى كه نامزد مي شوند، بايستى به آداب و شروط يك حركت عمومىِ سالم پايبند باشند، متعهد باشند؛ اين لازم است.

سخنان رهبر انقلاب که کنایه ای هشدارآمیز به فضای انتخابات ریاست جمهوری دهم هم بود، آنقدر ساده و روان است که تکلیف را ابتدا برای کاندیداها سپس حامیان آنان و مسئولان انتخاباتی بی هیچ پیچ و خمی معین کرده است. دیگر جایی برای تن ندادن به این منشور که اتفاقا عین قانون مصوب مجلس هم هست، وجود ندارد.

دیگر توصیه همه گیر حضرت آیت الله خامنه ای در بیانات روز دوشنبه موضوع "تعهدات کاندیداها" بود که علاوه بر کاندیداها مردم را هم خطاب قرار داد: كسانى كه وارد عرصه‌ى انتخابات مي شوند، بايد يك تقيداتى، تعهداتى
حضرت آیت الله خامنه ای: برخى اوقات بعضى‌ها ادعا كردند كه انتخابات ناسالم است؛ ما فرستاديم تحقيق كردند، تدقيق كردند، ديدند نه، ممكن است گوشه و كنار تخلفاتى باشد، اما چيزى كه انتخابات را ناسالم كرده باشد، نتيجه‌ى انتخابات را تغيير بدهد، مطلقاً اتفاق نيفتاده؛ همانى كه مردم انتخاب كردند
داشته باشند. اين، خطاب به همه‌ى كسانى است كه به عنوان نامزد وارد عرصه‌ى انتخابات ميشوند، و خطاب به همه‌ى مردم است. نامزد انتخابات بايد با قصد خدمت وارد شود. اگر با قصد قدرت‌طلبى و جمع‌كردن پول و مسائل گوناگون و انگيزه‌هاى ناسالم ديگر وارد شود، به كشور خدمت نمي كند. نامزد انتخابات بايد با انگيزه‌ى خدمت وارد شود؛ اين را بايد تشخيص داد، بايد فهميد، بايد حدس زد. اگر چنانچه نامزدها به مراكز ثروت و قدرت متصل شوند، كار خراب مي شود.

مجریان

اما موضوع "امانتداری مجریان" که در هفته های اخیر مورد توجه منتقدان جریان انحرافی قرار گرفته است، از دیگر بخش های مهم منشور مورد اشاره بود.

رهبر انقلاب همزمان با تاکید بر تابعیت از قانون، مجريان را فرمان دادند که "بايد تمام سعى خودشان را بكنند كه امانتدارى كنند." ایشان در عین حال عنوان کردند: خوشبختانه انتخاباتهاى ما در طول اين سالهاى متمادى - اين همه ما انتخابات داشتيم؛ بيش از سى انتخابات در اين سى و دو سال - انتخابات سالمى بودند. برخى اوقات بعضى‌ها ادعا كردند كه انتخابات ناسالم است؛ ما فرستاديم تحقيق كردند، تدقيق كردند - هم در زمان حيات مبارك امام (رضوان الله عليه)، هم بعد از آن - ديدند نه، ممكن است گوشه و كنار تخلفاتى باشد، اما چيزى كه انتخابات را ناسالم كرده باشد، نتيجه‌ى انتخابات را تغيير بدهد، مطلقاً اتفاق نيفتاده؛ همانى كه مردم انتخاب كردند، در بيرون واقع شده است. بايد سعى كنند انتخابات سالم باشد؛ اين به عهده‌ى مجريان است؛ چه مجريان در دولت و وزارت كشور، چه در دستگاه شوراى محترم نگهبان.

اثرات فراملی

این
رهبر معظم انقلاب: من مطمئنم كه اين انتخابات براى ملتهاى ديگر هم يك نشانه‌اى است. براى همين هم هست كه دستگاه‌هاى خبيث استكبار، از آمريكا و انگليس و صهيونيستها و ديگران، دارند مرتباً تلاش مي كنند كه اين انتخابات را به يك جورى خراب كنند، مخدوش كنند.
توصیه ها و تذکرات مهم که بی تردید منشور کاملی درباره انتخابات است، اگر در نظر و عمل مورد توجه مردم، کاندیداها و مسئولان اجرایی قرار گیرد، بی شک همانگونه که رهبر انقلاب مژده دادند باید منتظر خلق انتخاباتی "دشمن شکن" در اسفند ماه باشیم که نه تنها اثرات مثبت و تعیین کننده ای در داخل کشور خواهد داشت که پیام های مهمی را هم برای ملت های در حال انقلاب منطقه ارسال خواهد کرد.

رهبر انقلاب در فرمایشات خویش در همین باره تصریح کردند: من مطمئنم كه اين انتخابات براى ملتهاى ديگر هم يك نشانه‌اى است. براى همين هم هست كه دستگاه‌هاى خبيث استكبار، از آمريكا و انگليس و صهيونيستها و ديگران، دارند مرتباً تلاش مي كنند كه اين انتخابات را به يك جورى خراب كنند، مخدوش كنند. كشورهاى ديگر نگاه مي كنند ببينند اين پيشكسوت انتخاباتى و انقلابى - كه ملت ايران است - چه كار خواهد كرد. ملت ايران در اين زمينه، جزو پيشكسوت‌هاست. ملتهاى ديگر نگاه مي كنند ببينند انتخابات در ايران به كجا خواهد رسيد. استكبار دوست دارد كه انتخابات در كشور ما آنچنان بشود كه ملتها را مأيوس كند.

با این اوصاف، با تاکیدات رهبر انقلاب حجت بر اضلاح مثلث انتخابات مجلس نهم تمام شده و با توجه به اخبار متعددی که از برنامه های ضدایرانی غرب با میدان داری جریان فتنه در انتخابات امسال منتشر شده، پیداست که این سه ضلع بویژه مردم ایران نقش تعیین کننده در مقطع کنونی بر عهده دارند که امید می رود با ایفای شایسته آن همه برنامه ریزی های غرب صهیونی و عوامل داخلی آن بار دیگر ابتر بماند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *