يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۹

طرح سه فوریتی برای جبران سکوت سوال‌برانگیز وزارت خارجه

يکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب: 197885
برخی از نمایندگان مجلس پيشنهاد طرح سه فوريتي براي برخورد با ۲۵ سفیر اروپايي را مطرح کرده اند. پيشنهاد اين طرح براي برخورد با سفرايي است كه كارناوال سياسي هفته گذشته را در تهران به راه انداختند.
به گزارش جهان، درباره جزئیات این طرح اطلاعاتی منتشر نشده و با توجه به تعطیلی مجلس در این هفته، ارائه پیشنهاد مذکور به هفته آینده موکول شده است.

به دنبال تسخیر سفارت انگلیس و باغ قلهک توسط دانشجویان معترض، سفرا و دیپلمات‌های ۲۵ کشور خارجی روز پنج شنبه پس از تجمع مقابل باغ قلهک وارد این باغ شدند، سپس سر کارناوال سیاسی خود را به سمت سفارت انگلیس در خیابان فردوسی چرخاندند و در خیابان های تهران نمایش دیپلماتیک دادند.

این رویداد پس از سه جلسه به محوریت سفیر لهستان روی داد. سفیر لهستان که کشور متبوعش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته سفرا و دیپلمات‌های کشورهای سوئیس، لهستان، مکزیک، چک، مجارستان، نیوزیلند، فنلاد، قبرس، روسیه، یونان، بلغارستان، هلند، اسلواکی، رومانی، ترکیه، برزیل، استرالیا،‌ اتریش، بلژیک، ایتالیا، آلمان، ایرلند، اسپانیا، دانمارک، کرواسی و چند کشور دیگر را به بازدید از سفارت انگلیس و باغ قلهک و جمع آوری مستندات برای ارائه به اتحادیه اروپا علیه ایران فراخواند.

بر پایه اسناد معتبر، باغ قلهک متعلق به جمهوری اسلامی است و مدارک و ادعای دولت انگلیس درباره مالکیت آن اعتبار حقوقی ندارد.

جمع زیادی از خبرنگاران رسانه های غربی هم برای پوشش اقدامات این کارناوال سیاسی بسیج شده بودند که البته پلیس با ممانعت از حضورشان در باغ قلهک زمینه فضاسازی را بر آنان بست.

در تمام زمان جلسات سفرای اروپایی، نمایش سیاسی و تبلیغاتی آنان در پایتخت و ورود به باغ قلهک و سفارت انگلیس، وزارت خارجه کشورمان تماشاگر ساکت این رویداد جنجالی بود و حتی در حرکتی سوال برانگیز مجوز ورود به باغ قلهک را برای سفرای اروپایی مهر کرد تا موانع گزارش ضدایرانی آنان برطرف شود.

انفعال وزارت خارجه علاوه بر برخی نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی، صدای تشکل های دانشجویی کشور را هم در آورد. به عنوان نمونه، بسیج دانشجویی ۳۱۲ دانشگاه کشور با صدور بیانیه‌ای "نارضایتی شدید خود را از اقدام منفعلانه وزارت امور خارجه در اعطای مجوز به تعدادی از سفرا به منظور بازدید از باغ قلهک(به عنوان قطعه‌ای از خاک وطن که به ناحق از سوی لندن اشغال شده است)" را ابراز کردند.

به دنبال این رویدادها تقاضای قطع رابطه با انگلیس به عنوان سیلی دوم، بشدت افزایش یافته است. فعالان سیاسی و دانشجویی از جمله بسیج، انجمن اسلامی، جنبش عدالتخواه و جامعه اسلامی و ناظران سیاسی اکنون بشدت بر قطع رابطه با انگلیس پافشاری می کنند و از خانه ملت خواسته اند که حرکت ضدانگلیسی خود را با تبدیل کاهش رابطه به قطع رابطه تکمیل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Netherlands
با بوسه بر خاک پای آقا ابا عبد الله الحسین علیه السلام

این مجلس بود که طرح را ماه ها مسکوت گذاشت و نهایتا طرح پرطرفدار قطع رابطه را به کاهش تبدیل کرد.
تا این کشور و این نظام رو نابود نکنید با این تندروی ها بیخیال نمی شوند./..
سفارت رو برخلاف تمام قوانین دنیا تسخیر کرده ایم با نمایندگان دیگر کشورها هم برخورد کنیم...
این اقایون تا دیروز از ماجراجویی سیاسی دولت شکایت می کردند!!!!
Iran, Islamic Republic of
آقا چه اصراریه با انگلیسی که در حقیقت رابطه هم نداریم قطع رابطه کنیم. مگه فرانسه کم به ما ضربه زده. چرا حرفی از کاهش رابطه با فرانسه به میون نمی یاد. همون مردمی که شما مثلا نمایندگیشون رو دارید باهوش تر از این حرفها هستند که فکرش رو می کنید...
واقعا عجب افتضاحی شده!
درحالیکه با مصوبه مجلس مبنی بر کاهش روابط با انگلیس، همه شرایط به ضرر انگلیس پیش میرفت؛ با حرکتی ناشایست توسط عده ای (ورود به سفارت) باز هم انگلیس توانست اهداف خودش را پیش ببرد. آیا میتوان قبول کرد که دستی پشت صحنه نبوده؟
Germany
ای کاش از مسئولین این حمله بازجویی های دقیق صورت بگیرد. من هم به اصل و اساس این کار مشکوکم.
Germany
نگارنده پیشین صحیح میگوید... بسیار زشت و ناشایست بود و دلیلی ندارد تسویه حسابهای سیاسی داخلی منجر به حمله بی منطق به سفارت ها شود. با خونسردی هم میتوانستیم کار انجام دهیم اما متاسفانه تکرار اشتباهات باعث پرداخت هزینه های گزاف توسط ملت خواهد شد.... اعم از مادی و معنوی و آبرویی... افسوس!
Iran, Islamic Republic of
يك مصوبه تصويب كنيد تا باغ قلهك از دست انگليس خارج و به پارك عمومي تبديل شود
United States
بايد باغ قلهك از غصب روباه پير خارج كرده، و آن را تبديل به باغ موزه عبرت بنام شهيد رئيسعلي دلواري(ره) كرد تا نمايشگاه دائمي جنايات روباه پير در اين دو قرن اخير گردد.
United States
وزارت خارجه بايد سردسته اين كارناوال گردوني را به وزارتخارجه احضار كنه و چندتا از اون سندهاي كوچولوي جاسوسي اين انگليس ها رو بهش نشون بده كه ديگه از اين شیرین کاریا نکنن