پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۲

ایجاد 6/5 میلیون شغل از ۸۹ تا ۹۱

يکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 195771
عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آمار دقیقی از ایجاد 5/2 میلیون فرصت شغلی برای سال‌جاری وجود ندارد به معاونین خود اشاره کرد و گفت: می گویند 57 درصد شغل ایجاد شده است.
به گزارش جهان،‌ وی در پاسخ به این پرسش که با وجود گذشت ۸ ماه از سال، چطور هنوز آمار دقیقی وجود ندارد؟ به پانا گفت: آمار به‌روزی در زمینه اشتغال نداریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به صحبت‌های مسوولان وزارتخانه مربوطه، تصریح کرد: می‌گویند آمار ایجاد اشتغال در سال‌جاری ۵۷ درصد بوده است.

اظهارات شیخ‌الاسلامی زمانی جالب تر می شود که عنوان می کند "از من نمی توانید آمار دقیقی به‌دست آورید." 

اظهارات 2 ماه پیش وزیر

این سخنان در حالی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز دهم مهرماه امسال در نشست شورای عالی اشتغال اعلام کرده بود که دولت "بیش از یک میلیون فرصت شغلی در ۶ ماهه اول سال ۹۰" ایجاد کرده و نرخ بیکاری هم نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رييس‌جمهور، هم در چندین سخنرانی پس از این نشست بر آمار یک میلیون شغل تاکید کرد اما آنگونه که دولتمردان انتظار داشتند این رقم با استقبال افکار عمومی و رسانه ها مواجه نشد که چندین ابهام و سوال مهم در اذهان عمومی ایجاد کرد.

توضیح بیشتری جز بیان این عدد از سوی هیچ یک از مقامان مسئول ارائه نشد و حتی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور هم در گفت‌و‌گوی مفصلی که با شبکه دو سیما داشت همان آمار را تکرار کرد. او گفت بیش از ۴۲ -۴۳ درصد از وعده ایجاد ۲ و نیم میلیون شغل را در ۶ ماهه اول امسال تحقق بخشیدیم. احمدی‌نژاد ابراز امیدواری کرد دولت "خیلی به ۲.۵ میلیون شغل" نزدیک شود.

عبدالرضا شیخ الاسلام، وزیر کار روز ۲۹ خرداد امسال هم که برای ارائه گزارش به مجلس رفته بود،‌ گفت: سال گذشته به موجب آمار استانداران از ۳۱ استان کشور، یک میلیون و ۷۷۰ هزار شغل ایجاد شد که ما این گزارش را از استانداری‌های کشور دریافت کردیم که سی‌دی‌های آن قابل ارائه است.

بر پایه این آمارها از ابتدای سال ۸۹ تا پایان شهریور ۹۰ بیش از ۲ و نیم میلیون شغل ایجاد شده که با توجه به وعده رئیس جمهور تا امسال هم یک و نیم میلیون دیگر به آن افزوده می شود.

البته این همه آمارهای دولت نیست چرا که احمدی نژاد در جریان سفر استانی هیئت دولت به استان همدان نیز در جمع مردم کبودرآهنگ گفت: با پشتیبانی امسال و سال آینده هر سال ۲.۵ میلیون شغل در کشور ایجاد خواهیم کرد بطوری که تا پایان سال آینده پدیده زشتی به نام بیکاری نخواهیم داشت.

شش میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در طول سه سال

نتیجه جمع و تفریق ساده آمارهای رئیس جمهور و وزیر کار شش میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در طول سه سال یعنی از ابتدای سال ۸۹ تا پایان سال ۹۱ خواهد بود.

اما از آنجایی که مرکز آمار ایران از بهار سال ۸۹ به بعد هیچ گزارش رسمی در مورد نرخ بیکاری و آمار بیکاران منتشر نکرده و تنها به اظهارات شفاهی در این زمینه اکتفا شده است، مشخص نیست که با وجود تولید میلیونی شغل انبوه بیکاران در کشور چه می کنند.

البته برخی منابع غیر رسمی آمار بیکاران را کمتر از سه میلیون معرفی می کنند؛ رقمی که با توجه به آمار تولید شغل دولت دست کم تا پایان امسال نباید حتی یک نفر از آن بیکار مانده باشد.

واقعیت های کف جامعه

واقعیت های کف جامعه اما، گویای واقعیت دیگری است. با وجود آمار خیره کننده مقامات دولت از تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در ۱۸ ماه،‌ تحرک ملموسی در جامعه بیکاری احساس نشده و شاید علت استقبال سرد از آمار اخیر دولت هم همین موضوع باشد.

با این حال نباید تاکیدات رهبر انقلاب درباره حفظ اعتماد عمومی به مسئولان را از یاد برد و گزارش های آنان را نادرست دانست. رهبر معظم انقلاب اسلامي در ابتدای تیرماه امسال در ديدار رئيس و مسئولان عالي قوه قضاييه تاکید کرد که "هرگونه اقدام يا القاي تشكيك براي زير سؤال بردن فعاليتها، گزارشها و آمارهاي مسئولان عالي سه قوه به‎ويژه قوه قضاييه، اقدامي نادرست، ضداعتماد عمومي و خلاف مصالح كشور است."

البته ايشان در ادامه احتمال "اشتباه در برخي گزارشها يا آمارها" را هم خاطرنشان كردند؛ موضوعی که به نظر می رسد مقامات ارشد دولت و بویژه متولیان عرصه کار باید آن مورد توجه قرار دهند.

بر این اساس، شاید بهترین نتیجه ای که بتوان از سه مقوله آمارهای میلیونی دولت درباره تولید شغل،‌ وضعیت جامعه بیکاری و تاکیدات رهبر انقلاب بر پرهیز از القاي تشكيك در آمارهاي مسئولان عالي سه قوه، گرفت "درخواست از دولتمردان برای ارائه جزئیات و مبنای آمارهایشان" باشد.

در واقع اگر رئیس جمهور، وزیر کار و یا رئیس مرکز آمار دست از ارائه آمارهای شفاهی بردارند آمار رسمی بیکاری، تولید شغل، مبنا، تعاریف و جزئیات آن ها و نیز سازمان جذب کننده نیرو را به تفکیک منتشر کنند افکار عمومی به جای تردید در آمارها روشنی دستاوردهای دولت در عرصه کار را در می یابد و قطعا در ریشه کن کردن این معضل همکاری بیشتری خواهد کرد.

ارائه چنین آماری نه تنها پاسخ دندان شکن به "مغرضاني" است كه به قول معاون رئیس جمهور، علیه دولت جوسازی‌های مي‌کنند که موجب امیدواری مردم به حل مشکل بزرگ بیکاری هم خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شاعر فرمود ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان اقای وزیر سری به شهرکهای صنعتی بزند ببیند چه قدر از کارگاهها تعطیل شده اند ودر بازار که چقدر وضع کاسبی خراب است من هم اگر جام گرم ونرم بود وبهترین ماشین وبهترین منزل را داشتم وبی غم بودم چیزهای ناممکن خیلی میگفتم
Iran, Islamic Republic of
آقای وزیر تشریف ببر شهرک صنعتی اشتهارد از 800 شرکت فعال در 5 سال پیش در حال حاضر فقط 300 تاش فعال هستند . همچنین بقیه شهرک های صنعتی . کسی که تولید میکنه یا خیلی باید عاشق و مجاهد باشه یا ...
اغلب تولید کننده ها بیخیال تولید شدن رفتن تو کار واردات محصول چینی