سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

تکذیبیه کارگردان پنهان برای ناطق‌نوری بود یا شجونی

نهضت آزادی هم ادعای موسوی خوئینی‌ها را تایید نمی‌کند
جمعه ۴ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب: 182883
محمد موسوی خوئینی‌ها، دبیر مجمع روحانیون مبارز، ارتباط فکری خود را با گروهك تروریستی "فرقان" رد کرد.
به گزارش جهان، وی در وب‌سایت خود نوشته است که "من هیچگونه ارتباطی با گروه فرقان نداشته‌ام و حتی یك بار هم رهبر این گروه را ندیده‌ام فردی معمم ادعا كرده است كه من این گروه را در جلسات تفسیر قرآن به گونه‌ای آموزش داده‌ام و نسبت به مرحوم شهید مطهری مطالبی گفته‌ام كه این گروه به ترور آن عالم بزرگوار كشیده شده‌اند، تمام این نسبت‌ها و ادعاها، كذب محض است." 

این فعال حامی جریان اپوزیسیون که روز گذشته و پس از دو سال از فتنه ۸۸ با شعار "جمهوری ایرانی" مخالفت کرده، در ادامه نوشته است: آن فرد معمم به من نسبت كمونیستی داده است و برای انجام این گناه بزرگ نسبت ناروایی هم به مرحوم شهید مطهری داده است. 

وی بدون نام بردن از کسی بار دیگر گفته است: من فعلاً اعلام می‌كنم كه مطالب نسبت داده شده به اینجانب از طرف این شخص كذب محض است و قطعاً از گناه این دروغ‌هایی كه درباره من گفته است نخواهم گذشت. 

آقای خوئینی ها مشخص نکرده که منظورش از شخص "معمم" حجت الاسلام ناطق نوری است یا حجت الاسلام شجونی. زیرا از میان کسانی که تاکنون درباره رابطه گروهک فرقان با موسوی خوئینی ها به طور رسمی سخن گفته اند، این دو شخصیت "معمم" هستند.

درباره کیفیت و نوع ارتباط دبیر مجمع روحانیون مبارز با گروهک فرقان اظهارات زیادی مطرح شده و مبارزان انقلاب هر یک روایتی از این موضوع را بیان کرده اند.

آقای موسوی خوئینی‌ها پیش از پیروزی انقلاب(در دهه ۵۰) در یکی از مساجد تهران مباحثی را به عنوان تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه ارائه ‌داده که به گفته شخصیت های انقلابی، تفسیرهایی مارکسیستی بوده است.

وی در مسجد "جوستان" علیه شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید مفتح سخن می گفت و به دلیل آنکه شهید مطهری و شهید مفتح در دانشگاه تدریس می کردند، حتی آیه «یصدون عن سبیل الله» را بر آنها تطبیق کرده است!

گودرزی، از عناصر مطرح گروهک فرقان، هم به مسجد جوستان رفت و آمد داشت و به گفته مبارزان انقلابی سخت تحت تاثیر سخنان آقای موسوی خوئینی ها بود. 

روایت ناطق نوری از ارتباط گروهک فرقان با موسوی خوئینی‌ها

بخشی از مبارزان انقلاب عنوان می کنند که شهید مطهری معتقد بود منبرهای آقای موسوی‌خوئینی‌ها گروه فرقان را پرورش داده است. 

حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، چندی پیش در مصاحبه با نشریه "یادآور" پیرامون استفاده گروهک فرقان از منبرهای آقای موسوی خوئینی‌ها در مسجد جوستان می گوید: "من بعدها در دادگاه فرقان، از یکی از اینها (اعضای گروهک فرقان) سئوال کردم که شما از کجا به اینجا رسیدید؟ او گفت: « ما اول تفسیر پرتوی از قرآن را خواندیم. بعد دیدیم یک کسی روشنفکرتر از او تفسیر می گوید و رفتیم به مسجد جوستان(محل جلسات موسوی خوئینی ها) در خیابان نیاوران قدیم! بعد دیدیم یکی انقلابی تر از همه اینها آمده و روشنفکرتر از همه اینهاست و او اکبر گودرزی است!» مسیر را ملاحظه می کنید." 

شهید مطهری: خبر دارید مارکسیست شده؟

همچنین حجت الاسلام جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز، راجع به ارتباط آقای خوئینی ها با گروه فرقان و واکنش شهید مطهری گفته است: آقای مطهری معتقد بود که او مارکسیست شده است! آقای مطهری اعتقاد افرادی را از روی ظاهر و لباسشان نمی سنجید، بلکه محتوای حرف و فکر آنها را بررسی می کرد. ایشان می فرمود این نوع تفاسیر تفاسیری مارکسیستی است. یک داستانی را نقل می کنم می توانید بروید از آیت الله آقارضی شیرازی بپرسید. ایشان تعریف می کرد که وقتی آیت الله انواری از زندان آزاد شدند با آقای مطهری به منزل ایشان رفتیم، وقتی به منزل ایشان وارد شدیم. دیدیم موسوی خوئینی ها هم آنجا نشسته او چون با آقای مطهری بد بود، تا چشمش به ایشان افتاد بلند شد و رفت بیرون، آقای مطهری با حالت عصبانیت و تحکم از آقای انواری پرسیده بود: « شما او را می‌شناسید؟ » آقای انواری جواب داده بود: « بله این آقای خوئینی هاست» آقای مطهری می گوید: « 
خبر دارید مارکسیست شده؟» آقای مطهری واقعا درباره آقای موسوی خوئینی ها همین طور فکر می کرد و بخشی از هشدارهائی هم که در مقدمه کتاب « گرایش به مادیگری» داد، درباره همین آدم و اطرافیانش بود. 

با این حال آنچه از سوی بخشی از آگاهان عنوان می شود این است که شهید مطهری حساسیت شدیدی نسبت به تفاسیر آقای موسوی خوئینی ها نشان داده و در نهایت هم با بسیج و روحانیون تهران و بخشی از علمای قم، جلسات و تفاسیر وی را تعطیل کرده است. 

پیغام شهید مطهری درباره تفسیرهای مارکسیستی خوئینی‌ها از قرآن

علی مطهری، فرزند سوم شهید مطهری هم چندی پیش در این باره به ذکر خاطره پرداخته است: زمانی که رهبر انقلاب رئیس جمهور بودند با ایشان ملاقاتی داشتم فرد دیگری در آن جلسه حضور نداشت ایشان در این مورد نقل می کردند که یک بار آقای مطهری از من مطلبی را خواستند. ایشان گفتند: "برو به این محمد خوئینی ها بگو این تفاسیری که داری از قرآن می کنی همه خلاف و تفسیری های مارکسیستی است. به او پیغام بده که حتما پیش من بیاید. من به او پیغام را دادم. بعد از چند ماه آقای مطهری از من پرسید پس چرا ایشان نیامد!" همین نشان می دهد که این مسئله ذهن شهید مطهری را سخت مشغول کرده بود. البته در این اواخرسالهای ۵۶ و۵۷ جلسه ای در قم با حضور شهید مطهری تشکیل شده بود که درباره مسائل نهضت صحبت کنند. آن روز آقای خوئینی ها هم بود و به نظر می آمد که رابطه اش با شهید مطهری بد نبود. نمی دانم متنبه شده بود یا مساله دیگری بود. 

شهید مطهری منبرهای خوئینی‌ها را "خطرناک" می‌دانست

حتی هاشم صباغیان، از اعضای نهضت آزادی هم، درباره جلسات آقای خوئینی ها در مسجد جوستان می گوید: واقعیت این است که ما در آن موقع هنوز به جوهره‌ی تفکر آنها پی نبرده بودیم و فقط در واکنش به شعارهای تندی که می‌دادند، می‌گفتیم دارند نظم مسجد را به هم می زنند! خود من بعدها ماهیت فرقانی ها را فهمیدم و متوجه شدم که از محصولات جلسه تفسیری آقای موسوی خوئینی ها هستند. 

وی در ادامه به عزم شهید مطهری برای مقابله با تحلیل های مارکسیستی آقای خوئینی ها اشاره و عنوان می کند: "یکی از ویژگی های بارز شهید مطهری این بود که پس از مطالعه و تحقیق در باره مطلبی وقتی که به یقین می رسید، پافشاری و ایستادگی می کرد. یکی از از آن موارد همین تحلیل های اگر نگوییم مارکسیستی، باید بگوئیم چپ گرایانه و غیر توحیدی از قرآن بود حتی گاهی با دکتر شریعتی هم این بحث ها را داشت. آن موقع برخی از همین دوستان روحانی ما به مرحوم مطهری حمله می کردند و می گفتند آقای خوئینی ها دارد جوان ها را جذب می کند چرا می گویید تفسیر های او درست نیست؟ ایشان می گفت باید جوان ها را با پایه ریزی صحیح جذب کنیم اگر این پایه های صحیح نباشد در آینده گرفتار اینها خواهیم شد."

بر پایه این واقعیت ها اکنون روشن نیست آقای موسوی خوئینی ها چه چیزی را تکذیب کرده و چرا با وجود تاکید چهره های مختلف سیاسی بر ارتباط او با گروهک فرقان، تنها یک "معمم گمنام" را مخاطب اطلاعیه خود قرار داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *