کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا همه امتیاز گرفته بودند؟

گونه شناسی وامداران جاسبی!

3 تير 1389 ساعت 10:55


آیا همه کسانی که روز یک شنبه به وقف دانشگاه آزاد رای دادند وامدار جاسبی هستند؟

به گزارش خبرنگار سیاسی جهان، تلقی نادرستی از ترکیب رای دهندگان به طرح مساله برانگیز کمسیون آموزش وجود دارد که گونه شناسی آن در شفاف سازی فضای فعلی وسیاسی جامعه موثر است.

همه کسانی که به این طرح جنجال برانگیز رای دادند وامدار جاسبی هستند، اما نوع این وامداری و ترکیب آن متفاوت است.برخی از این افراد وامدار مالی اند.برخی وامداری سیاسی و برخی هم وامدار اعتباری و بقیه وامدار مدرکی اند.البته عده ای هم در این میان از چند جهت وامدارند و "وامدار مشترک اند".

دسته اول کسانی هستند که در یک وامداری سیاسی و از بغض دولت، به جاسبی رای دادند.اقلیت 50 نفره مجلس در این گروه قرار می گیرند.البته بسیاری از این افراد وامداری مالی و مدرکی هم داشتند.

دسته دوم کسانی هستند که موافقت شان با وقف دانشگاه آزاد به این دلیل است که با واگذاری دانشگاه آزاد به دولت و مدیریت وابستگان دولتی بر این دانشگاه مخالفند.بخش عمده ای از اصولگرایان و جریان راست سنتی که به این طرح رای دادند در این دسته قرار دارند.

دسته سومی که به این طرح رای دادند، از جزئیان طرح و نظر رهبر انقلاب بی اطلاع بودند. این گروه کسانی بودند که در حال حاضر از رائی که دادند پشیمان اند.

دسته چهارم کسانی هستند که وامدار مالی یا مدرکی جاسبی اند.این افراد یا ارتباط سازمانی با جاسبی دارند و یا در دانشگاه آزاد خود و یا فرزند و نزدیکانش تحصیل می کنند و یا از دانشگاه آزاد امتیاز گرفتند.

دسته آخر نیز وامدار اعتباری اند. در این دسته که اغلب هم از نمایندگان شهرستان ها و شهرهای کوچک هستند، اگرچه وامدار جاسبی و تشکیلات دانشگاه آزاد هستند اما وامداری آنها شخصی نیست و اعتباری است.بسیاری از این نمایندگان در برابر درخواست و انتظار موکلین شان که تقاضای جابجائی و یا کمک مالی درخصوص شهریه دانشگاه آزاد دارند، مجبورند برای پاسخ مثبت دادن به آنها از جاسبی حمایت کنند.

برخی نیز در این دسته بندی ما نمی گنجد که عباسپور از جمله این ها است که دارای وامداری فامیلی به جاسبی است.


کد مطلب: 121914

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/121914/گونه-شناسی-وامداران-جاسبی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com