کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استتار پشت سر آیت الله!

راز افشاگری جاسبی علیه هاشمی رفسنجاني

1 خرداد 1389 ساعت 11:27


سرویس سیاسی جهان - كساني كه عبدالله جاسبي را مي شناسند، افسوس مي خورند كه چرا ذكاوت و تيزهوشي وي به جاي قرار گرفتن در مسيرآرمانهاي انقلاب، صرف منافع حزبي و قدرت طلبي هاي افراطي شده است.

بايد اعتراف كرد كه دانشگاه آزاد امروز به مدد تلاش مديران خود، در كنار بودجه ميلياردي حاصل از ثبت نام دانشجويان، به كانون قدرتي بي نظير تبديل شده است كه فضاي مدرك گرايي كشور نيز، اهميت استراتژيك اين بنگاه آموزشي – اقتصادي را دوچندان كرده است. 

شايد به واسطه همين موضوع است كه امروز بسياري از شيفتگان مديريت در كشور براي كسب مدارك عالي! و يا استفاده از پرستيژ عضويت در هيات علمي در كنار تسهيلات ويژه آموزشي براي فرزندان يا نزديكانشان به نوعي با مرتبط با دانشگاه آزاد هستند و شبكه عظيمي از وفاداران به مديريت دانشگاه آزاد را تشكيل مي دهند. 

حضور توده عظيمي از نمايندگان مجلس در روزهاي سه شنبه اطراف ميز دكتر جاسبي در مجلس شوراي اسلامي صحنه جالبي را بوجود مي آورد كه اين موضوع براي حاضرين در مجلس معناي خاصي را تداعي مي كند! 

در همين زمينه ماجراي وقف دانشگاه آزاد و مصوبه اخير نمايندگان مجلس كه عده اي آن را دور زدن مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي قلمداد كردند، از مواردي است كه به موشكافي بيشتري نياز دارد. 

پس از انتخابات دوم خرداد سال 76 در زماني كه فضاي دانشگاه آزاد بر خلاف جامعه آن روز دچار خفقان سياسي محض بود و در آن هنگام رئيس دانشگاه آزاد به عنوان عضو شاخص جريان راست سنتي از سوي اصلاح طلبان، متهم به ايجاد اين فضا شده بود، عده اي از نمايندگان اصلاح طلب مجلس ششم با هدف تحت فشار گذاشتن جاسبی، طرح تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد را مطرح نمودند، كه واكنش جالب جاسبي در آن موقع مانع از اين اقدام شد. 

وي با طرح امتيازات ويژه براي نمايندگان و فرزندانشان توانست از مخاطرات احتمالي تحقيق و تفحص عبور كند، هرچند كه اينگونه حاتم بخشي ها حساسيت عده اي از دلسوزان نظام را برانگيخت. 

با تغيير فضاي سياسي كشور كه حاصل از بي اعتمادي مردم به اصلاح طلبان بود، بار ديگر تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد در مجلس هفتم و اين بار توسط برخي از اصولگرايان مطرح شد. عزم جدي اعضاي گروه تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد، تلاشها و كارشكني ها براي نيمه كاره گذاشتن روند تحقيق و تفحص را بي نتيجه كرد، هرچند كه در نهايت انبوه نمايندگان وفادار به دكتر جاسبي(!) مانع از قرائت نتايج هولناك پرونده تحقيق و تفحص دانشگاه آزاد در صحن علني مجلس شدند. 

اما نكته حائز اهميت اينكه درست در بحبوحه اين تحقيق و تفحص كه طي آن اسناد تكان دهنده اي از مفسده مديريتي مديران عالي دانشگاه آزاد به دست آمد، اراده اي خاص از درون دانشگاه آزاد، اسناد هزينه هاي انتخاباتي به نفع آقاي هاشمي رفسنجاني در انتخابات دوره نهم رياست جمهوري از پول شهريه دانشجويان را در اختيار گروه تحقيق و تفحص قرارداد تا افشاگري غير قابل پيش بيني و در عين حال جهت داري را نسبت به بزرگ ترين حامي خود انجام داده باشد! 

با اين حال هوشمندي گروه تحقيق و تفحص مانع از رسانه اي شدن اين موضوع در آن برهه زماني شد، چرا كه اين افراد معتقد بودند در اختيار قرار دادن اين اسناد از سوي دانشگاه آزاد با هدف سياسي جلوه دادن موضوع تحقيق و تفحص بوده و در واقع متخلفان سعي داشتند با به ميدان آوردن آقاي هاشمي، پشت عباي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پنهان شوند تا بلكه به واسطه ايشان از چنگال قانون رهايي يابند. 

با ورود غير هوشمندانه و تبليغاتي برخي افراد براي مبارزه با مفاسد مديريتي دانشگاه آزاد، جاسبي تيزهوش بهترين استفاده را از اين موقعيت نمود و توانست سياسي بودن اتهامات وارد شده بر خود را از طريق رسانه هاي همسو القاء نمايد. 

البته وي با وامدار نمودن بخشهايي از مديران وقت قوه قضائيه به ويژه در دادستاني وقت تهران، توانست پرونده هايي نظير فروش سوالات كنكور را دچار اطاله دادرسي نمايد. 

در نهايت با اصرار و پافشاري رئيس جمهور براي تغيير مديريت دانشگاه آزاد، اين بار مرد شاخص جريان راست سنتي در قامت اسپانسر تبليغاتي رقيب ديرينه خود (اصلاح طلبان) در انتخابات اخير رياست جمهوري در آمد و عامدانه سعي نمود، سياسي بودن مخالفتها با خود را علناً به نمايش بگذارد. 

موضوعي كه باعث شد نام عبدالله جاسبي به يكباره در تيتر اول روزنامه هاي اصلاح طلب جاي گيرد. 

سرانجام جاسبي بار ديگر با هوشمندي خود و البته در غفلت برخي مخالفانش توانست موضوع مفسده مديريتي را تبديل به دعواي احمدي نژاد – هاشمي نمايد و در آستانه بركناري از رياست سه دهه اي بر دانشگاه آزاد نه به عنوان يك مدير متخلف بلكه به عنوان يك قرباني سياسي از اين مسند خداحافظي نمايد. 

در واقع جاسبي مانند بسياري ديگري از قدرت طلبان بزرگترين حاميان و همراهان خود را در موقع لزوم براي رسيدن به اهداف شخصي هزينه كرد. 

موضوعي كه بايد واكنش آقاي هاشمي را نسبت به آن دنبال نمود كه آيا هزينه از دست دادن دانشگاه آزاد را مي پذيرد يا دفاع از يك مدير متخلف ديگر را در كارنامه اش به ثبت خواهد رساند.



کد مطلب: 115157

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/115157/راز-افشاگری-جاسبی-علیه-هاشمی-رفسنجاني

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com